|
|
کدخبر: ۱۶۶۴۱۸

اسناد تاریخی سازمان امنیت و اطلاعات کشور(ساواک) در دوران رژیم پهلوی، شانزدهم مردادماه سال ۱۳۳۷ سندی را با مهر خیلی محرمانه ثبت کرده است که در نوع خود جالب توجه است.

به گزارش مشرق،اسناد تاریخی سازمان امنیت و اطلاعات کشور(ساواک) در دوران رژیم پهلوی، شانزدهم مردادماه سال ۱۳۳۷ سندی را با مهر خیلی محرمانه ثبت کرده است که در نوع خود جالب توجه است.

این سند مربوط به رئیس این سازمان و در مورد اعطای سه میلیون تومان با عنوان «عطیه همایونی» به سرلشکر سپهبد محمد ولی قره نی است که البته این شهید از پذیرفتن آن در عین تحمل بدترین وضعیت مالی صرفنظر می کند.



محمدولی قرنی سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد و پدرش را که یکی از مدیران مخابرات تهران بوده است در ۱۰ سالگی از دست داد. از آن پس در کنار مادرش زندگی سختی را آغاز کرد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان «گلبهار» اصفهان به پایان رساند و پس از یکسال، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان «دارالفنون» تهران آغاز و در دبیرستان نظام(دبیرستان ارتش) خاتمه داد.

سال ۱۳۰۹ وارد دانشکدهٔ افسری ارتش «مدرسهٔ صاحب منصبی» دورهٔ دهم و در سال ۱۳۱۱ با درجه ستوان دومی در رشته توپخانه فارغ التحصیل شد.

قره نی در زمان شاه و نظام طاغوت تا درجه سرلشکری ارتقا یافت اما زمانی که متوجه اسلام زدایی وستم کاری شاه و جنایات و خیانات آمریکا در ایران شد، به تمام مزایای مادی و منزلت سرلشکری پشت پا زد.

سرلشکر محمدولی قره نی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان عضو شورای انقلاب بود.

وی سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری شد و پس از کودتای ۲۸ مرداد به ریاست رکن دوم ارتش رسید. در مهرماه سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ درجه سرلشکری شد ولی کمتر از یکسال بعد در تیرماه ۱۳۳۷ در پی کشف طرح کودتا علیه رژیم شاهنشاهی پهلوی دستگیر و پس از محاکمه و تحمل سه سال زندان از ارتش اخراج شد.

سپهبد قره نی سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ بدست گروه «فرقان» به شهادت رسید. از «حمید نیکنام» و همفکرانش به عنوان ضارب و عامل ترور نام برده می شود.

مزار وی در قم و حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد.

این سپهبد شهید نخستین قربانی ضد انقلاب بعد از پیروزی انقلاب به شمار می آید. غائلهٔ کردستان در زمان او آغاز شد و او در این قضیه با تصمیم گیری قاطع و به موقع توانست جلوی پیشروی ضد انقلاب را بگیرد.

آنچه یکی از اسناد تاریخی سازمان امنیت و اطلاعات کشور(ساواک) نشان می دهد وقتی تیمسار ارتشبد «فردوست» هدیه سه میلیون تومانی محمدرضا پهلوی را برای ارتشبد شهید محمد ولی قره نی می برد شهید قره نی می گوید مشغول نماز و عبادت است. این در حالیست که در آن زمان ارتشبد قره نی به دلیل قطع شدن حقوق و مزایا در سخت ترین شرایط مادی قرار داشته است.

منبع:مثلثآنلاین

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار