|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۱۴

وزیر نیرو با اشاره به توسعه تجارت و افزایش صادرات برق ایران به ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت از صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برقی به کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا خبر داد و اعلام کرد: اجرای طرح های جدید برقی در سریلانکا، پاکستان، سوریه، عمان و اندونزی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان در نشست ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت برق و خودکفایی صنایع برق ایران از تجهیزات خارجی، گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۷۰ هزار و ۴۴۰ مگاوات رسیده است که با این میزان ظرفیت نیروگاهی، رتبه ۱۴ جهان را از آن خود کرده ایم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه در شرایط فعلی طراحی، اجرا، راه اندازی و بهره برداری از تمامی تاسیسات صنعت برق توسط سازندگان و پیمانکارانی داخلی و بدون نیاز به خارجی ها انجام می شود، تصریح کرد: نه تنها شرکت های ایرانی در احداثنیروگاه های حرارتی و آبی توانمند هستند، بلکه پروژه های بسیاری در خارج از کشور انجام می دهند و توانمندی های قابل توجهی در صنعت برق کسب کرده و بخش بزرگی از تاسیسات صنعت برق را در داخل کشور تولید می کنیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به بازدید روز چهارشنبه مقام معظم رهبری از کارخانه مپنا، اظهار داشت: ایران در ساخت توربین های گازی جزو ۶ کشور تولیدکننده جهان بوده و از نظر حجم تولید در مقام پنجم قرار دارد.

این مقام مسئول درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق، تبیین کرد: در حال حاضر ۴۶ شرکت ایرانی در ۴۰ کشور جهان مشغول احداثنیروگاه های حرارتی و آبی، اجرای خطوط انتقال، پست، تعمیر و نگهداری و بازسازی نیروگاه ها، احداثشبکه فاضلاب و تصفیه خانه ها و صدور تجهیزات مربوط به صنعت آب و برق هستند.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه هم اکنون یک نیروگاه بزرگ برق در تاجیکستان ساخته شده و به بهره برداری رسیده است، بیان کرد: در سریلانکا در حال احداثدو سد و نیروگاه بزرگ هستیم و در بازار آب و برق آفریقا نیز حضور داریم.

وی کشورهای عراق، سوریه و عمان را جزو شرکت هایی که پیمانکاران ایرانی در حال احداثنیروگاه در آنها هستند، بیان کرد و افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران در بازسازی نیروگاه های کشورهای اندونزی، سوریه و پاکستان سهیم است.

چیت چیان تصریح کرد: مشتریان ما در خارج از کشور وقتی قابلیت های شرکت های ایرانی را می بینند، متوجه استاندارد بالای کار ایرانیان می شوند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون وزارت نیرو بیش از ۱۰۰ شرکت مشاوره ای، پیمانکاری و سازنده تجهیزات در صنعت برق ایجاد کرد و پس از رشد و بالندگی این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: ایران به ۴ کشور عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه صادرات برق، از ترکمنستان واردات و با کشورهای آذربایجان و ارمنستان تبادل برق دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت برق از ایران صادرات شده است، تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده، ایران به صورت هاب انرژی منطقه تبدیل می شود.

وزیر نیرو در پایان به اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت برق اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تمام شرکت های بزرگ جهان در حال رقابت برای کسب بازار بیشتری نسبت به رقبا هستند که این مستلزم افزایش کیفیت و کاهش هزینه هاست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار