|
|
کدخبر: ۱۶۸۳۵۵

قالیباف:

خبرگزاری تسنیم: شهردار تهران گفت: همه اندیشمندان تأکید دارند اساس استقلال یک کشور استقلال فرهنگی آن کشور است. استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو استقلال فرهنگی است و از این منظر رسالت سنگینی به دوش داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در مراسم تکریم و معارفه ایازی معاون فرهنگی شهرداری و امرودی به عنوان جایگزین وی که صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: واقعیت این است که کشوری مقتدر و قوی به ویژه به برکت انقلاب اسلامی، شهدا، رهبری حضرت امام هستیم.

وی ادامه داد: کشورمان عزت پیدا کرده است و همه کشورهایی که به دنبال حذف و شکست این نظام و انقلاب بوده اند امروز ناگزیرند پشت میز مذاکره با ما بنشینند مساوی سخن بگویند و بپذیرند که این مردم و نظام حرف زور را قبول نمی کنند. این وضعیت بیانگر قدرت ماست و این قدرت از مردم، از ظرفیت های مادی و معنوی موجود در کشور و از موقعیت ژئوپلوتیکی کشورمان است.

شهردار تهران تصریح کرد: همه اینها باعثشده کشور قدرتمندی باشیم اما در کنار این قدرتمندی نیازمندیم تلاش کنیم که جامعه ای رشدی و برومند نیز باشیم تا این قدرت ملی پایدارتر، عمیق تر و تأثیرگذارتر شود.

وی افزود: جامعه ای که بخواهد در مسیر رشد و برومندی بیشتر پیش برود نیازمند توجه به موضوعات مهمی مانند فرهنگ و اقدامات اجتماعی در شهرهایش هست. متأسفانه در سطح جامعه موضوعاتی را می بینیم که ناراحتیم و معتقدیم وجودشان زیبنده مردم نظام و عظمت و قدرت کشورمان نیست.

قالیباف با بیان اینکه نقش فرهنگ در جامعه بی بدیل است، خاطرنشان کرد: همه اندیشمندان تأکید دارند اساس استقلال یک کشور استقلال فرهنگی آن کشور است. استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو استقلال فرهنگی است و از این منظر رسالت سنگینی به دوش داریم. پس ریشه اینکه می گوییم شهرداری به عنوان یکی از سازمان هایی که باید در این حوزه تلاش کند توجه به نکات مذکور است.

وی با تأکید براینکه شهرداری باید تلاش کند به فرهنگی که جوهره دینی داشته باشد بپردازد، گفت: افتخار ملت ایران این است که قبل از اسلام مردم آن توحید داشته و در واقع همیشه جامعه ای توحیدی بوده است. بنابراین به دلیل اینکه این جوهره خواست عمومی ماست حرکت فرهنگی مان نیز باید به این سمت پیش برود. به نظر بنده اگر شهرهای ما مرکز تمدن ها هستند که همین طور هم هست و اگر بناست هر اتفاقی در حوزه اقتصادی و اجتماعی بیافتد طبیعتا مراکز جمعیتی ما هستند که می توانند مراکز مولد و تولید باشند.

شهردار تهران ادامه داد: هر گروهی برای استقلالش باید تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت داشته باشد. اما به نظر می رسد مهمترین جایی که کارشناسان و نخبه ها باید به آن توجه کنند تبدیل کردن ۴ مورد مذکور به یکدیگر است ولی متأسفانه در این زمینه دچار ضعف هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین کار فرهنگی این است که روشی پیدا کنیم که ثروت را چگونه تبدیل به معرفت، منزلت را چگونه تبدیل به قدرت و قدرت را چگونه تبدیل به معرفت کند. ممکن است ثروت وجود داشته باشد اما آیا پولدارشدن یک منزلت است! حتما این طور نیست اگر بتوانیم در حوزه مولد بودن و تولید، قدرت، ثروت، منزلت و معرفت را به یکدیگر تبدیل کنیم توانسته ایم به رشیدتر شدن مملکتمان بیافزاییم.

قالیباف ادامه داد: مجموعه های بسیاری کار فرهنگی انجام می دهند و در واقع می توان گفت بخش عمده ای از سازمان های شهرداری کارکرد فرهنگی اجتماعی دارند. اما آنچه لازم به شمار می آید این است که بتوانیم یک پارچگی در سپهر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در شهرداری را به نمایش بگذاریم. توقع مان این است که در حوزه اجرا، نظارت و در تعاملات و برقراری ارتباط و همچنین در مطالعات کار فرهنگی مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی های روحیه فرهنگ جهادی کار انجام دادن برای خدا است، گفت: اساس مشکلات و اوقات تلخی ها و همچنین ناکارآمدی ها از جایی آغاز می شود که منیت در آن به کار می رود؛ منیت ها می تواند ما را به زمین بزند.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود از زحمات ایازی تقدیر کرد و گفت: مهمترین اتفاقی که در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی رخ داد کاری بود که با رویکرد محله محوری حدود ۹ سال پیش و با مشارکت معنی دار مردم در جهت تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی آغاز شد.

وی افزود: ایازی و همکارانش بستر سازی را از کوچکترین سطوح تا جغرافیای گسترده شهر تهران انجام دادند که در واقع می توان گفت یک ریل گذاری درست و دقیق برای حرکت های فرهنگی و اجتماعی در شهر فراهم شده است. سابقه دوستی و اشنایی بنده با ایازی مربوط به بیش از ۳۵ سال پیش یعنی به اندازه قدمت پیروزی انقلاب تا به امروز است. از روزهای نخست انقلاب بنده با وی آشنا شدم و همکاری های بسیار نزدیکی در عرصه های مختلف انجام دادیم و این باعثشد فشار مضاعفی در کارهای شهر بروی داشته باشم.

قالیباف تصریح کرد: ایازی مشاور عالی بنده بوده و از امروز نیز همچنان به عنوان مشاور عالی و رئیس گروه مشاوران در شهرداری باقی خواهد ماند.

وی در باره حجت الاسلام امرودی معاون جدید فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز گفت: یکی از ویژگی های امرودی وقت گذاری در کارها و نگاه سیستمی به کار است. اما به طور قطع سالهای پیش رو سالهای سختی برایش خواهد بود.

شهرداری تهران در جریان تقدیر از حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و رئیس سابق مرکز فعالیت های دینی شهرداری نیز گفت: از ناصحی به دلیل پایه گذاری مرکز فعالیت های دینی در شهرداری تشکر می کنم چرا که اقداماتش در این حوزه قابل تقدیر بوده و امروز به نقطه خوبی رسیده ایم.

وی همچنین در معرفی حجت الاسلام صادق زاده به عنوان جایگزین ناصحی در مرکز فعالیت های دینی شهرداری نیز گفت: بنده با صادق زاده از سال ۷۳ آشنا هستم و او را یک روحانی پرکار و پرتلاش می شناسم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار