|
|
کدخبر: ۱۶۶۷۰۰

گزارش فایننشال تایمز از اجرای فاز دوم هدفمندی:

خبرگزاری تسنیم: فایننشال تایمز با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ایران نوشت: به رغم افزایش قیمت ها، قیمت سوخت در ایران همچنان از یارانه زیادی برخوردار است به طوری که یک سوم گازوئیل تولید شده در ایران به خارج از کشور قاچاق می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، فایننشال تایمز طی گزارشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ایران نوشت: در جدیدترین سری از اقدامات دولت حسن روحانی، قیمت سوخت در ایران روز جمعه افزایش یافت. دولت روحانی، در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، قیمت برخی از انواع حامل های انرژی را نزدیک به دو برابر افزایش داده است.
قیمت بنزین ۴۲ درصد افزایش یافته و از ۷۰۰۰ ریال به ۱۰ هزار ریال در هر لیتر رسیده است. این در حالی است که سوخت گازوئیل و سی ان جی نیز به ترتیب ۴۰ و ۳۲ درصد افزایش قیمت داشته اند.
این اقدام تاثیری فوری بر بسیاری از شهروندان ایرانی خواهد داشت که تلاش دارند از طریق مسافرکشی، به عنوان شغل دوم، بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند.
پیشتر، قیمت برق، آب و گاز نیز در طی ماه گذشته حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته بود. این افزایش قیمت ها از سوی روحانی «بسیار ملایم» توصیف شده است و احتمالا در سال های آینده همزمان با کاهش بیشتر یارانه کالاهای اساسی و انرژی که رقم آن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است، ادامه خواهد داشت.
این روزنامه انگلیسی افزود: شهروندان عادی از افزایش قیمت ها راضی نیستند و بسیاری از آنهایی که سال گذشته به رئیس جمهور رای داده اند، شروع به انتقاد از سیاست های اقتصادی وی نموده اند. آنها می گویند روحانی در مهار افزایش قیمت ها و بیکاری جوانان که در حال حاضر حدود ۲۴ درصد است، ناموفق بوده است.
به رغم افزایش نارضایتی ها، دولت از زمان روی کار آمدنش در تابستان سال گذشته، از طریق افزایش نرخ بهره نرخ تورم را حدود ۵ درصد کاهش داده است. دولت همچنین ثباتی نسبی در بازار ارز حکمفرما ساخته است. مسئولان ایرانی قول داده اند که سیاست های جدید اتخاذ شده تا ماه مارس سال آینده، نرخ تورم را به ۲۵ درصد کاهش خواهد داد.
اما مردم عادی تاثیر این سیاست ها را لمس نمی کنند. در مناطق روستایی، آنهایی که از نرخ بالای تورم و افزایش هزینه های انرژی ناراضی هستند، خود دست به کار شده اند و برای کاهش دادن هزینه گاز مصرفی، گاهی حتی کنتورهای گاز را دستکاری می کنند.
فیض الله، نجار ۳۰ ساله در شهر خوی می گوید: «خیلی از مردم به تکنسین ها پول می دهند تا کنتورهای گاز آنها را دستکاری کنند. این دستکاری را به زحمت می توان تشخیص داد.» وی افزود: «این به پایین آمدن رقم قبض ماهانه گاز کمک می کند.»
اصغر، برنج کار ۶۲ ساله در روستایی در یکی از شهرهای شمالی ایران با تاکید بر اینکه حق دارد که انرژی را به صورت غیرقانونی مصرف کند می گوید: «اگر مامور گاز متوجه شود، به او رشوه می دهم. آنها معمولا با مبلغی کم راضی می شوند… من نمی توانستم حتی از عهده پرداخت قبض های قبلی ام بربیایم و حالا دولت باز هم قیمت ها را افزایش داده است.»
این گزارش افزود: به رغم افزایش قیمت ها، قیمت سوخت در ایران همچنان از یارانه زیادی برخوردار است و این موجب تشویق قاچاق سوخت به کشورهای همسایه می شود. تحلیلگران می گویند یک سوم سوخت گازوئیل تولید شده در ایران به خارج از کشور قاچاق می شود.
دولت قبلی ایران، کاهش یارانه ها را آغاز کرده بود و برای جبران افزایش هزینه ها ماهانه به هر ایرانی مبلغ ۴۵۵ هزار ریال یارانه نقدی پرداخت می کرد. این اقدام به کسری بودجه دولت که رقم آن اکنون به حدود ۳۰ میلیارد دلار می رسد، دامن می زد.
دولت روحانی، پس از روی کار آمدن اعلام کرد که پرداخت یارانه های نقدی باید خاتمه یابد، اما درخواست اخیر از مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی نتوانست بیش از ۲ میلیون انصرافی از بین ۷۶ میلیون نفر جمعیت این کشور جذب کند.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در این باره گفت: «برای برخی از خانواده ها دشوار است که بدون این درآمد ماهیانه سر کنند… ما به تصمیم آنها احترام می گذاریم… و پرداخت یارانه به آنها را ادامه می دهیم.»
اما مشخص نیست که دولت چگونه قرار است به تعهد خود برای پرداخت یارانه ها عمل کند.
انتهای پیام / / ۱۷۱

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار