|
|
کدخبر: ۱۶۲۱۵۳

سفیر ایران در عراق خبر داد

خبرگزاری تسنیم: سفیر ایران در عراق گفت: ۸۰ درصد خدمات فنی و مهندسی کشورمان در خارج از کشور به بازار عراق صادر می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازایلام،به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام، حسن دانایی فر در جلسه صادرات غیر نفتی ایلام، اظهار کرد: ۸۰ درصد خدمات فنی و مهندسی کشورمان در خارج از کشور به بازار عراق صادر می شود.

وی افزود: بازار عراق از توانایی لازم برای جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش خدمات فنی و مهندسی برخوردار است که تجار، بازرگانان و شرکت های ایرانی می توانند از این امکان برای حضور در این کشور استفاده کنند.

وی گفت: دولت عراق در سال های پس از سرنگونی رژیم صدام سرمایه گذاری بسیار گسترده ای را برای بازسازی زیرساخت های این کشور آغاز کرده است.

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: بودجه سال ۲۰۱۴ عراق ۱۲۰ میلیارد دلار پیش بینی شده که از این مقدار ۳۰ میلیارد دلار به بودجه عمرانی اختصاص یافته است.

دانایی فر تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت های بسیار خوبی برای حضور جمهوری اسلامی در اجرای طرح های زیربنایی و تامین بازار کالاهای اساسی در عراق تاکنون اجرا شده و صادرات کشورمان به این کشور از ۷۹۰ میلیون دلار در سال ۸۴ به ۱۲ میلیارد دلار کنونی رسیده است.

وی افزود: سالانه یک میلیون عراقی به ایران سفر می کنند که از این شمار نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر معادل ۱۸ درصد برای برطرف کردن مشکلات درمانی و پزشکی کشورمان را انتخاب می کنند.

سفیر ایران در عراق عنوان کرد: گردشگری سلامت در استان مرزی ایلام با توجه به وجود امنیت بالا و نزدیکی به شهرهای عراق از مزیت بسیار بالایی برخوردار است که باید دانشگاه علوم پزشکی استان با فراهم کردن امکانات با جذب بیماران عراقی از این فرصت برای رونق اقتصادی و توسعه اشتغال در منطقه نهایت استفاده را ببرد.

دانایی فر به مشکلات صدور مواد غذایی به عراق اشاره کرد و گفت: این معضل تنها به مرز مهران محدود نشده و در سایر مرزهای جنوبی همچون مرز شلمچه و چزابه نیز مقام های عراقی مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم با برگزاری نشست های مشترک موانع را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته ۲۱ تفاهم نامه میان دانشگاه های ایران و عراق برای گسترش فعالیت های آموزشی منعقد شده و دو هزار و ۲۵۲ عراقی در دوره های آموزشی کوتاه و میان مدت مراکز اموزشی کشورمان شرکت کرده اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: یک هزار دانشجوی عراقی نیز سال گذشته برای ادامه تحصیلات خود به ایران سفر کرده اند که از این شمار ۸۸ نفر در مقطع دکترا بوده اند.

دانایی فر یادآور شد: خوشبختانه جایگاه علمی و آموزشی دانشگاه های ایران بخوبی در میان دانشجویان و مقام های عراقی شناخته شده و روز به روز بر شمار افراد متقاضی برای حضور در مراکز علمی و آموزشی کشور افزوده می شود.

وی در ادامه به معضل ورود ریزگردها از سمت کشور عراق به استان های غربی و بویژه ایلام پرداخت و تاکید کرد: این پدیده زیست محیطی مشکلاتی را برای مردم این کشور نیز ایجاد کرده و مقام های عراقی معتقدند که ریشه اصلی این گرد و غبار در سایر کشورها است.

سفیر ایران در عراق بیان کرد: نشست های متعددی با حضور مقام های ارشد دو کشور برای مبارزه با این معضل تاکنون برگزار شده و تفاهم نامه هایی نیز در این زمینه منعقد شده که امیدواریم با اجرایی شدن آنها شاهد کاهش آثار مخرب این پدیده زیست محیطی باشیم.

در این نشست شماری از مدیران دستگاه های اجرایی ایلام به بیان ظرفیت های این استان برای توسعه روابط با طرف عراقی پرداخته و بر لزوم برطرف کردن مشکلات برای افزایش حضور تجار و بازرگانان ایلام در کشور عراق تاکید کردند.

انتهای پیام / آ

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار