|
|
کدخبر: ۱۶۸۴۱۵

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از اعلام آمادگی شرکت بوئینگ برای برقراری پرواز ایران - آمریکا خبر داد و گفت: تا پایان سال ۳۰ هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران با اشاره به این که پروسه مذاکرات ورود قطعات هواپیما به ایران یک روند است و نیاز به زمان دارد، گفت: ممکن است در طی این روند نواساناتی هم به وجود بیاید اما فضای جدیدی ایجاد شده و بخش هایی از نیاز ما در حال تامین است.

وی افزود: البته نیازهای ما فقط قطعه نیست بلکه نیاز به ارتباط با شرکت سازنده برای دریافت اطلاعات و حضور کارشناسان شرکت ها در ایران و پذیرش کارشناسان ما در کشورهای دیگر از جمله این موارد است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اطلاعات بسیار با اهمیت از سوی طرف خارجی برای ما ارسال شده است، گفت: اگر این اطلاعات دریافت نمی شد مجبور بودیم تعدادی از هواپیماها را زمین گیر کنیم و همچنین تعدادی از کارشناسان آن شرکت ها به کشور ما آمدند و مذاکراتی در این خصوص انجام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه در حوزه های هوانوردی پیشرفت های خوبی حاصل شده است بیان کرد: در نوروز امسال ۲۰ درصد افزایش پرواز نسبت به سال گذشته داشتیم که نشانگر این بود که ما توانسته ایم ناوگان خود را به خوبی تجهیز و تامین کنیم اما در حوزه قطعه حساسیت بیشتری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که برای سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی کشورها وجود دارد گفت: در برخی از زمینه ها تعاملات خوبی انجام شده اما در زمینه هایی مانند سوخت رسانی به این شکل پیش نرفته است بنابراین با برخی از کشورهای اروپایی در حال مذاکره ایم.

جهانگیریان تصریح کرد: امیدواریم که این محدودیت ها برداشته شود زیرا آنها هم در کشور ما سوخت دریافت نمی کنند و خودشان هم نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کرده اند اما به دلیل این که شرکت های سوخت رسان یا آمریکایی هستند و یا اینکه تحت فشار شرکت های آمریکایی قرار دارند نمی توانند سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را انجام دهند.

وی در خصوص اینکه وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته اعلام کرده بود که در نیمه اول سال ۹۳ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام می شود اظهار داشت: سعی داریم در قالب سیاست های دولت و در چارچوب زمانی که وزیر اعلام کرد یعنی در شش ماهه ابتدایی امسال این قانون اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که در گمرک ممکن است برای ورود قطعات هواپیما به وجود بیاید بیان کرد: در این خصوص با گمرک و وزارت اقتصاد نامه نگاری هایی انجام شده و موافقت اولیه را گرفته ایم و برای قطعات هواپیما تسهیلات و شرایط ویژه ای اعمال شود و شرکت ها با سرعت بیشتری به این قطعات دست پیدا کنند.

وی با اشاره به شاخص های عملکرد حمل و نقل هوایی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها اظهار داشت: این شاخص ها در کشور ما پایین تر است که علت اصلی آن هم موضوع تحریم ها علیه ملت ایران است زیرا حمل و نقل هوایی نیازمند سه عامل زیرساخت، ناوگان و نیروی انسانی است.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه در زمینه نیروی انسانی کمبودی نداریم و بخشی از نیرو به کشورهای منطقه صادر می شود بیان کرد: ۱۶۰ فرودگاه رسمی و تعدادی فرودگاه موقت در کشور داریم که زیرساخت جابجایی ۷۵ میلیون مسافر را دارد اما عملکرد ما ۲۵ میلیون مسافر در سال ۹۲ بوده است به این معنا که از یک سوم ظرفیت فرودگاه استفاده می کنیم.

وی افزود: بخشی از این موضوع به کمبود ناوگان بر می گردد زیرا ما ۲۵۰ هواپیمای ثبت شده داریم که ۱۵۰ فروند آن فعال هستند و مابقی یا فرسوده بوده و یا به دلیل نبود قطعات زمین گیر هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که بزرگترین پروژه زیرساختی ما تکمیل فرودگاه امام است بیان کرد: این فرودگاه ۵ میلیون مسافر را در سال پذیرش می کند در صورتی که باید این رقم به ۲۰ میلیون مسافر برسد که طرح فاز دوم آن از اولویت های اصلی ما است.

وی با بیان این که در حوزه ناوگان هم تصمیماتی را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ایم بیان کرد: تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به ایرلاین ها تخصیص یافته است که موافقت صندوق را برای دریافت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار دیگر گرفتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعات این هواپیما با باز کردن ال سی و گمرک جلسات مختلفی داشته ایم و مصوباتی هم به تصویب رسیده است گفت: الان تعدادی هواپیما در حال ورود به کشور است که در ماه های آینده وارد ناوگان می شوند به این ترتیب ۳۰ هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می شود.

وی در خصوص پرواز ایران - آمریکا اظهار داشت: در سال های گذشته هم تقاضایی هم از سوی ایرانیان مقیم آمریکا برای برقراری پرواز داشتیم اما در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک این موضوع به صورت جدی تر مطرح شد.

وی افزود: آن چه که بر عهده ما قرار دارد پیش بینی مقدمات کار از جمله موافقت نامه هایی است که باید بین دو طرف وجود داشته باشد بنابراین تا کنون شرکت هایی از جمله بوئینگ اعلام آمادگی کردند.

جهانگیریان افزود: این شرکت ها موافقت وزارت خزانه داری آمریکا را دریافت کردند و با برخی از شرکت های ایرانی هم تماس هایی را داشتند که به آنها پاسخ داده شد و در حال حاضر هم مراحل نهایی قراردادها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عمده هواپیماهای باری ما به دلیل تحریم امکان پرواز بین المللی را ندارند گفت: در زمینه حمل بار داخلی هم تغییرات زیادی در چند سال گذشته نداشته ایم زیرا رشد تولید ناخالص داخلی در کشور ما رشد چندانی نداشته بنابراین کل حمل و نقل از این موضوع تاثیر می گیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار