|
|
کدخبر: ۱۶۸۰۹۳

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی از اجرای هدفمندی یارانه ها تاثیر می گیرد، گفت: برخی از پروژه های مسکن مهر به دلیل سرعت اجرا در کیفیت مشکلاتی داشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکرچی زاده در نشستی خبری با اشاره به برگزاری اولین سمینار ملی رویه های بتن غلتکی با اشاره به اهمیت راههای دسترسی اظهار داشت: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در کشور راههای دسترسی است و برنامه وزارت راه هم گسترش راهها در مودهای مختلف است.

وی با بیان اینکه به صورت سنتی قالب رویه راهها در کشور ما آسفالتی اجرا شده است، گفت: به دلیل اینکه کشور نفت خیزی هستیم و قیر به صورت فراوان در دسترس ما بوده است بنابراین همیشه استفاده از رویه آسفالتی ارجحیت داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه رویه های آسفالتی معایتی دارد، بیان کرد: در کشور ما به دلیل عدم توجه به کیفیت قیر، رویه های آسفالتی با مشکلاتی مواجه است و عمر مفید آن کمتر از متوسط جهانی است به همین جهت در سالهای اخیر با گسترش دانش رویه های آسفالتی گام هایی در این راستا برداشته شد.

شکرچی زاده تصریح کرد: کارگروهی هم در مرکز تحقیقات برای افزایش کیفیت آسفالت و قیر ایجاد شده است که با سرکشی در کارخانه ها وضعیت رو به بهبود رفته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قابل توجه قیمت قیر دست اندرکاران را به رویه های بتنی سوق داده است، بیان کرد: رویه های بتنی از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی در کشورهای پیشرفته متداول است و در کشورهای پیشرفته درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در کشور ما هم به رویه های بتنی توجه شده است، بیان کرد: به لحاظ اینکه در تولید سیمان وضعیت مطلوبی پیدا کرده و حتی بیش از مصرف تولید سیمان داریم بنابراین مانعی برای تولید رویه بتن غلتکی وجود ندارد.

شکرچی زاده با اشاره به تولید ۷۵ میلیون تن سیمان در سال و مصرف ۶۵ میلیون تن در کشور افزود: بنا براین رویکرد مرکز این است که دانش رویه های بتنی را در کشور رایج کند و با توجه به اینکه عمده راهها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد بنابراین گسترش رویه های بتنی غلتکی جزو دستور کار مرکز قرار گرفت.

وی با اشاره به بخشنامه وزیر مبنی بر اینکه اجرای رویه های بتنی غلتکی باید زیر نظر مرکز انجام گیرد، بیان کرد: در چهار سال آینده ما می توانیم میزان تولید رویه های بتنی غلتکی را در کشور در ۱۰ درصد راهها اجرایی کنیم. در این راستا سمیناری را برگزار خواهیم کرد تا در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری انجام گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رویه های بتنی غلتکی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: افزایش حامل های انرژی می تواند همه مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار دهد که این رویه ها هم حتما متاثر خواهند شد. برآورد ما این است که به طور حتم قیمت مصالح ساختمانی تغییر می کند.

شکرچی زاده با بیان اینکه میزان تولید بتن غلتکی نزدیک به یک درصد در کشور است و قابل توجه نیست، گفت: هدف گذاری ما این است که تا چهار سال آینده این میزان تولید را به ۱۰ درصد برسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات در خصوص کیفیت اجرای مسکن مهر، گفت: پروژه ای برای بررسی سازه های مسکن مهر به مرکز ارائه نشده است اما مشکلاتی به صورت موردی بوده است که مرکز آن را بررسی کرده و به ادارات کل راهکار داده است.

وی با بیان اینکه به دلیل سرعت اجرا و محدودیت قیمت ها سازه های بتنی و فولادی مسکن مهر بعضا با مشکلات کیفی همراه بوده است، گفت: برخی از سازه ها در ساختار مشکلاتی داشتند که مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار