|
|
کدخبر: ۱۶۴۶۴۳

عضو فرهنگستان علوم پزشکی در گفت و گو با تسنیم عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: عضو فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه امروزه ماهواره معیار بسیاری از افراد جامعه شده است، گفت: تهاجم فرهنگی بیشتر از تهاجم سیاسی و اقتصادی ضربه می زند به گونه ای که اکنون جوانان به دلیل کاستی های روانی دنبال جراحی و تغییر شکل هستند.

حسین باهر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی تسنیم، در خصوص جراحی های زیبایی رایج میان جوانان که برخی از آنها به نوعی عجیب هستند از جمله کاشت نگین داخل چشم و بر روی دندان، اظهار داشت: انسان به طور کلی عکس العمل گرا است، هر کاری که انسان می کند عکس العمل یک عملی است که به طور خودآگاه و یا ناخودگاه برای خود و یا جامعه اش اتفاق افتاده است.

وی افزود: چنین افرادی که دائم به دنبال تغییر در اعضای بدن خود هستند در واقع در درون شان درگیری هایی دارند و دائم خود را با دیگران مقایسه می کنند و فکر می کنند کم و یا زیاد تر از آن چه باید باشد، دارند. برای مثال همین لباس پوشیدن که پوششی بر کاستی های ما است؛ جوانان دوست دارند لباس هایی بپوشند که کهنه و یا پاره باشد. متاسفانه علاوه بر دختران، اکنون پسر ها نیز شلوار هایی را می پوشند که صرفا جلب توجه می کنند.

اخطار پزشک و اصرار بیمار

باهر در این باره ادامه داد: در بین خانم ها و دختر خانم های ایرانی و حال در میان مردهای ایرانی هم مد شده که در اندام های صورتی و دست و پا به هر طریقی تغییر ایجاد کنند که ۱۰ درصد این تغییرات توجیه پزشکی دارد. اما ۹۰ درصد طبق مستندات پزشکی نشان می دهد که تغییرات ناشی از جراحی ها غیر ضروری و برای تنوع است به طوری که از زبان برخی پزشکان می شنویم که می گویند هر چقدر به بیماران می گوییم چنین عمل هایی توجیه پزشکی ندارد و ممکن است حتی مدتی پس از عمل به حالت اولیه باز گردد و یا احتمالات خطرناکی داشته باشد اما گوش شان بدهکار نیست.

ماهواره؛ متر و معیار اکثرمردم

این فوق دکترای علوم رفتاری شناسی در پاسخ به اینکه عوامل موثر بر این کاستی های روانی میان برخی و یا اعمال زیبایی دیگر چیست، عنوان کرد: اینکه این جراحی ها رو به افزایش است و حتی برخی از آن ها به طرز عجیبی میان جوانان انجام می شود به دلیل محدودیت ها و محرومیت هایی است که در کشور داریم. در حقیقت فرد به دلیل اینکه مورد توجه نیست سعی می کند تغییری را در خود ایجاد کند تا نیازش به لحاظ توجه به نوعی رفع شود. دلیل دوم، ماهواره ها هستند. در واقع اکنون متر و معیار اکثریت افراد جامعه مان ماهواره ها شده است.

باهر با تاکید بر اینکه حقیقتا تهاجم فرهنگی را برای کشور ما در پیش گرفته اند که از تهاجم اقتصادی و سیاسی آسیب زننده تر است، گفت: در واقع این تهاجم زیر جلد جامعه می رود و جامعه فکر می کند، صرفا خودش این کار را انجام می دهد. صدا و سیما باید بیش از پیش تلاش کند و با ارائه برنامه ها و سوژه های ناب جلوی هزاران رسانه بایستد، در این راستا ظرفیت های بسیاری دارد اما از آن استفاده نمی کند.

وی افزود: البته نباید این نکته را فراموش کرد که انسان محور تمام مسایل خوب و بدی است که انجام می دهد حتی اگر تلویزیون، جامعه و تاریخ روی آن اثر بگذارد، در نهایت تصمیم گیری برعهده انسان است. فرق ما با حیوانات در همین تصمیم گیری است. جالب است که آن قدر که شرایط محیطی بر روی انسان ها اثر دارد بر روی حیوانات اثر ندارد.

جراحی برای پیدا کردن خواستگار!

وی تصریح کرد: بنابراین ما با انتخاب خود تغییرات نابسمانی را در خود ایجا می کنیم. کسی که نگین می گذارد و یا ابرو هایش را حک می کند و یا حلقه ای بر گوش و لب خود آویزان می کند ناشی از جلب توجه و همچنین بازاریابی است. ما اکنون مراجعه کنندگانی را(به خصوص دختران) داریم که فکر می کنند دلیل عدم ازدواجشان دماغ و یا دیگر اجزای صورتشان است، آن قدر این فکر برایشان تایید شده که به راحتی تن به جراحی و تغییر شکل خود می دهد تا برایشان خواستگار پیدا شود.

باهر ادامه داد: حالا شاید بر حسب حسن تصادف فردی همزمان با اینکه بینی خود را عمل کرده است ازدواج هم کرده باشد اما به دلیل نتیجه گیری های غلط و به دنبال آن تبلیغ های شایعی که میان خانم ها وجود دارد، همه فکر می کنند دلیل اینکه تاکنون ازدواج نکرده اند به خاطر شکل و شمایل و اجزای صورتشان است.

وی به عوامل دیگری که باعثایجاد انگیزه در افراد برای انجام جراحی و تغییر شکل به هر نحوی می شود اشاره کرد و گفت: علت دیگر را عرضه و تقاضاهایی می دانم که خواستار کارهایی که در قالب مد وارد جامعه می شوند هستند.

دارا و ندار برای تجدد گرایی می دوند

باهر در ادامه گفت: در اینجا فقر و رفاه بیش از اندازه مشکل آفرین می شود و زمینه را برای تقاضا ایجاد می کند. در واقع امروز افراد بسیاری را داریم که با وجود فقر و نداری شان برای اینکه از تجدد و مد روز عقب نمانند تظاهراتی به این ماجرا ها می کنند که بیشتر از معمول است و حتی برخی را داریم که برای انجام جراحی های زیبای قرض می کنند تا کاستی های خود را جبران کند. از طرفی آن مرفه بنا بر چشم و هم چشمی و استفاده از پول خود و همچنین غروری که برای همیشه زیبا ماندن دارد، سعی می کند خود را با انجام جراحی های مختلف به گونه ای در معرض دید دیگران قرار دهد.

وی بیکاری را عامل دیگر کاستی های روانی میان برخی از جوانان دانست و افزود: متاسفانه فردی که هیچ فعالیتی را انجام نمی دهد و از ظرفیت های او هیچ تقاضا و استقبالی صورت نمی گیرد؛ دست آخر باعثمی شود که دایم خود را به داشتن تیپ های مختلف و چهره ای متفاوت برای حضور در جامعه مشغول کند تا از سوی افراد جامعه پذیرفته شود. این به ضرر جامعه است که چنین ظرفیتی در نیروی انسانی جوان را دارد اما کاربردی برای تحول در جامعه شان ندارند.

در آمد بالای آرایشگران نسبت به برخی پزشکان

باهر عامل دیگر در جراحی های رو افزون برای زیبایی را پزشکان، پیراپزشکان و آرایشگران دانست و عنوان کرد: برخی اوقات می شنویم که در آمد آرایشگران از برخی پزشکان بیشتر است و این به خاطر همان چشم و هم چشمی ها است که می گویند فلان جا فلان قیمت بالا را می گیرد اما کارش عالی است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: از یک سو پزشکان باید کنترل شوند تا این قدر به جای درمان، جراحی های غیر ضروری و بی رویه انجام ندهند و از سوی دیگر آرایشگرها حق انجام کارهای غیر درمانی و زیبایی را، حتی زیر نظر پزشک ندارند. کار باید از کاردان باشد، به همین جهت باید مسؤلان بر روی این موضوع متمرکز شوند تا این جراحی های زیبایی با نظارت های بیشتری صورت پذیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار