|
|
کدخبر: ۱۶۷۲۲۱

تکرار / با اعلام ورود ارز پتروشیمی ها به بازار در آینده نزدیک

خبرگزاری تسنیم: وزیر اقتصاد با تاکید بر کوتاه مدت بودن نوسانات نرخ ارز و متوقف شدن سفته بازی در این بازار با ورود ارز پتروشیمی ها در آینده نزدیک گفت: دولت حتی یک دلار از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی طیب نیا رئیس شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت دیروز در حاشیه نشست این شوار به بیان توضیحاتی در مورد مباحثمطروحه در جلسه شورای گفت و گو پرداخت و اظهارداشت: مباحثعمده این جلسه مربوط به ارائه گزارش وزارت اقتصاد در خصوص برنامه های دولت و وزارتخانه نسبت به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بود که وظیفه خود می دانیم تا این سیاست ها اجرایی شود.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری برای اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی باید با اهداف کمی و زمان بندی اجرایی شود، افزود: برنامه های اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی تهیه خواهد شد زیرا معتقدیم در غیر این صورت این سیاست ها اجرایی نمی شود و وزارت اقتصاد و مجموعه دولت این امر را در دستور کار خود قرار داده است تا برنامه های اجرایی آن کاملا مشخص و با زمان بندی ارائه شود. همچنین در این راستا از نظرات نمایندگان بخش خصوصی بهره مند شدیم که در اصلاح آن پیش بینی خواهد شد.
طیب نیا ضمن بیان این مطلب که دولت راه حل اصولی برای مقابله با تورم دارد، گفت: استفاده از سیاست های اقتصادی مناسب یکی از این راه حل ها است زیرا تورم ناشی از سیاست های مالی و پولی انبساطی بوده که در این راستا راه حل مناسب اندیشیده شده و از ماه های گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به انضباط مالی دولت در ۶ ماه گذشته و کنترل رشد نقدینگی، تورم به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، اظهارداشت: بر اساس گزارش مرکز آمار در فروردین سال جاری تورم نقطه ای ۱۷.۶ درصد شده که در خرداد سال گذشته ۴۰ درصد بوده که این امر نشان از آن دارد که سیاست های دولت برای مقابله با تورم اصولی و صحیح است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: دولت در حال حاضر با افزایش قیمت حامل های انرژی مراقبت های لازم را انجام می دهد تا سوءاستفاده از این فضا برای افزایش قیمت های نامعقول در بخش واحدها ایجاد نشود.
وی ادامه داد: به طور معمول در برخی فصول قیمت برخی کالاها افزایش می یابد و به طور مستقیم ارتباطی با افزایش حامل های انرژی ندارد و در حال حاضر نیز مراقبت در بازار بر اساس مصوبه دولت بوده و تمام فعالیت ها نظارت می شود تا از هر گونه سوءاستفاده جلوگیری شود.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند افزایش نرخ ارز با اراده دولت انجام شده است، گفت: دولت هیچ تلاشی برای افزایش نرخ نکرده و متاسفانه برخی این شایعات را ایجاد می کنند تا با ایجاد التهاب در بازار آرامش به وجود آمده در اقتصاد را مخدوش کنند.
* دولت هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته است
وی در رابطه با برخی اخبار مبنی بر اینکه دولت از صندوق توسعه ملی برداشت هایی را داشته است، اظهار داشت: دولت هیچ گونه برداشتی از صندوق توسعه ملی انجام نداده است و سال ۹۲ جزو معدود سال هایی است که دولت مطلقاً برداشتی از صندوق نداشت.
وی با اشاره به اینکه نه تنها برداشتی از صندوق توسعه ملی انجام نشده بلکه براساس تکالیف منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه واریز شده است، افزود: ۴ میلیارد دلار نفت فروخته شده است که معادل ریالی منابع ناشی از درآمد نفت باید به خزانه واریز می شد بر همین اساس سهم صندوق حساب شده و حتی سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت نیز پرداخت شده است و دولت فقط سهم خود را از این محل برداشت نموده است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: هیچگونه تعرضی به منابع صندوق نشده است و اگر فردی این موضوع را اثبات کرد حتی جایزه هم دریافت می کند. بنده به شما اطمینان می دهم که حتی یک دلار از منابع صندوق برداشت نشده است.
*ارز پتروشیمی به زودی وارد بازار خواهد شد / مانع سفته بازی در بازار ارز می شویم
وی در ادامه در خصوص مباحثمطروحه نرخ ارز که این روزها فعالایت های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است نیز اظهارداشت: در زمستان گذشته نزدیک به سه ماه گاز پتروشیمی ها قطع بود و به همین دلیل تولید نداشته و فعالیت نکردند. این شرکت ها منابع اصلی عرضه ارز در بازار هستند و خوشبختانه با تغییر فصل عرضه گاز به پتروشیمی ها آغاز شده و محصول عرضه می شود که درآمد ها وارد بازار ارز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با تدبیر وزارت نفت امیدواریم زمستان امسال در خصوص عرضه گاز به شرکت های پتروشیمی مشکلی نداشته باشیم، تصریح کرد: یک عامل هیجانی در بازار کاهش ارز بوده و بخش دیگر قیمت ارز این است که تصوری در میان برخی به وجود آمده که همزمان با اصلاح حامل های انرژی این موضوع منجر به افزایش نرخ ارز می شود.
به گفته وی فعالیت سفته بازی کاملا کوتاه مدت خواهد بود و به دلیل وجود بازارهای موازی و جذابیت نرخ سود سپرده بانکی قطعا مردم این مطلب را تشخیص خواهندداد و بازار سفته بازی به زودی متوقف خواهد شد و التهابات گذرا است و همچنین بازار سرمایه و بانک ها بهترین محل برای تعادل بازار و سرمایه گذاری هستند.
طیب نیا با بیان اینکه نرخ ارز در شرایط خوبی به سر می برد، تصریح کرد: درآمد ارزی دولت در ماه های اخیر در حال افزایش بوده و صادرات غیر نفتی افزایش داشته و نیز برخی محدودیت های غیرنفتی نیز حذف شده است. همچنین درآمد نفت وضعیت خوبی دارد که روز به روز در حال بهتر شدن است و فضای بین المللی نسبت به ایران تغییر کرده و در این فضا گشایش های قابل ملاحظه ای وجوددارد و شرایط مناسبی در بازار ارز داریم و قطعا هیجانات نرخ ارز کوتاه مدت است.
وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر هم گفتم بازار بورس التهابی است و برطرف خواهد شد، گفت: برای آینده بازار نرخ ارز ثبات وامنیت پیش بینی می کنیم البته جانشین هایی برای بازار نرخ ارز وجود دارد و با توجه به کاهش نرخ تورم و متعادل شدن نرخ سود در سیستم بانکی سفته بازی در بازار ارز در آینده وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار