|
|
کدخبر: ۱۶۵۲۰۵

سازمان ملل:

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل با هشدار نسبت به بهره کشی قطر از ۱.۲ میلیون کارگر مهاجر که ۱۳ درصد آن ها ایرانی هستند خواستار ابطال نظام کفالت بین کارگر و کارفرما در این کشور شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از گاردین، در حالی که انتقادات از قطر به دلیل شرایط سخت کارگران در پروژه های مرتبط با آماده سازی این کشور برای جام جهانی ۲۰۲۲ ادامه دارد، سازمان ملل از دولت قطر خواسته است تا سیستم کفالت را که کارگران مهاجر را به کارفرمایانشان وابسته می سازد لغو نماید.
مجمع عمومی سازمان ملل، فشار بر دولت قطر جهت انجام اصلاحات اساسی و اعمال درست قوانین کارگری را افزایش داده است.
گزارش های گروه های حقوق بشری همواره در مورد بهره کشی و سوءاستفاده از ۱.۲ میلیون کارگر مهاجر برای ساخت پروژه هایی به ارزش ۱۲۳ میلیارد پوند در طی ۴ سال آینده در قطر هشدار داده اند.
سازمان ملل در گزارشی تایید کرده است که مهاجران اغلب بدون پرداخت دستمزد کار می کنند و «در شرایطی پایین تر از حد استاندارد زندگی می کنند.» این گزارش همچنین خواستار اعمال تغییراتی در فرآیند استخدام و به کارگیری این کارگران شده است. بر اساس این گزارش، کارگران داخلی، در حال حاضر از قوانین کار مستثنی هستند و اکثر کارگران زن و دختر «شدیدا در مقابل خشونت و سوء استفاده آسیب پذیر می باشند.»
در بخشی از این گزارش آمده است: «فرآیند به کار گیری مهاجران باید به منظور جلوگیری از بهره کشی، به صورت رسمی تری انجام گیرد و قوانینی باید تصویب شود تا رعایت حقوق آنها را تضمین نماید. سیستم کفالت، که اجازه کار یک کارگر مهاجر را به یک کارفرمای خاص مرتبط می کند، وسیله ای است برای سوء استفاده و بهره کشی از مهاجران و باید منسوخ شود.»
مقامات قطری گفته اند که قصد دارند اصلاحاتی را در این زمینه اعمال کنند، اما احتمالا این اصلاحات به معنای لغو کامل سیستم کفالت نخواهد بود.
بسیاری از کارگرانی که وارد قطر می شوند به دلیل پرداخت مبالغی سنگین به دلالان جهت انعقاد قرارداد کار در این کشور عربی، به شدت بدهکار هستند.
بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۱.۲ میلیون کارگر مهاجر در قطر حضور دارند. از این تعداد، ۲۲ درصد هندی و نزدیک به همین میزان پاکستانی هستند. حدود ۱۶ درصد مهاجران نپالی، ۱۳ درصد ایرانی، ۱۱ درصد فیلیپینی، ۸ درصد مصری و ۸ درصد هم سریلانکایی هستند.
انتهای پیام / / ۱۵۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار