|
|
کدخبر: ۱۶۳۵۹۳

وزیر نفت پاکستان:

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت پاکستان با تاکید بر این که کشورش تا زمانی که تحریم ها علیه ایران برقرار است پروژه انتقال گاز این کشور را تکمیل نخواهد کرد گفت: البته دولت پاکستان قصد ندارد از این پروژه مهم صرف نظر کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل پایگاه خبری نیشن، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان تصریح کرد به دلیل تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران، پاکستان ممکن نیست برای تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران اقدام کند.

وی در عین حال گفت دولت پاکستان قصد ندارد از این پروژه مهم صرف نظر کند.

عباسی روز سه شنبه به سنای پاکستان گفت: «بر اساس ملاحظات دولت پاکستان هیچ طرحی برای کنار گذاشتن پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان وجود ندارد. اما پاکستان به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، قادر به تکمیل ساخت این خط لوله نیست.»

وی در ادامه گفت: قرارداد تجاری منعقده بین دو کشور در بردارنده احتمالات مختلفی شامل مذاکرات بین دو طرف، داوری، جریمه و اختتام قرارداد است.

عباسی اضافه کرد هزینه این طرح بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، حدود ۱.۸۶ میلیارد دلار است.

وزیر نفت پاکستان گفت: پاکستان توانسته است فاز اول این پروژه شامل تکمیل کارهای مهندسی و طراحی، تحقیقات جامع در مورد مسیر خط لوله، مطالعات در مورد تبعات اجتماعی و زیست محیطی پروژه و مطالعات امکان سنجی را انجام دهد. دستگاه های بتن ساز در کل مسیر نصب شده اند و پروسه تملک زمین ها آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: در فاز دوم پروسه تملک زمینها تکمیل خواهد شد و به محض اینکه قرارداد مهندسی، تامین مواد اولیه و ساخت نهایی شود، ساخت خط لوله شروع خواهد شد.

این مقام پاکستانی افزود: «احتمالا موضوع تامین مالی پروژه به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران حل نمی شود. ما نمی توانیم تا زمانی که تحریم ها علیه ایران به اتمام نرسیده است، نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم».

وی افزود: حتی ایران نیز هنوز میدان گازی پارس جنوبی خود که قرار است گاز صادراتی به پاکستان را از آن تامین کند، توسعه نداده است. ما تصور می کنیم که تکمیل این پروژه سال ها طول بکشد.

عباسی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت پاکستان ممکن است از ایران برق وارد کند و آن پروژه ارتباطی به تحریم ها ندارد.

انتهای پیام / / ۱۲۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار