|
|
کدخبر: ۱۶۸۹۲۹

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

خبرگزاری تسنیم: طرح تحول نظام سلامت در هفته آتی کلید می خورد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: از روز دوشنبه هیچ بیماری بستری در بیمارستان های وزارت بهداشت برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی نباید به خارج از بیمارستان هدایت شود.

وی در جریان بازدید از کمیته دارو و درمان و تجهیزات بیمارستانی مرکز طبی کودکانی یادآور شد: از روز دوشنبه پرداختی بیماران بستری به بیمارستان ها بیشتر از ۱۰ درصد نخواهد بود و همچنین بیماران روستایی که به بیمارستان ها ارجاع می شوند بیشتر از پنج درصد پرداختی نخواهند داشت.

وی با اشاره به این که بیماران سرپایی مشمول طرح تحول نظام سلامت نمی شوند، در تعریف بیمار بستری گفت: بیمارانی که در کمتر از ۶ ساعت در بیمارستان حضور داشته باشند به عنوان بیمار سرپایی تعریف می شوند و حضور بالاتر از این ساعات در بیمارستان، بیمار بستری محسوب می شود. در این زمینه اطلاع رسانی شفاف و کامل صورت خواهد گرفت و تمام این موارد با نصب پوسترها در بیمارستان ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

دیناروندبا تاکید بر این که کمیته دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها مستقر خواهند شد، افزود: امکان ندارد در یک بیمارستان معتبر، بیمار با نسخه به دنبال تدارک دارو یا وسیله پزشکی اش باشد داروخانه بیمارستان خود باید تمامی این موارد را برای بیمار تهیه کند. به این منظور لازم است کمیته دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان تشکیل شود. تشکیل این کمیته در دانشگاه ها به اختیار خود دانشگاه و بیمارستان های تحت پوشش آن قرار داده شده است.

وی افزود: در اعمال جراحی باید دقت شود وسایل پزشکی خاصی که مورد استفاده قرار می گیرد با فهرست مربوطه بیمارستان مطابقت داشته باشد و خارج از این فهرست وسیله ای استفاده نشود. اجماع هر بیمارستان تعیین کننده این فهرست خواهد بود. در مجموع تجویز موارد خارج از این فهرست برای بیماران ممنوع خواهد بود و آن را توصیه نمی کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو از تلاش ها برای کاهش قیمت تجهیزات پزشکی خبر داد و یادآور شد: به عنوان مثال قیمت لنز چشمی و همچنین استنت قلبی حدود ۵۰ درصد و همچنین وسایل ارتوپدی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته اند. به دنبال اقدامات در دست انجام، پس از سال ها نظام خودکنترلی در بیمارستان ها ایجاد می شود چرا که اکنون پول را خود بیمارستان پرداخت می کند و وزارت بهداشت در جهت ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح از بیمارستان های مربوطه حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

به گفته وی، دولت اصرار دارد که کاهش هزینه های مردم در امر درمان اتفاق افتد چرا که این موضوع امروز یکی از گرفتاری های بزرگ مردم است و خیلی از وزراء ترجیحشان آن است که این برنامه سریعتر عملیاتی شود.

وی گفت: در پایان سال ۹۳ هیچ کسری از سوی بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی قابل قبول نخواهد بود. چرا که تدابیر لازم جهت جبران عقب ماندگی های اعتباری بیمارستان ها و دانشگاه ها و همچنین اجرای طرح تحول نظام سلامت صورت گرفته است. به این ترتیب باید دانشگاه ها و بیمارستان ها مواظبت کنند تا تمام ورودی هایشان صرف خدمات درمانی بیماران شود نه توسعه هایی که ضرورتی ندارد.

دیناروند همچنین در پاسخ به سوالی درباره خدماتی که تعرفه گذاری نشده اند و گاهی ممکن است بیماری به این خدمات نیاز داشته باشد گفت: اگر آن خدمت جزو خدمات درمانی باشد، هزینه ای از بیمار دریافت نخواهد شد. در مجموع می توان گفت فعلا به جز خدمات زیبایی و نازایی و دیگر خدماتی که از سوی بیمه ها حمایت نمی شوند، سایر خدمات جزو این طرح محسوب می شوند.

وی همچنین گفت: بسته نظارتی به این منظور تهیه شده است که تمام نگرانی ها را پوشش داده است این طرح مطمئنا طی سه ماه آینده بازنگری و نقاط قوت و ضعف آن مشخص می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار