|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۸۴

خبرگزاری تسنیم: وزیر انرژی ترکیه با اشاره به کاهش تولید برق در این کشور گفت: «ظرفیت تولید برق آبی ما به دلیل نبود بارش پایین است، بنابراین ما از ایران برق وارد می کنیم.»

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی ورلد تریبیون، وزیر انرژی ترکیه گفت، قرارداد گازی ترکیه با روسیه به آنکارا این حق را می دهد که درخواست تخفیف نماید.
تانر ییلدیز افزود: «ما هنوز نمی خواهیم یک قیمت مشخص را اعلام کنیم. ما در خصوص این موضوع با مدودف گفت و گو خواهیم کرد… ما می خواهیم قیمت گاز بر اساس قیمت های بین المللی اعمال شده برای برخی کشورهای اتحادیه اورپا، تنظیم شود.»
وزیر انرژی ترکیه در ادامه گفت: «ظرفیت تولید برق آبی ما به دلیل نبود بارش پایین است، بنابراین ما از ایران برق وارد می کنیم.» وی اضافه کرد، ترکیه بسته به سطح تولید برق خود، هر از گاهی برق به کشورهای همسایه خود نظیر ایران، گرجستان و بلغارستان صادر و وارد می کند.
ترکیه تقریبا نیمی از کل تولید برق خود را از طریق نفت و گاز وارداتی تولید می کند و سالانه ۶۰ میلیارد دلار در این زمینه هزینه می کند. آنکارا به شدت به واردات انرژی از کشورهای دیگر وابسته است.
خط لوله جریان غربی در حال حاضر ۱۲.۵ درصد گاز طبیعی ترکیه را از روسیه و از طریق اوکراین تامین می کند و خط لوله جریان آبی نیز ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه و از طریق دریای سیاه به ترکیه انتقال می دهد.
ترکیه که قیمت گاز ایران را غیرعادلانه می داند، برای پایین آوردن قیمت گاز وارداتی از این کشور به مراجع داوری بین المللی مراجعه کرده است. ایران گاز را به قیمت ۵۰۷ دلار در هر متر مکعب به ترکیه می فروشد. ترکیه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می کند. ایران دومین تامین کننده بزرگ گاز ترکیه پس از روسیه است.
انتهای پیام / / ۱۱۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار