|
|
کدخبر: ۱۶۷۳۰۰

در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، معاون وزیر نیرو با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش حجم صادرات برق به پاکستان، اعلام کرد: افزایش قرارداد مشروط به ارائه درخواست رسمی برقی از سوی دولت اسلام آباد است.

هوشنگ فلاحتیان در گفتگو با مهر درباره درخواست جدید پاکستان به منظور افزایش واردات برق از ایران تا سقف یکهزار مگاوات، گفت: تاکنون دولت پاکستان درخواست رسمی به وزارت نیروی ایران برای افزایش حجم خرید برق ارائه نکرده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تاکنون مقامات این کشور همسایه تنها درخواست شفاهی برای واردات برق از ایران مطرح کرده اند، تصریح کرد: در صورت ارائه در خواست رسمی به ایران، امکان بررسی این پیشنهاد برقی توسط وزارت نیرو وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین خواستار ارائه یک پیشنهاد منطقی از سوی پاکستان به منظور واردات برق از ایران شد و افزود: علاوه بر این ایران این آمادگی را دارد تا با حمایت از بخش خصوصی امکان ساخت نیروگاه هیا برق در خاک ایران به منظور صادرات آن به پاکستان را فراهم کند.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه در این صورت حتی امکان صادرات مستقیم برق توسط بخش خصوصی ایران به پاکستان وجود دارد، بیان کرد: با این وجود تاکنون درخواست رسمی از سوی پاکستان ارائه نشده است.

فلاحتیان همچنین در پاسخ به مهر در خصوص سفر نخست وزیر پاکستان به ایران با موضوع افزایش حجم واردات برق، توضیح داد: در صورتی که این درخواست رسما از سوی نخست وزیر پاکستان در سفر به تهران مطرح شود، اکان بررسی آن توسط وزارت نیرو وجود دارد.

به گزارش مهر، رسانه های پاکستانی از سفر نواز شریف نخست وزیر این کشور به تهران در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری خبر داده اند.

از این رو رسانه های پاکستانی اعلام می کنند یکی از اهداف سفر نواز شریف به تهران امضای یک قرارداد ۳۰۰۰ مگاواتی واردات برق از ایران است.

پاکستان هم اکنون برای تامین نیاز منطقه گوادر، ۷۳ مگاوات برق از ایران وارد می کند، اما پاکستان مدتهاست پول برق وارداتی از ایران را نپرداخته است. پاکستان مدعی است که تحریم های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران مانع پرداخت پول برق شده است، اما ایران این موضوع را رد می کند.

محب علی قزاق جاهد مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان اخیرا با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان حدود ۷۰ مگاوات است که به زودی حجم صادرات برق ایران به این کشور همسایه حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد، گفته است: ایران و پاکستان به زودی قرارداد جدیدی به منظور افزایش ظرفیت صادرات برق به ۱۰۰ مگاوات را امضا خواهند کرد.

ایران و پاکستان سال گذشته تفاهم نامه ای به منظور افزایش حجم تبادل و صادرات برق تا مرز یکهزار مگاوات امضا کردند و مقرر شده بود با پرداختی وامی حدود ۹۰۰ میلیون دلاری، نیروگاه و شبکه انتقال جدید برقی به صورت مشترک توسط دو کشور راه اندازی شود.

از سوی دیگر، مسئولان برق و انرژی این دو کشور همسایه به منظور انجام سرمایه گذاری مشترک برای احداثشبکه جدید انتقال برق بین بندر چابهار ایران و بندر گوادر و یا زاهدان به کویته پاکستان توافق رسیدند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار