|
|
کدخبر: ۱۶۷۲۰۴

عضو کمیسیون گردشگری مجلس در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون گردشگری مجلس گفت: متأسفانه دیده می شود که برخی از آثار تاریخی همینطور معطل مانده اند و درِ آنها را قفل کرده ایم و حداکثر شاید یک نگهبان برای آن گذاشته ایم.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق، در زمان تنظیم بودجه مصوب کردیم که دولت می تواند آن دسته از اماکنی که قابلیت استفاده و بهره برداری دارند با شرایط و ضوابط خاص مانند مستندسازی و حفظ را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد، دلیل ما این بود که اماکن قابل استفاده ای داریم که قابلیت تجاری شدن دارند و می شود با شرایط و ضوابط خاص آنها را حفظ کرد اما به دلیل اینکه سازمان نمی تواند نیرو بگیرد همینطور معطل مانده اند و درِ آنها را قفل کرده ایم و حداکثر شاید یک نگهبان برای آن گذاشته ایم.

وی افزود: برای این دسته از اماکن که امکان بهره وری دارند مانند درختانی که آنها تشکیل باغ داده اند، چه اشکالی دارد اولاً مستندسازی کنیم و دوم اینکه اینجا را اجاره دهیم که هم مردم استفاده کنند، هم هزینه های آن تامین شود و هم در مورد نگهداری آن مشکلی نداشته باشیم.

عضو کمیسیون گردشگری مجلس با بیان اینکه دسته ای دیگر از میراثاینگونه نیستند ادامه داد: بافت ها و اماکن و خانه هایی داریم که معطل مانده اند و دولت به لحاظ فقدان امکانات آنها را معطل گذاشته است، همچنین از یک طرف وارثان مدعی هستند که اجازه دهید خراب کنیم و بسازیم ولی ما اجازه نمی هیم و در عین حال آنها را از بخشی از حقوق خودشان محروم کرده ایم و از سوی دیگر هیچ پرداختی هم به آنها نداریم.

بائوج لاهوتی یادآور شد: دسته دیگری از آثار تاریخی ممکن است هیچ مدعی نداشته باشد و ما امکانات نداشته باشیم آنها را نگهداری کنیم اولاً باید بدانیم آنچه به عنوان میراثاست دسته ای از آن قابل استفاده است که برای این دسته آئین نامه های لازم و اساسنامه آنها را تعیین می کنیم و آنها را به بخش خصوصی واگذار می کنیم. اما آن دسته از امکاناتی که شرایط قابل استفاده و قابل بهره برداری نیستند مانند یک پل کوچک یا کاروانسرای کوچک یا قلعه دورافتاده باید برای آنها کاربری تعریف کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار