|
|
کدخبر: ۱۶۵۸۸۷

رئیس سازمان غذا و دارو:

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مردم و پزشکان باید به داروهای تولید داخل اعتماد کنند، گفت: البته واردات دارو را نمی توان به طور کامل قطع کرد، اما در کشوری که توانایی علمی دارد، بی انصافی است که سیستم درمانی اش به واردات متکی باشد.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، شب گذشته در برنامه چشم انداز سلامت در شبکه ۴ سیما با موضوع سیاست های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ضمن اشاره به بند ۵ سیاست های کلی سلامت اظهار داشت: تاکید این بند، تجویز منطقی دارو است، یعنی چه تجویز دارو و چه تجهیزات پزشکی باید مبتنی بر اصول علمی، راهنماهای بالینی و رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای صورت پذیرد.

دیناروند ادامه داد: قسمت اصلی این بند در واقع تاکید بر جلوگیری از زایش هزینه های ملی و مردمی دارد. بنابراین باید میزان دسترسی فرآورده های وارداتی را کنترل کرد و از تولیدات داخلی حمایت کنیم. البته این مهم باید به نفع رعایت کیفیت و استاندارد باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: پزشک و بیمار ایرانی نیز باید به تولیدات داخلی اعتماد کند. این اعتماد با بخشنامه و اجبار پدید نمی آید بلکه با تلاش علمی و رعایت مراحل کنترل کیفیت باید به این مهم رسید.

دیناروند عنوان کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وظایفش را باید در این زمینه به درستی انجام دهد و سیاست های حمایت از تولید داخل را طوری تنظیم کند که ضامن کیفیت بالا باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه بیان کرد: واردات دارو را نمی توان به طور کامل قطع کرد چون حق بیمار باید رعایت شود، اما در کشوری که توانایی علمی دارد، بی انصافی است که سیستم درمانی اش به فرآورده های وارداتی متکی باشد.

دیناروند اظهار داشت: نکته دیگر این است که در کشوری که ادعا می کند در حال حاضر دو سوم داروهایش از نظر ریالی تولید داخل است، میزان واردات دارو خیلی بیشتر از میزان صادرات آن است.در این مورد باید حتماً به تراز برسیم یعنی اگر یک میلیارد دلار دارو وارد می کنیم، باید حداقل به همین میزان نیز صادرات داشته باشیم.

دیناروند بیان کرد: در حال حاضر میزان واردات سالانه دارو در کشور ما کمی بیش از یک میلیارد دلار است و میزان صادرات کمتر از دویست میلیون دلار. در حالی که این وضعیت نه در شان جایگاه علمی ایران است و نه صنعت این کشور.

وی افزود: در سیاست های ابلاغی بحثتوسعه صادرات و حمایت از تولید داخل تاکید شده است و جلوگیری از روش های غیر علمی و هزینه های القایی و در نهایت رعایت حقوق شهروندی مطرح شده است که این موارد کمک می کند هزینه های دارو و درمان را کنترل کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در برخی کشورها هزینه های سلامت شان بسیار سرسام آور است، اما شاخص های سلامت آنها خیلی هم بالا نیست. بنابراین با بالا بردن میزان مصرف دارو و تجهیزات پزشکی و گسترش فناوری نمی توانیم منتظر بالا رفتن شاخص های سلامت باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از ۶ درصد تولید ناخالص ملی ما صرف سلامت می شود. بنابراین در مورد کنترل هزینه های سلامت باید بتوانیم موفق عمل کنیم تا هزینه های بی فایده و القایی کم شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در توسعه دارو و تجهیزات پزشکی لزوما نباید وابسته به جمعیت داخل باشد، بلکه با نگاه به صادرات این اتفاق باید رخ دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار