|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۸۴

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفت وگوی تفصیلی با تسنیم مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به افزایش ۴ برابری واردات غذا به کشور طی ۸ سال گذشته گفت: ۱۴ میلیارد دلار ارزی که باید به توسعه زیرساختهای کشاورزی کشور اختصاص پیدا کند هر سال صرف واردات می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، حسین صفایی در همایش تجلیل از پیشکسوتان تعاون گرا در یکی از تعاون های روستایی استان تهران افزود: طی چند سال گذشته بخش کشاورزی کشور آسیب هایی جدی دیده که یکی از این آسیب ها سیاست گذاری های نادرست بوده است.

وی اضافه کرد: شاید یکی از این سیاستهای نادرست بازی غیر حرفه ای با تعرفه محصولاتی بوده که کشاورزان و مردم ایران تا حدودی به آنها نیاز داشتند و بسیار بیش از این نیاز، فضا برای ورود کالاهای خارجی به کشور باز شده است.

صفایی افزود: این امر تولیدکنندگان کشور در حوزه کشاورزی را با آسیب مواجه کرده است.

وی ادامه داد: طی سالهای ۸۳ و ۸۴ میزان واردات کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی به کشور سالانه نزدیک به ۳ و نیم میلیارد دلار بوده است.

صفایی افزود: همچنین در سالهای ۹۱ و ۹۲ نیز میزان این واردات حدود ۱۴ میلیارد دلار در هر سال بوده است.

وی ادامه داد: یعنی ارزی که باید به توسعه زیرساختهای کشاورزی کشور اختصاص پیدا می کرد صرف واردات شده است.

صفایی با بیان اینکه قانون هدفمند سازی یارانه ها جراحی بزرگی بر پیکر اقتصاد کشور بوده است، اضافه کرد: کشور سالها منتظر بوده تا کسانی پیشگام اجرای این قانون شوند و اقتصاد را شکوفا کنند اما متاسفانه به دلیل اجرای بد و ناقص آن، نه تنها آثاری که قانون گذار برای اجرای آن پیش بینی کرده بود پدیدار نشد بلکه نتایج نامطلوبی نیز برای کشور و بخش کشاورزی بجا گذاشت.

وی افزود: به عنوان مثال قرار بود ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از اجرای این قانون صرف سرمایه گذاری در حوزه تولید کشاورزی و صنعت شود اما نه تنها این اتفاق رخ نمی داد بلکه مناسبات تولید در حوزه کشاورزی نیز بهم خورده و در خیلی از زیر حوزه های بخش، فعالیت های کشاورزی غیر اقتصادی شد.

صفایی با بیان اینکه در کنار این مسایل تحریم نیز تاثیر خود را بر بخش گذاشته است، اضافه کرد: خشکسالی نیز مدتی طولانی کشور ما را درگیر کرده و حدود ۱۵ سال است که اکثر مناطق کشور گرفتار خشک سالی هستند که طبیعتا این نیز به حوزه کشاورزی آسیب رسانده است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دولت باید این نقصان هایی را که به بخش وارد شده جبران نماید، تصریح کرد: مسئولیتی که در حال حاضر متوجه دولت است این است که کاستی هایی که در طول سالیان گذشته ایجاد شده را جبران کند.

صفایی ادامه داد: تیمی که در دولت یازدهم عهده دار مسئولیت های وزارت جهاد کشاورزی شده است چنین نگاهی به حوزه مسئولیتی خود دارند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در شهریورماه ۹۲ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سالها اجرا نشده یا بد اجرا شده بود توسط دولت جدید اعلام شد و دولت پای این قانون ایستاد.

صفایی افزود: این دولت علاوه بر اینکه قیمت ها را با شیب قابل قبولی تغییر می دهد، در زمان مناسب و بجا(اواخر شهریور ماه) اعلام قیمت می کند تا بتواند این سیاستهای حمایتی را در جهت منفعت کشاورزان اجرا کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در حوزه کشاورزی به دلیل مساله بحران آب فرصت کم و استعدادهای محدودی در زمینه گسترش سطح زمین های کشاورزی داریم.

صفایی با بیان اینکه ما طی دهه های گذشته سفره های آب زیرزمینی مان را با شیبی تند تخلیه کرده ایم، گفت: در واقع ما بیش از آنچه قانون اجازه می داد و مجاز بودیم از این منابع استفاده کرده ایم.

صفایی افزود: در شرایط حاضر ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت سفره های زیرزمینی استفاده شده و این منابع به شکل کارآمد یا ناکارآمد در تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کشور ما باید برای ارتقا تولید متکی به افزایش بهره وری و رشد راندمان تولید باشد.

صفایی با بیان اینکه تنها منطقه ای که در آن امکان توسعه وجود دارد استان خوزستان است، اضافه کرد: چراکه سالهاست سدها و شبکه های اصلی انتقال آب این استان ساخته شده و یک سوم آبهای تحت الارضی کشور در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه شبکه های درون مزرعه و آبیاری در خوزستان اجرا نشده بود، گفت: حدود ۱۶ سال است که مقامات کشور به ویژه مقام معظم رهبری اصرار داشتند بحثزهکشی و آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار زمینی که زیر شبکه های سد خوزستان وجود دارد انجام گیرد اما پروژه مزبور همچنان ناتمام مانده بود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه آغاز اجرای این پروژه(که بزرگترین پروژه کشاورزی ایران بعد از پیروزی انقلاب است) از سال جاری کلید خورده است، اضافه کرد: منابع مالی و ارزی این پروژه با مجوز مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

صفایی افزود: باید از ابتدای فروردین ماه تا پایان سه سال آینده بطور میانگین روزانه ۵۰۲ هکتار زمین تجدید و نوسازی و تحویل کشاورزان خوزستانی شود.

وی ادامه داد: با اجرای این پرو‍ژه بین ۹ تا ۱۰ درصد به تولیدات کشاورزی کشور اضافه می شود.

صفایی افزود: همچنین باقی فعالیت ها باید مبتنی بر افزایش بهره وری عوامل تولید و سازمان دهی درست کشاورزان باشد.

وی اضافه کرد: در ایران بعد از فروپاشی نظام ارباب رعیتی، مجموعه قوانینی وضع شد تا تشکلهای مورد نیاز کشاورزان بر مبنای آن قوانین شکل بگیرد.

صفایی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری افزود: مفهوم کلی این سیاستها آن است که کشور در شرایط سخت اقتصادی بتواند در حوزه اقتصاد مسیر رشد و بالندگی را طی کند.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر ما روی برخی از محورهای این سیاستها بایستیم و برنامه زمان بندی شده ای برای اجرای آنها طرح کنیم به موفقیت های زیادی دست می یابیم.
صفایی اضافه کرد: از جمله آنها محوری است برای فراگیر کردن پوشش استاندارد برای کالا و خدماتی که در کشور تولید می شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه تولید این است که کمتر به استانداردسازی بها داده ایم و حتی تشکلهای پیشرو ما نیز نتوانسته اند این را به عنوان یک افق و تعهد برای خود تعریف کنند.

صفایی تاکید کرد: استانداردسازی ضمن اینکه ضرورتی برای بازارسازی است، در بازارهای منطقه نیز شرایط پذیرش و صادرات کالای ما را فراهم می کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه ما به ندرت توانسته ایم زنجیره های تامین را در حوزه های مختلف تکمیل کنیم، گفت: شکل نگرفتن این زنجیره ها باعثشده تا پدیده ای مانند واسطه گری در کشور بیداد کند.

صفایی ادمه داد: اختیاراتی که سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد از جمله مسئولیت تنظیم بازار، خرید و فروش کلیه محصولات کشاورزی و… بهترین فرصت برای تشکل ها است تا بتوانند در حوزه های کاری خود زنجیره های تأمین را تشکیل دهند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور افزود: از جمله سیاست های ما همراهی با تشکل هایی است که می خواهند این زنجیره ها را شکل دهند و امیدواریم چنین حرکتی در تشکل ةای پیشرو اتفاق بیفتد و این مسئله جزء مطالبات آنها از ما قرار بگیرد.

صفایی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات ساختاری شده کشاورزی ایران گفت: متأسفانه کشاورزی ما سرمایه پذیر نیست. یعنی زمانی که دولت می خواهد فضایی در این زمینه باز کند بستر فعالیت های کشاورزی نمی تواند جاذب این سرمایه ها(چه ریالی چه ارزی باشد)

وی افزود: سالهاست بنا بوده درصدی از ارز صندوق توسعه ملی صرف بخش کشاورزی شود ولی ما تاکنون نتوانستیم چنین فرصتی را در حوزه کشاورزی فراهم کنیم.

صفایی اضافه کرد: علاوه بر این کشاورزی نیروی کار کشاورزی ایران رو به پیری بوده و جوانسازی نیروی کار در این بخش اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان کشاورزی نمی توانند جذب این بخش شوند تصریح کرد: در طول ۱۵ سال گذشته به طور متوسط ۷ سال به سن نیروی کار کشاورزی کشور اضافه شده و این مسئله ای نگران کننده است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور افزود: مشکل بعدی این بخش ناتوانی آن در جذب دانش نوین، فناوری و تکنولوژی است زیرا ساختار بخش به این شکل است.

صفایی ادامه داد: ما برای اینکه از این ساختار و مشکلات عبور کنیم راهی جز اینکه کشاورزی و کشاورزان را به سمت عضویت مؤثر در یکی از تشکل های تعاون روستایی، تعاونی های تولید و شرکت های سهامی زراعی سوق دهیم نداریم.

وی تصریح کرد: به همان نسبت که ما کشاورزان را در این تشکل ها و شرکت ها سازماندهی کنیم هم کشاورزی را سرمایه پذیر می کنیم و هم شرایط پذیرش تکنولوژی و نیروی کار جوان را برای بخش ایجاد می نماییم.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد بنده نهاد تعاون در حوزه کشاورزی موفق ترین شرایط را داشته است، ادامه داد: امروز ما بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ واحد تعاونی و تشکل کشاورزی در کشور داریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار