|
|
کدخبر: ۱۶۶۴۸۷

رمزوراز بی محلی به طلب ۸۰هزار میلیاردی - ۱

خبرگزاری تسنیم: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید براینکه بانک ها اراده ای برای وصول مطالبات معوق ندارند، از تسهیلات کلانی گفت که با رابطه به افراد خاص پرداخت و وصول نشده است.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در ارتباط با چرایی افزایش معوقات بانکی و عدم وصول این معوقات در سیستم بانکی، اظهار داشت: بانک ها به ظاهر برای وصول مطالبات معوق علاقمند هستند اما باطن عملکرد آنها نشان می دهد که انگیزه وصول را ندارند.

وی با بیان اینکه بانک ها از ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات معوق استفاده نکرده اند، گفت: قانون گذار در مواد ۲۸ قانون بودجه ۹۲ و ۹۱ همچنین ماده ۲۹ قانون ۹۲ و ۲۱۵ قانون ۹۲ این اختیار را به بانکداران داده که هر وام پرداختی را وصول کند.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این پرسش که علت بی میلی بانک ها در وصول مطالبات معوق چیست؟ افزود: بسیاری از این تسهیلاتی که معوق شده اند به افراد خاص و با رابطه پرداخت شده است چراکه وام های درشت بدون ارتباط و نفوذ در سیستم بانکی پرداخت نمی شود.

یوسفیان ملا با تاکید براینکه بسیاری از شرکت های تولیدی خودرو دارای معوقات بالای بانکی هستند، تصریح کرد: خودروسازان بیشترین معوقات را در سیستم بانکی دارند؛ بعنوان نمونه یکی از شرکت های خودروسازی بین ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان بدهی معوق دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی کف مطالبات معوق را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از آنجایی که سود و جریمه های بانکی صعودی است رقم معوقات بانکی به ۷۵ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان هم می رسد.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم برای وصول مطالبات معوق، افزود: ظاهراً بانک مرکزی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است البته هنوز گزارشی در این خصوص به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارائه نداده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: باید توجه داشت تا زمانی که اراده وصول معوقات بانکی در درون بانک ها وجود نداشته باشد اتفاق خاصی در خصوص کاهش معوقات رخ نمی دهد و فرقی نمی کند که دستور کاهش این بدهی ها از سوی دولت یا هر نهاد دیگری صادر شده باشد.

یوسفیان با بیان اینکه اراده وصول معوقات بانکی منوط به تغییر ساختار سیستم بانکی است، گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه بانک مرکزی مکلف به تغییر ساختار درونی خود است و تازمانی که این تغییر در مقام ناظر پولی صورت نگیرد اتفاقی در درون سیستم بانکی نمی افتد.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن اشاره به اینکه باید عزم جدی برای وصول معوقات بانکی در بانک ها بوجود آید، تصریح کرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مسئولیت پیگیری و وصول معوقات بانکی را به بانک مرکزی سپرده است و قرار بود این بانک بعد از یک ماه گزارش اقدامات انجام شده را ارائه دهد ولی فعلاً این گزارش در ستاد مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

یوسفیان در خاتمه با تاکید براینکه آمار دقیقی از تعداد بدهکاران بانکی و میزان بدهی آنها در سیستم بانکی وجود ندارد گفت: باید آمار دقیق در اینباره از سوی مسئولان ارائه شود چراکه آمار در اختیار ما برای دو سال قبل است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار