|
|
کدخبر: ۱۶۸۲۱۹

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که تحریم بنزینی ایران لغو نشده است واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین که مسئولان بر آن تاکید دارند باید از طریق واسطه ها انجام گیرد که با فرض پرداخت یک سنت به ازای هر لیتر به واسطه ها ۱۱۶ میلیارد تومان به جیب آن ها می رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، سال ۱۳۸۹ در راستای اعمال فشار بر ایران در مسئله هسته ای واردات بنزین به کشور تحریم شد. از آن زمان تا کنون نیز هیچ تصمیمی از سوی وضع کنندگان مبنی بر لغو این محدودیت اعلام نشده است اما دولتمردان با طرح آلایندگی بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی تصمیم به واردات بنزین گرفته اند؛ آن هم روزانه ۱۰ میلیون لیتر.

با توجه به این که تحریم واردات بنزین سال ۱۳۸۹ لغو نشده است قطعا ایران قادر نخواهد بود که به طور مستقیم با پالایشگاه خارجی برای واردات بنزین مذاکره کند به همین دلیل واردات این فرآورده نفتی از طریق واسطه ها صورت خواهد گرفت.

بر همین اساس در صورتی که روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد شود و سهم واسطه تنها یک سنت باشد، روزانه معادل ۱۰۰ هزار دلار و در سال ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به جیب واسطه سرازیر خواهد شد که با دلار ۳۲۰۰ تومان می شود: ۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان.

این در حالیست که می توان مبلغ محاسبه شده را با ادامه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و تامین نیاز داخل از طریق این بنزین به ۱۱ هزار ۶۸۰ نفر وام ۱۰ میلیون تومانی داد.

با توجه به این که در حال حاضر دولت بابت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی ریال پرداخت می کند، قطعا محاسبه بالا تنها بخش کوچکی از ضرر و زیان ناشی از واردات بنزین است؛ چرا که در صورت واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین، باید شاهد خروج حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز آن هم در شرایط کنونی از کشور بود.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار