|
|
کدخبر: ۱۶۵۹۴۷

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه نرخ دلار صادراتی باید متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش یابد، گفت: دولت باید با مکانیزم های خاصی علاوه بر احیاء جوایز صادراتی، معوقات و بدهی هایش را پرداخت کند.

محمد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه براساس پنجم توسعه باید سالانه با احتساب تورم داخلی منهای تورم خارجی پرداخت هایی به صادرکنندگان صورت گیرد، اظهار داشت: متأسفانه در دولت گذشته نرخ دلار سالی دو تا سه درصد بیشتر افزایش پیدا نکرد و عملاً پرداخت خسارت ۴ تا ۵ درصدی هم کارایی خود را برای صادرکنندگان از دست داد و نتوانست ضرر و زیان صادرکنندگان را در فعالیت های اقتصادی جبران نماید.

وی با بیان این که البته همین ارقام ناچیز جوایز صادراتی نیز از سوی سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان پرداخت نشد، افزود: در اواخر سال ۹۰ بنا به دلایلی از جمله کمبود بودجه بحثارائه جایزه صادراتی کلاً منتفی شد. درحالی که به اعتقاد بنده باید دولت با مکانیزم های خاصی این پرداختی ها را برای صادرکنندگان انجام می داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: نرخ دلار صادراتی باید متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش داشته باشد اما اگر بنا به هر دلیلی از جمله مصلحت کشور امکان افزایش نرخ دلار وجود نداشت دولت باید مابه التفاوت دلار افزایش نیافته را با در نظر گرفتن نرخ تورم به صادرکنندگان پرداخت کند.

وی با بیان این که در صورت اجرای این پیشنهاد کمک زیادی به بخش تولید و صادرات کشور خواهد شد، گفت: اگر بخواهند امسال نیز مانند سنوات گذشته بحثجوایز صادراتی در قالب اعداد و ارقام دو تا سه درصدی تعریف کنند اما تورم ۲۵تا ۳۵ درصد و نرخ دلار نیز افزایش پیدا نکند عملاً جز اتلاف منابع انرژی به هدفی دست پیدا نخواهیم کرد.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات در رابطه با طلب صادرکنندگانی که طی سال های اخیر از سوی مسئولان ذی ربط پرداخت نشده است نیز اظهار داشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم تنها بخشی از بدهی سال ۹۰ پرداخت نشده است که آن هم دولت قبل با این استناد که منابع لازم را در اختیار ندارد پرداخت نکرد اما کلا این یک بدهی است که باید پرداخت شود. البته افزایش تورم و نرخ ارز طی سال های گذشته ارزش واقعی این منابع راکم کرده است.

لاهوتی اضافه کرد: اگر وزیرصنعت، معدن و تجارت احیاء ارائه جوایز صادارتی را در دستور کار خود قرار داده به طور حتم در اسرع وقت این هدف میسر خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار