|
|
کدخبر: ۱۶۳۱۰۸

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نظام پزشکی بر ضرورت تحقق سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره ایرانی ها تاکید کرد وگفت: ۲۵ درصد از نوزادان ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور دچار کمبود «روی» هستند، براین اساس مصرف قند و شکر ایرانی ها نیز ۲۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، علیرضا زالی در مراسم اعطای نشان امنیت و سلامت غذایی بر ضرورت تحقق سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره ایرانی ها تاکید کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد از نوزادان ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور دچار کمبود «روی» هستند، براین اساس مصرف قند و شکر ایرانی ها نیز ۲۰ درصد بیشتر از استاندارد جهانی است.

زالی با اشاره به اختلال های موجود در هرم غذایی ایرانیان گفت: مشکلات جدی در زمینه مواد غذایی مصرفی وجود دارد. به طور مثال ایرانیان در روز حدود ۱۵ گرم نمک مصرف می کنند که باید به میزان ۶ گرم در روز و بر طبق استاندارد جهانی باید برسد.

وی با اشاره به مصرف بیش از حد قند و شکر گفت: مصرف این مواد در ایران ۲۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است و هرم غذایی در کشور ما در حوزه مصرف نان و برخی غلات نشان می دهد مصرف این مواد ۴۰ درصد بیشتر از مصرف استاندارد است.

زالی با اشاره به اینکه در ۲۵ درصد از نوزادان شیرخواره ۱۵ تا ۲۳ ماهه کشور کمبود روی وجود دارد، گفت: بین سرطان های دستگاه گوارش و روی ارتباط مستقیمی وجود دارد و با توجه به اینکه ایران در سرطان های معده و گوارش جزو کشورهای با آمار بالا محسوب می شود باید به این موضوع توجه شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از تغییر ذائقه غذایی به خصوص در جوانان ابراز نگرانی کرد و گفت: این اقبال به فست فودها می تواند خطرناک باشد و لازم است فعالیت هایی در زمینه تطبیق غذاهای سالم با ذائقه بومی صورت پذیرد.

وی درباره اعطای نشان ایمنی و سلامت به صنایع غذایی تاکید کرد: هر چند این اقدام به صورت نمادین صورت می پذیرد ولی برای تشویق صنایع غذایی در کشور باید همه در این حوزه فعالیت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه وجود غذای سالم و ایمن کف انتظارات ماست، گفت: شرط لازم برای غذاهای سالم این است که ماده غذایی به گونه ای باشد که نه تنها سلامت را تامین کند بلکه در ارتقای سلامت هم نقش ایفا کند.

وی با اشاره به کاستی ها و نواقص موجود در هرم غذایی کشور خاطرنشان کرد: ماده غذایی باید از مزرعه تا سفره ها مراقبت شود. همچنین، در دو دهه گذشته سرطان روده در کشور کمتر از حال حاضر بود، در حالی که اکنون این طور نیست و آمار پائین سرطان روده درگذشته به دلیل مصرف فیبرها بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار