|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۵۴

معاون اول قو ه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان ها:

خبرگزاری تسنیم: معاون اول قوه قضاییه گفت: آمارها حاکی از موفقیت سیاست حبس زدایی قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری زندان هاست.

به گزارش خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان ها اظهار داشت: خدمات آقای اسماعیلی در سازمان زندان ها برکسی پوشیده نیست و دوره فعالیت وی همراه با تلاش، نو آوری و موفقیت بود.

وی با بیان اینکه بازوی اجرایی احکام قضایی سازمان زندان هاست گفت: این دوره مدیریتی در سازمان زندان ها از دوره های بیسار ارزشمند بوده است. انتصاب آقای جهانگیر در این پست نیز به دلیل اشراف کامل وی به بخش های مختلف قوه قضاییه از جمله سازمان زندان ها صورت گرفت. در بازرسی های مختلف قوه قضاییه آقای جهانگیر را مسئول بازرسی های ویژه از سازمان زندان ها قرار می داد که انصافا گزارش های نظارتی خوبی ارائه می کرد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: به دلیل نیازی که در دادگستری استان تهران با توجه به درخواست جابجایی رئیس کل سابق بوجود آمد به دنبال نیرویی بودیم که بهترین گزینه باشد. و آقای اسماعیلی بهترین گزینه برای تصدی این پست بود که رئیس قوه قضاییه حدود یک ماه پیش از ابلاغ حکم این موضوع را قطعی کرد.

رئیسی با اشاره به همزمانی ابلاغ این حکم با اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین گفت: سازمان زندان ها باید امنیت داخل زندان را تأمین کند. اگر قرار باشد مجرمان روحیه مجرمانه خود را داخل زندان هم داشته باشند امنیت زندان مخدوش می شود. سازمان زندان ها نباید به آنها اجازه چنین کاری بدهند.

وی با تأکید براینکه سازمان زندان ها با هرگونه ناامنی در خصوص لوازم و زمینه های ایجاد ناامنی در زندان ها برخورد کند، گفت: هیچ ارتباطی بین اتفاق زندان اوین و این جابجایی وجود نداشت اما متأسفانه رسانه های معاند و ضد انقلاب از این موضوع سوء استفاده کردند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: امیدواریم آقای جهانگیری با توجه به تجربیات دو دهه پیش خود کارهای برزمین مانده و اهداف مدیران قبلی این سازمان را به سرانجام برساند و امیدواریم مجموعه زندان ها را به جایگاه مناسبی در جهت بازسازی رفتار و شخصیت افرادی برساند که به هر دلیلی به زندان آمده اند. ما می خواهیم جامعه ای مبتنی بر اخلاق و کرامت انسانی داشته باشیم و هر کس که این کرامت را مخدوش کند و نگذارد اخلاق در جامعه شکل بگیرد باید با برخورد مناسب روبرو شود که این برخورد هم قطعا در جهت حفظ کرامت انسانی است.

رئیسی با بیان اینکه هم برخوردها باید در جهت کرامت باشند و هم نگهداری در زندان گفت: در نوع نگهداری افراد در زندان ها هم نباید کرامتشان مخدوش شود. این امور کار زندان بانی را سخت تر می کند. زیرا هم باید نگهداری و هم بازسازی روحیه انجام شود. همچنین بحثعفو و سایر امکاناتی که به زندانی ارائه می شود نیز در راستای اصلاح شخصیت او تعریف شده است. عفو به زندانی به این دلیل اعطا می شود که با وجود توجیه قانونی برای تداوم نگهداری وی در زندان اینگونه برآورد می شود که شخصیت وی اصلاح شده و شایسته عفو و بخشودگی است.

وی با بیان اینکه خواست تمام مسئولان قضایی و قضات این است که کسی زندانی نشود ادامه داد: سیاست قطعی قوه قضاییه هم همین است و این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. تأکید ما این است که از حبس و قراربازداشت تا حدامکان استفاده نشود و مواردی هم که ضرورت دارد باید طبق قانون و شرع به زندان فرستاده شود.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: علی رغم گذشت زمان تلاش براین است که آمار زندانیان افزایش نیابد و آمارها حاکی از موفقیت قوه قضاییه در این زمینه است. سیاست حبس زدایی تأثیرخود را گذاشته ولی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار