|
|
کدخبر: ۱۶۷۴۶۴

پیشنهاد چهره های ادبی برای ۱۰ روز مصلی گردی / ۱

تصمیم گرفتیم برای آنهایی که علاقه زیادی به " کتاب نوردی " ندارند؛ چند انتخاب نمونه و امتحان پس داده معرفی کنیم. برای این منظور هم به سراغ چند نویسنده و چهره فرهیخته هنر و ادبیات رفتیم تا ضمن معرفی آخرین آثار خودشان، چند اثر متفاوت و قابل توجه هم برای مخاطبان مشرق نام ببرند.

گروه فرهنگی مشرق- بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رسما آغاز شد. ماراتنی فرهنگی میان هزاران ناشر داخلی و خارجی برای معرفی آثار خود به علاقه مندان حوزه کتاب. آنهایی که واقعا کتاب می خوانند و البته آنهایی که فقط کتاب می خرند!

اگر حتی یک دوره و اگر فقط برای یک روز هم به نمایشگاه کتاب رفته باشید می دانید گشت و گذار در میان هزاران غرفه که در سرتاسر مساحت مصلی تهران استقرار دارند، کار دشوار و در نهایت خسته کننده ای است چرا که یک سیر و سیاحت تمام و کمال در مصلی تقریبا نیمی از زمان شما در یک روز را خواهد گرفت.

بنابراین تصمیم گرفتیم برای آنهایی که علاقه زیادی به " کتاب نوردی " ندارند؛ چند انتخاب نمونه و امتحان پس داده معرفی کنیم. برای این منظور هم به سراغ چند نویسنده و چهره فرهیخته هنر و ادبیات رفتیم تا ضمن معرفی آخرین آثار خودشان، چند اثر متفاوت و قابل توجه هم برای مخاطبان مشرق نام ببرند.


اول با" هدایت الله بهبودی "تماس گرفتیم و نظرش را در مورد آثار مناسب فرهنگی جویا شدیم:من به آن بخش از مخاطبان مشرق که به ادبیات مقاومت علاقه دارند کتاب تازه منتشر شده " زندان الرشید " را معرفی می کنم. خودم در ایام عید آن را مطالعه کردم و برایم تازه بود. احساس می کنم این اثر روایت های جدیدی از دوران اسارت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس دارد. هم شیرین است به خاطر وجود خاطرات بکر و هم تلخ و نارحت کننده چرا که سختی های زیادی برای آن بچه ها وجود داشت.

نویسنده کتاب مشهور شرح اسم در ادامه گفت:در حال حاضر جلد پنجم روزشمار تاریخ معاصر ایران را به پایان رساندم که ناشر محترم قول داده اند به نمایشگاه کتاب امسال برسد. محتوای این اثر مربوط به اتفاقات سال ۱۳۰۴ شمسی است که دوران مهمی از اتفاقات تاریخی را شامل می شود. البته احتمالا این کتاب عامه پسند نخواهد بود و عزیزانی که به تاریخ معاصر ایران علاقه دارند جامعه مخاطب آن به شمار می آیند.


بعد با" رحیم مخدومی "تماس گرفتیم که این روزها سرش حسابی شلوغ است و آنطور که خودش گفته با چند اثر تازه نفس به مصلی تهران خواهد آمد:امسال من با سه اثر در نمایشگاه کتاب حضور خواهم داشت. دو کتاب از تالیفات خودم هست و یکی هم کاری از موسسه " رسول آفتاب ". کتاب زندگی نامه شهید دیالمه را برای نشر فاتحان آماده می کنم و " فرماندهان ورود ممنوع " نیز عنوان اثر دیگر من است که در آن با ۳۰ نفر از فرماندهان یگان های تخریب قرارگاه لشگر و تیپ های مختلف مصاحبه کردیم و گزیده خاطرات آنها را در قالب کتابی ۱۰۰۰ صفحه ای در نمایشگاه امسال رونمایی خواهیم کرد.

این نویسنده در ادامه صحبت هایش به مخاطبان مشرق گفت:حتما کتاب " مرگ از من فرار می کند " از موسسه روایت فتح را بخوانید! در این عصر شناخت شهید چمران به خصوص برای نسل جوان جامعه ضروری است. آقای ابراهیم حاتمی کیا هم که در آخرین فیلم خودشان بخشی از زندگی شهید چمران را روایت کردند یکی از دلایلش زمان شناسی است. این کتاب مجموعه وقایع زندگی شهید چمران را در خودش جای داده که بسیار خواندنی است و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و اکنون به چاپ هفتم رسیده است.

کتابی که مخدومی معرفی کرد دربردارنده دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در امریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهه های ایران است. " مرگ از من فرار می کند " مجموعه ای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست که در حال حاضر با قیمت ۱۰ هزار تومان در قطع رقعی قابل خریداری است.


سراغی هم از" محمدحسین بدری "گرفتیم. نویسنده و روزنامه نگار شناخته شده ای که ادبیات داستانی را هم به خوبی می شناسد:یک کتابی هست تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ نوشته آقای دیوید تراسبی و ترجمه آقای کاظم فرهادی که نشر نی انتشار آن را برعهده گرفته و اثر بسیار فوق العاده ای است. کتاب دیگری با عنوان " سکانس کلمات " به قلم آقای سید حسن حسینی هم به مخطابان شما معرفی می کنم که پارسال توسط نشر نی چاپ شده و فکر می کنم باید حتما مطالعه شود. یک کتاب قدیمی هم معرفی می کنم به نام مرشد و مارگاریتا به قلم میخاییل بولگاکف که آخرین ترجمه آن از آقای بهمن فرزانه بهترین ترجمه این سال ها است و علاقه مندان بهتر است با این ترجمه آن را تهیه کنند. در آخر کتاب " آدم ها " از نشر ثالثو به قلم احمد غلامی را پیشنهاد می کنم که شامل ۶۲ داستان کوتاه و روایتی از زندگی یک انسان و مشکلات و اتفاقاتی است که برای اون رقم می خورد.

از محمد حسین بدری به خاطر معرفی این کتاب ها که پیش از این از چهره های دیگر در موردشان پیشنهاد نداشتیم تشکر کردیم و اینبار مزاحم یک کاریکاتوریست شدیم!

سید مسعود شجاعی از خوش برخوردترین هنرمندانی است که هیچگاه از گفتگو با او خسته نمی شویم. این کاریکاتوریست کهنه کار بی مقدمه سر اصل مطلب رفت و به مخاطبان مشرق گفت:ما کاریکاتوریست ها زیاد وارد بحثکلمات و جملات نمی شویم. اما در ایام عید خاطرات آقای رفیق دوست به نام " برای تاریخ می گویم " را خواندم و خیلی لذت بردم. این کتاب شامل اتفاقاتی است که می تواند برای هر طیفی از مردم جذاب و خواندنی باشد. خاطراتی از روزهای پرفراز و نشیب انقلاب که واقعا خواندنی است. برای علاقمه مندان به تصویر هم کتاب تصویری " سال سی " را معرفی می کنم. این اثر روزنگار مسیر ایران پس از انقلاب اسلامی است که فکر می کنم جامع ترین کتاب عکس بعد از انقلاب است. این کتاب در دو اندازه کوچک و بزرگ چاپ شده که البته قیمت بالایی دارد و خرید آن برای همه مقدور نیست اما کیفیت و تعداد تصاویر ان واقعا بی نظیر است. دوستانی که به تاریخ و عکاسی علاقه مند هستند حتما سراغ این کتاب بروند.

کتاب " سال سی " در قطع بزرگ با قیمت ۱۹۰ هزار تومان و در قطع کوچک با قیمیت ۷۰ هزار تومان به فروش می رسد.

و بالاخره" گلعلی بابایی "! نویسنده ای که همیشه و همیشه از جنگ و خاطرات رزمندگان نوشته و اینروزها دیگر چهره ای نام آشنا در حوزه ادبیات دفاع مقدس به شمار می رود:" گرسالی " کتاب شیرینی به قلم مرحوم امیرحسین فردی است که خیای از خواندن آن لذت بردم.
کتاب " بچه های کارون " به قلم احمد دهقان نیز با موضوع جنگ خواندنی است و پیشنهاد می کنم مخاطبان کم سن وسال مشرق حتما آن را بخوانند. در مجموع اهل کتاب و کتابخوانی باید به توصیه رهبر معظم انقلاب درباره مطالعه کتاب های خاطرات دفاع مقدس توجه کنند و آثاری از این دست را حتما بخوانند. ضمنا کتابی هم برای اولین بار امسال در نمایشگاه کتاب رونمایی خواهد شد که کاری قابل تقدیر از دوستان فرهنگی ما در لشگر بیست و هفت بعثت است به نام " بیست و هفتیا ". این کتاب دو جلدی مصور و تمام رنگی است که با سه زیان فارسی و انگلیسی و عربی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.


وی سپس درمورد کتاب های تازه خود گفت:من با کتاب های " گردان نهم " و " قصه ی ما همین بود " که خاطرات شهید دستواره را روایت می کند در نمایشگاه کتاب حضور خواهم داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار