|
|
کدخبر: ۱۶۵۵۰۷

رهبر انقلاب: حضور همیشگی این عالم مجاهد در فعالیت های سیاسی جامعه مدرسین قم در دوران اختناق و سپس خدمات ایشان در سنگر امامت جمعه تبریز قهرمان و همراهی و همگامی با رزمندگان دفاع مقدس، سوابق ثبت شده ای است که از حافظه تاریخ انقلاب و از دیوان کرام الکاتبین محو نخواهد شد.

گروه فرهنگی مشرق- آیت الله مسلم ملکوتی یار دیرین حضرت امام و رهبر انقلاب، صبح روز پنج شنبه در تهران دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت چهره های مهم کشورمان هر کدام طی نامه های جداگانه درگذشت این عالم عالی قدر را تسلیت گفتند. شرح پیام های تسلیت به شرح زیر است:



* رهبر معظم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم جلیل مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ مسلم ملکوتی رضوان الله علیه را که از علمای مبرّز حوزه های علمیه بوده و مفتخر به سوابق طولانی مجاهدات و خدمات به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می باشند، به خاندان مکرم و معزّز و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز آذربایجان و نیز به مراجع عظام و علمای اعلام حوزه علمیه قم تسلیت عرض می کنم.

حضور همیشگی این عالم مجاهد در فعالیت های سیاسی جامعه مدرسین قم در دوران اختناق و سپس خدمات ایشان در سنگر امامت جمعه تبریز قهرمان و همراهی و همگامی با رزمندگان دفاع مقدس، سوابق ثبت شده ای است که از حافظه تاریخ انقلاب و از دیوان کرام الکاتبین محو نخواهد شد؛ ان شاءالله.

از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را مسألت می کنم.

سیدعلی خامنه ای


* حسن روحانی - رئیس جمهور

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

رحلت عالم جلیل القدر حضرت آیت الله حاج مسلم ملکوتی مبارز انقلابی، همراه دیرین ولایت، و استاد برجسته حوزه های علمیه موجب تاثر و تألم فراوان اینجانب شد.

این روحانی خدوم که از شاگردان نزدیک امام راحل(ره) بودند، عمر پر برکت خود را در مسیر پاسداشت حریم ولایت و تشیّع مصروف و شاگردان زیادی در ترویج شعائر دینی و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تربیت کردند. آن مرحوم علاوه بر مبارزه با رژیم ستمشاهی و سپس حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی، آثاری ماندگار و ارزشمند در حوزه معرفت دینی، فقه، اصول و فلسفه از خود یادگار گذاشتند.

اینجانب ارتحال این عالم ربانی را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، بیت مکرم آن مرحوم و مردم ولایتمدار آذربایجان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می نمایم.

حسن روحانی


* رئیس قوه قضائیه - آملی لاریجانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت الله حاج میرزا مسلم ملکوتی موجب تاثر اینجانب گردید.

ارتحال این عالم جلیل القدر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه، بیت محترم آن مرحوم و مردم ولایتمدار آذربایجان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

صادق آملی لاریجانی

رییس قوه قضاییه


* علی لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال عالم ربانی و روحانی جلیل القدر آیت الله مسلم ملکوتی یار دیرین انقلاب و از ذخایر ارزشمند و معنوی نظام جمهوری اسلامی موجب تأسف فراوان گردید.

آیت الله مسلم ملکوتی از شاگردان و یاران برجسته امام خمینی(ره) بودند و درس های فراوانی نیز از بنیانگذار جمهوری اسلامی آموختند.

ایشان در سراسر عمر خویش به تعلیم و نشر اصول و معارف دینی و اسلامی همت فراوان داشتند و از اساتید و صاحب نظران برجسته در فقه و اصول و فلسفه بودند و همواره در جهت بهره مندی از علوم و معرفت مذهبی تلاش می کردند و سرانجام نیز با اجازه مراجع به درجه اجتهاد نائل گشتند.

آیت الله ملکوتی پس از پیروزی انقلاب با حکم حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان و امام جمعه تبریز خدمات زیادی را به مردم و اهالی این منطقه عرضه داشتند و پس از مدتی نیز به دلیل علاقه به معارف دینی و درخواست آیات عظام به شهر قم بازگشتند و تا آخر عمر نیز در راه کسب علم و معرفت فعالیت کردند.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه مقام معظم رهبری، حوزه های محترم علمیه و ملت شریف ایران به ویژه مردم سلحشور آذربایجان و نیز بیت مکرم ایشان برای روح آن روحانی گرانقدر رحمت و مغفرت از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم.


*محمود احمدی نژاد

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم مجاهد و فقیه صمدانی حضرت آیت الله ملکوتی که عمر پربرکتش را در راه نشر معارف دینی و پاسداری از مرزهای عقیده و ایمان مصروف نمود، موجب تاثر و تألم گردید.

اینجانب ضمن تسلیت فقدان اسف بار این یاور صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری به عموم ملت رشید و انقلابی و حوزه های علمیه و به ویژه خانواده گرامی ایشان و مردم همیشه در صحنه خطه آذربایجان، علو درجات روح عرشی آن عالم وارسته را از خداوند سبحان مسالت می نمایم.


* محمود علوی - وزیر اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

حضرت آیت الله میزا مسلم ملکوتی سرابی سال ها در کسوت نمایندگی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(دام ظله) در آذربایجان سر منشاء خیر و برکت بود.

رحلت این عالم، عامل و فقیه بارع را به محضر امام زمان(عج)، مقام والای ولایت(دام ظله)، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، مردم ولایت مدار آذربایجان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم مسئلت می نمایم.


* آیت الله صافی گلپایگانی:

ارتحال والد معظم عالم ربانی و فقیه جلیل القدر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ مسلم ملکوتی رضوان الله تعالی علیه موجب تأسف و تأثر شد. آن فقید سعید، عمر با برکت خود را در راه اعلای کلمة الله و ترویج و نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام سپری کرد و در مقام تدریس و تعلیم و تربیت فضلا و طلاب در حوزه های علمیه نجف اشرف و قم نقش زیادی داشت.

فقدان این شخصیت بزرگ را به جنابعالی و خاندان محترم و به حوزه های علمیه و مردم شریف آذربایجان تسلیت گفته و برای آن عالم جلیل القدر از خداوند متعال، رحمت و علوّ درجات و برای بازماندگان محترم، صبر و اجر مسئلت دارم.


* آیت الله عبدالله جوادی آملی:

آیت الله ملکوتی در تدریس، تالیف و تحقیق کوتاهی نکرد چه در حوزه علمیه نجف و چه در حوزه علمیه قم. وی سپس به ایران مراجعت فرمود و به تدریس، تعلیم و تربیت طلاب اشتغال داشت.

آیت الله ملکوتی همانطور که قبل از پیروزی انقلاب با امام(ره) همراه بود بعد از پیروزی انقلاب هم در خدمت نظام اسلامی در بخش های مختلف نظام را یاری کرد.

آیت الله ملکوتی مدت ها امام جمعه تبریز بود و بعد از اینکه از وی خواهش کردند که حوزه علمیه قم از ایشان بهتر استفاده می کند از تبریز به قم تشریف آوردند و مشغول تالیف و تدریس شدند.

آیت الله ملکوتی پس از سال ها تدریس و تربیت طلاب در آستانه ۹۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفتند و سلام خدا بر او باد.


* آیا الله هاشمی رفسنجانی

«انالله و اناالیه راجعون»

درگذشت عالم ربانی و یار دیرین انقلاب اسلامی آیت الله مسلم ملکوتی موجب تأثر و تألم خاطر گردید.

ایشان در طول حیات پر برکت خود در راه ترویج معارف دینی، آثار و خدمات ارزشمندی به یادگار گذاشت.

مصیبت وارده را به مردم شهید پرور آذربایجان، بویژه مردم متدین تبریز، خاندان معظم، دوستداران، شاگردان و حوزه های علمیه قم و آذربایجان تسلیت می گویم.

از درگاه خداوند متعال برای آن عالم جلیل القدر غفران الهی و برای بازماندگان بویژه خانواده محترم ایشان صبر و اجر مسئلت می کنم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


* آیت الله سید احمدی خاتمی:

آیت الله ملکوتی در فقه، اصول و فلسفه مجتهد و از شاگردان برجسته علامه طباطبایی بود. ایشان میوه شیرین دو حوزه علمیه قم و نجف بود و در حوزه علمیه قم از محضر آیت الله بروجردی و امام(ره) و در نجف از محضر بزرگان این شهر بهره برده بود.

وی در زمانی که امضا برای بیانیه علیه شاه دل شیر می خواست نخستین کسی بود که بیانیه خلع شاه از حکومت را امضا کرد و پای ثابت همه بیانیه های جامعه مدرسین در قبل از انقلاب بود. آیت الله ملکوتی از اخلاص بسیار بالایی برخوردار بود و بعد از شهادت آیت الله شهید مدنی و آیت الله شهید قاضی، امام(ره) از وی خواست که امام جمعه تبریز شوند و ایشان نیز ایثار کرد و این امر را پذیرفت.

ایشان در مصاحبه خود بیان کرد که وقتی وارد تبریز شدم گفتم که من مسلم و نائب امام هستم. آیت الله ملکوتی ولایت فقیه را از عمق جان باور داشت و فرزند وی به بنده بیان کرد؛ که آیت الله ملکوتی مصمم بود که بحثولایت فقیه را مطرح کند.

* آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله ملکوتی در دورانی که تحصیلات خود را در نجف ادامه می داد به عنوان یکی از مدرسین برجسته حوزه علمیه نجف در محضر بزرگان حوزه نجف به تحصیل پرداخته بود و بعد هم که به ایران بازگشت به عنوان یک استاد برجسته و فرهیخته در حوزه علمیه قم به فعالیت پرداختند.

وی تمام دوران مبارزات یکی از شخصیت های پیشکسوت مبارزه بودند و اطلاعیه هایی که بر علیه نظام طاغوت از ناحیه جامعه مدرسین صادر می شد جزو نخستین افراد بود که پای این اطلاعیه ها را امضا می کرد.

بعد از پیروزی انقلاب و بعد از شهادت امام جمعه قبل تبریز از طرف امام به عنوان امام جمعه آن شهر انتخاب شد و سالیان زیادی در خدمت مردم بود.

وی علاوه بر تسلط بر فقه و اصول در مباحثفلسفی، کلامی و حدیثی ید طولایی داشت و شاگردان ارزشمندی را تربیت کرد و به حوزه ها تحویل داد و در حقیقت انسانی مفید تاثیرگذار و خدمت گذار بود.


* محسن رضایی

انالله و اناالیه راجعون

حضرت آیت ا… آقای حاج شیخ مسلم ملکوتی پس از عمری مجاهدات در راه خدا و نشر معارف نورانی اسلام به زیارت حضرت حق شتافت.

آن فقیه والا مقام از همراهان دیرین ولایت و از حامیان همیشگی نظام مقدس اسلامی بود که در طول دوران دفاع مقدس نیز از هیچ تلاشی در جهت حمایت از رزمندگان اسلام مضایقه نکرد.

ارتحال این فقیه مجاهد را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه، عموم اراتمندان و شاگردان ایشان و نیز به مردم غیور و وفادار آذربایجان و به بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و دوام توفیق طلب می کنم.

محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام


* آیت الله جعفر سبحانی

این عالم ربانی، فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، فقید سعید، معارف الهی و فقه اهل بیت(ع) را از اساتید بزرگ حوزه های علمیه نجف و قم فراگرفته و سالیانی به تدریس و تعلم پرداخته و گروهی را در حوزه علمیه تربیت کرد و آثار علمی از خود به یادگار نهاده است.

وی افزوده است: اینجانب این ضایعه بزرگ را به حضرت ولی عصر(عج)، علما، اساتید حوزه علمیه و اهالی محترم استان ولایت مدار آذربایجان و به بازماندگان آن مرحوم بالاخص به فرزند گرامی اش حجت الاسلام حاج شیخ هادی(دامت برکاته) تسلیت گفته و برای همگان از خداوند بزرگ اجر جزیل و صبر جمیل و برای آن عالم بزرگوار علو درجه خواهانم.


* حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال

ارتحال این عالم جلیل القدر، یار دیرین انقلاب و ولایت، حضرت آیت الله العظمی ملکوتی «رضوان الله تعالی علیه» موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. عالم مجاهدی که در سنگرهای مختلف، عمر پربرکت خویش را در مسیر پاسداری از حریم ولایت و مرجعیت سپری نمود و آثار و تألیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب فقدان این عالم ربانی را به محضر مقدس حضرت ولیعصر «ارواحنا له الفداه»، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، مردم غیور آذربایجان و بیت مکرّم، به ویژه آقازاده محترم ایشان، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می کنم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار