|
|
کدخبر: ۱۶۲۰۵۸

معاون اول قوه قضاییه خطاب به همسران قضات:

خبرگزاری تسنیم: معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تربیت فرزندان و آرامش دادن به قضات برعهده همسران آنها است گفت: بدون شک آرامشی که از سوی همسر به قاضی داده می شود، در تضمین نگارش احکام قضایی مؤثر است.

به گزارش خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه شب گذشته در مراسمی که با حضور قضات و کارکنان دستگاه قضایی و همسران آنها برگزار شد، به اقتضائات مشاغل اشاره کرد و اظهار داشت: قاضی دادگستری به دلیل اینکه کار وی با حقوق، آبرو، مال، جان و ناموس مردم ارتباط دارد، کارش از حساسیت ویژ ه ای برخوردار است و این اقتضائات در کار آنها جلوه می کند.

وی ادامه داد: سیر و سلوک رفتار قاضی یکسیری از این اقتضائات را نیز به خانواده اش تسری می دهد که این امر تنها مختص به شرعیات نیست و در شئون مختلف زندگی و رفتار قابل مشاهده است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به نهادینه شدن برخی رفتارها در بین قضات به عنوان حفظ شأن جایگاه آنها گفت: ما در دستگاه قضایی هیچ گاه بخشنامه نکردیم که قضات حتما کت و شلوار بپوشند اما این مسئله به یک شأنیت برای قضات تبدیل شده است و قضات شئونات مرتبط با کار خود را رعایت می کنند و به عنوان مثال در گرم ترین روز گرم ترین نقطه کشور می بینیم که قضات هنگام انجام کار خود، کت به تن دارند. این اقتضائات شغل قاضی ایجاب می کند که آنها در برخی مسائل که با شأن و جایگاهشان تناسب ندارد نیز حاضر نشوند در حالی که این موضوع نیز به آنها تکلیف نشده است.

رئیسی با اشاره به آیه «ان خلق لکم من انفسکم ازواجا…»، نزدیک ترین شخص به قاضی را نفس یا زوج وی نامید و خاطرنشان کرد: افراد، پدر، مادر، برادر و خواهر و اقوامی دارد که هیچ کدام آنها نفس نیستند. زوج و زوجه در واقع یکی هستند و هیچ گاه دوتا نمی شوند. مرحوم علامه طباطبایی در خاطراتش می گوید: «تفسیر المیزان را در واقع همسرم نوشته است چرا که اگر صبر، تحمل و همراهی ایشان نبود، من موفق به نگارش المیزان نمی شدم».

وی با بیان اینکه اگر مردان یا زنانی توانستند تاریخ ساز شوند به خاطر همسران آنها بوده است، اظهار داشت: قضات بهترین زمان روز خود را به کار قضاوت و رسیدگی به مشکلات مردم اختصاص داده اند. تربیت فرزندان و آرامش دادن به قضات برعهده همسران آنها است. زمانی که قضات آرامش نداشته باشند نمی تواند به خوبی مشکلات مردم را هم رسیدگی و برطرف کند. بدون شک آرامشی که از سوی همسر به قاضی داده می شود، در تضمین نگارش احکام قضایی مؤثر است.

به گزارش تسنیم، در این مراسم، تعدادی از مسئولان عالی دستگاه قضایی از جمله حجت الاسلام رازینی معاون حقوقی قوه قضاییه، حجت الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه، اسماعیلی رئیس سازمان زندان ها و شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی حضور داشتند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار