|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۹۱

گزارش روز کیهان /

خبرگزاری تسنیم: گزارش روز کیهان با عنوان «خاک پر برکت همیار ماندگار باغ ایرانی» نگاهی به وضعیت باغداران در فصل میوه های نوبر انداخت.

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیم، کیهان نوشت: یک کشاورز می گوید اگر یک سال برخی تولیداتش نابود شود احساس می کند همه سرمایه اش از دست رفته است چون درآمد دیگری ندارد. یک باغدار اظهار می کند با دو سال پشت سرهم سرمازدگی محصول چطور می توان خسارت را تامین کرد. یک شهروند بیان می کند این نوع پیشامدها نه در کشور ما و نه در کشورهای دیگر تازگی ندارد… مالک و تولیدکننده عنان شغل خود را از دست نداده بلکه درصدد بازسازی برآمده اند اما یک میوه فروش بر این باور است کمبود میوه همیشه روی توزیع در بازار اثر نمی گذارد بلکه آن تاثیر روحی و شایعه دهان به دهان است که باعثسو ءاستفاده برخی می شود.

گزارش پایانی نیز در برگیرنده نظرات کشاورزان و دیگر شهروندان است. با هم می خوانیم.

اتفاق برف، یخ، سرمای زیاد و تأثیر سوخت و کاهش تولید ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید میوه در مناطق مختلف را می شود باغ تکانی زمستان گذشته خواند.
«محمدرضا درخشان» کشاورز باغدار و عضو شرکت تعاونی روستایی انقلاب شهریار، درباره سرمازدگی محصولات می گوید: «گوجه سبز، زردآلو، گلابی، آلوزرد در باغ ها صددرصد شکوفه زده بودند اما بعضی محصولات شامل زردآلو و گوجه و چغاله بودند که یخ زدند. پارسال هم دقیقا گوجه سبز و زردآلو صددرصد سرمازده شدند. آلو و گلابی ۴۰-۳۰ درصد یخ زدند.»
از وی در خصوص میزان خسارات می پرسم. جوابش چنین است: «جمع محصول پارسال ما از چهار هکتار باغ حدود ۵۰ میلیون تومان بابت هرس، دستمزد کارگر، سمپاشی زمستانه و آبیاری هزینه شد. امسال هم همین مبلغ خسارت وارد شده است.»
چندگانگی مشکلات باغداری
از درخشان می پرسم: با این مقدار هزینه برای زیان وارده ساماندهی مجدد چه مدت طول می کشد، او پاسخ می دهد: «با توجه به دو سال صدمه پی در پی و تورم موجود حالا چطور می توانیم خودمان را با جبران خسارات وفق دهیم و زندگی کنیم؟ اما یک راه آن فروش باغ است که آن هم مشکل قانونی است ولی چاره این است باغ را مفت بفروشیم!» وی در این زمینه بیشتر توضیح می دهد: «مجلس سه دوره قبل لایحه ای تصویب کرد که براساس آن، مالک اجازه دیوارکشی و ساخت بنا در باغ خود را ندارد. خریدار باغ می آید می گویم مثلا متری ۱۰۰ هزار تومان مشتری سؤال می کند می توانم در باغ ویلا بسازم؟ می گویم نه؛ چون شهرداری و جهاد کشاورزی اجازه دیوارکشی و ساخت بنا نمی دهند. خریدار می گوید در چنین شرایطی باغ شما مثلا متری ۱۰ هزار تومان هم ارزش ندارد و فقط گاهی برای دو سه روز تفریح و استراحت به کار می آید. این شرایط دست و پاگیر برای باغداران در حالی است که شهرستان شهریار ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و باغ ها در بین ساختمان ها محصور هستند. لذا باغ ها همانند همه مکان های ساختمانی نیاز به احداثچهاردیواری و ایمنی مناسب دارند.»
ادامه صحبت وی هم چنان دلالت به بازنمایی وضعیت شغل باغداری دارد زیرا تاکید می کند: «من کشاورز باید بتوانم از این شغل حداقل ساده ترین زندگی را برای خانواده ام که فرزندان دانشجو دارم تامین کنم. در صورتی که کشاورزانی هستند که برای هزینه ازدواج پسر و دخترشان مجبور شده اند یک قطعه از باغ خود را بفروشند چون درآمد آن چنانی ندارند.»
کاستی و شروط بیمه محصولات
کشاورزان باغدار از هر نوع ارائه خدمات سلامت بیمه ای و بازنشستگی محرومند حتی بیمه تولیدات محصولات شان کامل نیست.
این مطلب محور ادامه «درخشان» باغدار است. او در این باره اظهار می کند: «باغداران هیچ نوع بیمه خدمات درمانی، اجتماعی و بازنشستگی ندارند. مسئولان مربوط قبلا قول پوشش بیمه کشاورزان را داده اند اما تا به حال اقدام خاصی ندیده ایم. از طرف دیگر، به رغم آن که محصولات باغی بیمه هستند اما بیمه کنندگان می گویند قسمتی از هزینه های باغ را بیمه می کنیم نه محصولات سردرختی آن هم به شرطی که باغ صددرصد آتش بگیرد!»
آسمان همیشه نه آبی است و نه ابری
نظر یک شهروند را که برای خرید به میدان میوه فروشان آمده است درباره سرمازدگی محصولات باغی جویا می شوم. او با تبسمی، آرام می گوید همه می دانیم این اتفاق در ذات گردش و تغییر طبیعت است و در هیچ جای کره زمین انسان قادر نیست مانع شود.
«اشراقی» بازنشسته سابق یک شرکت ساختمانی و خطاط کنونی ادامه می دهد: «همان طور که اشاره شد نه کشاورز و نه هیچ کس دیگر با حوادثاینچنینی نمی تواند مقابله کند. اما از طرف دیگر این نوع پیشامد در عرصه کشتکار نه در کشورمان و نه در کشورهای دیگر تازگی ندارد. گاه تگرگ و گاه سرما و نزولات آسمانی باعثخساراتی می شود. چیزی که در این میان مطرح می شود آن است اشخاصی که این شغل را انتخاب کرده به طور قطع دانسته اند در پیشه ای سرمایه گذاری کرده اند که سرما و خسارت هم دارد و از طرف دیگر جز در فضای باز و بدون سقف و پوشش نخواهند توانست محصول طبیعی حاصل کنند. مشاغل دیگری هم هستند که وسایل مصنوعی تولید می کنند و همین طور در تجارت هم شده که به علت نوسانات اقتصادی و کسادی بازار و یا حوادثدیگر، زیان دیده اند. پس نتیجه گرفته می شود در هر کسب و کار کلان، فرازو نشیب ها در سرمایه گذاری ها وجود داشته و دارند مالک و تولیدکننده عنان اشتغال خود را از دست نداده بلکه درصدد بازسازی برآمده اند. البته چنین مشاغلی قطعا کالایشان را بیمه می کنند، کشاورزان هم محصولات خود را بیمه می کنند چون می دانند و چه بسیار تجربه کرده اند که آسمان همیشه آبی و آفتابی نیست و نزولات آسمانی است که سبزی و میوه را سیراب می کنند. به هر حال پارسال زمستان شدت سرما و برف برخی شکوفه ها را از بین برد. در چنین حالاتی بجاست مسئولان مربوط بررسی میزان زیان را مورد توجه قرار بدهند و اگر لازم باشد به کشاورز کمک کنند.»
۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارات
پاسخ او در برابر پرسشم مبنی به این که چه محصولاتی سرمازده و میزان آسیب ها و مدت زمان جبران و بازسازی درختان چیست، با این بیت شعر شروع می کند:
باغبان گرچند روزی صحبت گل بایدش
در جفای خار هجران صبر بلبل بایدش
می گویم: حافظ پیشاپیش توصیه کرده در مقابل ناملایمات شکیبا باش.
«حاج حسین کلهر» کشاورز، عضو شرکت تعاونی روستایی، می گوید: «محصولات امسال کشاورزان خیلی خسارت دیده است. بعضی میوه ها ۱۰۰درصد، برخی ۸۰ و ۵۰درصد سرمازده، منتهی نوع میوه فرق می کند. بیشترین زیان، زردآلو، گوجه سبز، شلیل مغان و کمترین آسیب، هلوی انجیری با ۵۰درصد است اما انگور سرما نزده چون غنچه اش باز نشده بود.»
وی در خصوص تخمین خسارات، با اشاره به آن که سال پیش هم سرما به محصولات درختی آسیب رساند، چنین ادامه می دهد که سال گذشته در منطقه، فروش ۱۰میلیون بوده، امسال بعض باغات ۶ تا ۱۰میلیون تومان فروش خواهند داشت. حال این کشاورز است که ضرر کرده و هیچ ثمره ای از محصولاتش ندارد، در عین حال باید اضافه کرد کشاورز اگر یک سال برخی تولیداتش نابود شود احساس می کند همه سرمایه اش از دست رفته چون او غیر باغ و باغداری درآمد دیگری ندارد.»
این باغدار قدیمی، درباره خسارات، مثال می زند: «فرض شود فرزند محصل یک شخص یک سال رفوزه شده، سال بعد تمام مقدمات و لوازم او در دبستان و یا دبیرستان را باید فراهم کند. باغ و باغداری هم که پارسال و امسال سرمازده همان شیوه هزینه ها را می خواهد تا بتوان دوباره باغ را احیا کرد.»
عضو شرکت تعاونی روستایی شباهنگ شهریار، پیرامون ساماندهی دیگر بار صدمات تولیدات کشاورزی، وضعیت نرخ های ملزومات مصرفی را تلویحا سرلوحه برای بازسازی باغ مطرح می کند او می گوید: «کشاورز از بارفروش وام گرفته است. از طرفی هزینه های باغداری از شهریورماه ۱۳۹۲ در اثر سرما به هدر رفته است. از سوی دیگر، امسال یک لیتر سم ۳۲۰هزار تومان است. سمپاشی دوهزار لیتری مخلوط با آب ۸۰۰هزار تومان و کمترین آن ۵۰۰هزار تومان است و حداقل از ۱۵ اسفند ۹۲ تا اول تیرماه ۹۳ است که در این مدت به طور متوسط پنج بار سمپاشی لازم است.»
نرخ های بیمه و سموم
از وی وضعیت بیمه محصولات باغی را می پرسم، او می گوید: «برای سال ۹۳ در برابر ۱/۵ هکتار بیمه هلو و شلیل ۶۲۲ هزار تومان پرداخت کردم. در مقابل حداکثر تعهد بیمه کننده برای غرامت درهر هکتار ۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که به بیمه شونده پرداخت می کند. هم چنین برای بیمه ۱۷هزار مترمربع محصول زردآلو ۳۷۸۴۲۰ تومان پرداخت شده که این مبلغ حداکثر پرداخت غرامت توسط بیمه کننده می باشد.»
«کلهر» درباره هزینه چند قلم کالای مصرف باغی می گوید: «یک کیسه ۵۰کیلویی کود شیمیایی ۵سال پیش از ۳هزار و پانصد تا ۵هزار می خریدیم. الان همان کود به نرخ دولتی هر کیسه چهل هزار تومان خریده می شود. هم چنین قیمت هر لیتر انواع سموم از ۱۸هزار تومان تا ۳۲۰ هزار تومان بود که قبل از عید ۳۲۰هزار تومان خریدم. الان ۳۹۰ هزار تومان فروخته می شود. کارگر حدودا روزی ۵۰هزار تومان دستمزد می گیرد.»
کمبود همیشه تاثیر نمی گذارد
خاک پربرکت است
«ضرر کشاورز ممکن است ضرر مصرف کننده هم باشد، اما من خرده فروش می گویم جنس فراوان باشد چون همه وسعشان می رسد مثلا یک کیلو سیب، پرتقال، آلو یا گلابی بخرند. در آن صورت خرده فروش مشتری بیشتر دارد و سودش راضی کننده می شود و این واقعیت کسب است.»
«غلامعباس» می افزاید: «اصولا کار کشاورزی در هر بخش چه برنج، چه صیفی و میوه باغی زحمت زیاد دارد و صبر زیاد می خواهد. نگاه کشاورز دائما مخصوصا در نیم فصل سال و چند روزه بهاری به آسمان است. همیشه مراقبت می خواهد. این فکر و توجه، روی آرامش او اثر می گذارد حالا که سرما در باغات خیلی از شهرها گل های برخی میوه ها را ریخته، کشاورز حداقل یک سال باید صبر کند و کود و سم و آب مصرف کند تا دوباره درخت بارور شود. در این فاصله ممکن است مقداری کمبود تولید باشد به عقیده من کمبود همیشه و چندان روی توزیع در بازار اثر نمی گذارد خاک ما پر برکت است. آن تاثیر روحی و شایعه دهان به دهان است که باعثسوءاستفاده برخی می شود.»
انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تأیید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار