|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۰۰

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با اشاره به آغاز مذاکرات ایران و چین برای امضای ۲۰ میلیارد دلار قرارداد تامین فاینانس طرح های آب و برق از امضای سه میلیارد دلار قرارداد جدید تامین فاینانس با چین خبر داد و گفت: چین موافقت کرده فاینانس ۱۵ طرح آب و برق ایران را تامین کند.

اسماعیل محصولی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و چین به منظور تامین فاینانس برخی از طرح های نیروگاهی و سدسازی، گفت: هم اکنون مذاکراتی به منظور امضای بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد جدید با فاینانسورهای چینی در سه حوزه ساخت نیروگاه، شبکه انتقال آب و طرح های زهکشی و ساخت نیروگاه های برقآبی در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با اعلام اینکه تامین فاینانس ساخت سد و نیروگاه برقابی رودبار لرستان، ساخت خط انتقال آب زرینه رود و نیروگاه های برق بادی در خواف خراسان از پروژه های جدی در حال مذاکره بین دو طرف است، تصریح کرد: تاکنون از مجموع بیش از ۲۰ میلایرد دلار قرارداد تامین فاسنانس حدود سه میلایرد دلار پروژه تامین فاینانس بین ایران و چین نهایی و قطعی شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مجموع تعداد کل پروژه های در حال مذاکره با طرف چینی حدود ۱۰ طرح و پروژه ابی و برقی است، بیان کرد: تاکنون ۵ طرح نیروگاهی، اجرای ۱۵ پروژه احداثخطوط انتقال و زهکشی آب و ۸ طرح سدسازی و احداثنیروگاه برق آبی با طرف چینی تعریف و مذاکرات آن آغاز شده است.

محصولی در خصوص دلایل تاخیر در نهایی شدن قراردادهای تامین فاینانس با طرف چینی توضیح داد: برای امضای قرارداد نهایی با مذاکراتی با بانک مرکزی به منظور تعیین بانک عامل انجام شود.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: علاوه بر این بخش خصوصی ایرانی شاغل در طرح های مشترک آب و برق باید ۱۵ درصد آورده خود را به پروژه تزریق کند که این موضوع بعضا زمان بر است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت هماهنگی با بانک مرکزی، بخش خصوصی ایرانی و فاینانسور چینی، تاکید کرد: این مراحل و انجام مذاکرات بعضا زمان بر است که هم اکنون بخشی از مذاکرات مشترک آن با حضور وزارت نیرو در حال انجام است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار