|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۰۹

فقط ۶۴ نفر روزانه شاغل می شوند؛

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: از کل تعداد متقاضیان کار زن کشور در فاصله ۸ سال گذشته تنها ۴۴۲۷۰ نفر کاهش یافته و از جمعیت مردان جویای کار نیز ۱۴۲۲۲۵ نفر شاغل شده است. همچنین در ۹۶ ماه گذشته، سالیانه ۵۵۳۳ زن و ۱۷۷۷۸ مرد موفق به ورود به بازار کار شده اند. ۷۳ درصد زنان جویای کار و ۶۱ درصد مردان در سال ۹۲ زیر ۳۰ سال بوده و در ۲۹۲۰ روز گذشته، روزانه تنها ۱۵ زن و ۴۹ مرد شاغل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی وضعیت بیکاری زنان و مردان در فاصله ۹۶ ماه گذشته نشان می دهد که در این دوره ها که در واقع زمان فعالیت دو دولت در کشور بوده است، وضعیت بازار کار کشور همچنان نامناسب باقی مانده و به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازار کار با عرضه میلیونی نیروی کار مواجه شده است.

بر پایه این گزارش، در فاصله ۲۹۲۰ روز گذشته تا پایان سال ۹۲ از جمعیت زنان بیکار تنها ۴۴ هزار و ۲۷۰ نفر کاسته شد و از ۸۱۹ هزار و ۹۸ نفر سال ۸۴ به ۷۷۴ هزار و ۸۲۸ نفر رسید. همچنین طی ۹۶ ماه گذشته، سالیانه ۵ هزار و ۵۳۳ نفر و ماهیانه حدود ۴۵۲ زن توانسته اند امکان ورود به بازار کار کشور را پیدا کنند.

سالی ۵ هزار زن شاغل شده اند

نکته قابل توجه اینکه در ۲۹۲۰ روز بررسی شده تا پایان سال ۹۲، هر روز تنها ۱۵ زن جویای کار توانسته است وارد بازار کار شود و دستکم هر ساله بین ۶۰ تا بیش از ۷۰ درصد کل متقاضیان کار زن کشور زیر ۳۰ سال بوده اند که مهم ترین گروه سنی متقاضیان کار در گروه زنان محسوب می شوند.

همچنین از کل جمعیت ۷۷۴ هزار و ۸۲۸ نفری زنان جویای کار در سال گذشته، ۵۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر در گروه سنی زیر ۳۰ سال قرار داشته اند که بنا به گفته کارشناسان بازار کار، بخش قابل توجهی از این زنان متقاضی کار از فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل شده اند.

مجموع کل زنان و مردانی که در فاصله ۲۹۲۰ روز گذشته از آمار بیکاری کشور کاسته شده است تنها ۱۸۶ هزار و ۴۹۵ نفر بوده که از این تعداد همانگونه که ذکر شد ۴۴ هزار و ۲۷۰ نفر زن و ۱۴۲ هزار و ۲۲۵ نفر نیز مرد هستند. این در حالی است که دولت های نهم و دهم میزان فرصت های شغلی ایجاد شده در دوره مورد بررسی را ۷ میلیون شغل اعلام کرده بودند.

ادعای ایجاد ۷ میلیون فرصت شغلی

هرچند ممکن است مجموع اشتغال جدید ایجاد شده در کشور در ۹۶ ماه مورد بررسی به مراتب بیشتر از ۱۸۶ هزار مورد باشد اما به دلیل اینکه سیاست های اعمال شده و هزینه های صورت گرفته امکان پاسخگویی مناسب به نیازهای اشتغالی جوانان را فراهم نکرده، برنامه ها مورد انتقاد کارشناسان بازار کار قرار گرفت است.

به بیان ساده تر بخش قابل توجهی از توان اشتغال زایی بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور در ۲۹۲۰ روز فعالیت دولت های نهم و دهم به جا به جایی افراد بین حوزه های مختلف شغلی انجامید. همچنین بخشی از مشاغل که آماری از آن در دست نیست از گردونه فعالیت و جذب نیروی جدید متقاضی کار حذف شد ولی آنچه که بر کاهش آمار بیکاران تاثیرگذار بوده تنها همان ۱۸۶ هزار موردی است که به گواه مرکز آمار ایران از تعداد بیکاران کاسته شده است.

بقیه اقدامات و هزینه های صورت گرفته در دوره مورد بررسی، صرف جا به جایی افراد بین حوزه های مختلف شغلی شد و تاثیری بر افت نرخ بیکاری نداشته است. در شرایط فعلی بیکاری به عنوان یکی از مهم ترین مسائل و معضلات پیش روی دولت تدبیر و امید شناخته می شود.

در بخش مردان نیز آمارها بهتر از اشتغال زنان نیست به نحوی که در فاصله ۲۹۲۰ روز مورد بررسی، تعداد بیکاران مرد کشور از ۱ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۷۶۸ نفر به ۱ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۵۴۳ نفر کاهش یافت که تنها نشان دهنده ۱۴۲ هزار و ۲۲۵ نفر است.

روزانه ۴۹ مرد و ۱۵ زن وارد بازار کار می شوند

طی ۸ سال گذشته در فاصله ۸۴ تا پایان ۹۲، سالیانه تنها ۱۷ هزار و ۷۷۸ نفر مرد شاغل شده که ماهیانه هزار و ۴۵۱ نفر خواهد بود. میزان ورود روزانه مردان به بازار کار در ۹۶ ماه گذشته حدود ۴۹ نفر بوده است که نسبت به تعداد کل تقاضای مردان برای کار، عملکرد پایینی است.

از کل جمعیت مردان بیکار کشور تا پایان سال گذشته یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۲۶۵ نفر زیر ۳۰ سال بوده اند که نشان دهنده بالا بودن تعداد بیکاران جوان در کشور است. به گفته مقامات دولتی، یکی از معضلات فعلی بیکاری در کشور، جمعیت انبوه فارغ التحصیلان بیکار است.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید در هر سال نیازمند ایجاد یک میلیون فرصت جدید شغلی و ۶.۵ درصد رشد اقتصادی هستیم تا بتوانیم از شرایط فعلی بازار کار خارج شویم. وی همچنین در چند مرحله نسبت به بدتر شدن اوضاع بیکاری در کشور هشدار داده است.

همچنین علاوه بر وزیر کار، برخی دیگر از اعضای کابینه تدبیر و امید نیز درباره بیکاری بزرگ در کشور سخن گفته اند و حتی آمار بیکاران در افق ۱۴۰۰ را در صورت عملیاتی نشده برنامه های رشد اقتصادی کشور تا ۱۱ میلیون نفر برآورد کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور نیز در اظهاراتی درباره بیکاری با تاکید بر باسواد بودن بیکاران و تجمع بیکاری در گروه افراد فارغ التحصیل دانشگاهی، یکی از مسائل مهم پیش روی دولت تدبیر و امید را حل معضل بیکاری در کشور عنوان کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار