|
|
کدخبر: ۱۶۹۲۳۵

با انتقاد از حدف شدن مجازات فرزند چهارم در کشور عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای راهبردی آمار و اطلاعات جمعیتی با انتقاد از عدم حذف مجازات فرزند چهارم در کشور و هشدار نسبت به بیماری فرزندان والدینی که دیر بچه دار می شوند، بر ضرورت بیمه زنان خانه دار و اهدای مقرری ماهانه و یارانه آموزش و تغذیه تاکید کرد.

خلیل علی محمدزاده در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، درباره سیاست های پیش رو جمعیتی کشور و بررسی اقداماتی که تاکنون سازمانها و نهادهای مرتبط انجام داده اند، به سیاست های کلی نظام در زمینه باروری، برنامه تنظیم خانواده به شکلی که ترویج یافته، و مکانیزم پشتیبانی و اجرایی آن، مستلزم بازنگری است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن این نکات و با بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی و مهارت نیروهای انسانی دخیل در این امر و رعایت اخلاق و شئونات جامعه می توان تمام شاخص های مربوط به این برنامه را به وضعیتی بهتر از حال تبدیل و ارتقا داد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب های این مدل، لایه فرهنگی و اجتماعی آن، که در امتداد لایه بهداشتی و در درون آن قرار گرفته است را باید کاملاً با فرهنگ و سبک زندگی درست متناسب ساخت.

اعطای تسهیلات به جوانان برای ازدواج

محمدزاده توجه به بسترسازی و اعطای تسهیلات به جوانان برای ازدواج به هنگام را، اساس تعدد باروری در سن مناسب توصیف کرد و بیان داشت: این مسئله نیاز به یک تغییر نگرش همگانی دارد، تا موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به عنوان یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار در نرخ باروری کل، به خوبی و درستی از میان برداشته شود.

اوتیسم و اسکیزوفرنی در فرزندانی که پدرانشان بالای ۴۵ سال دارند

وی با ذکر این مطلب که در حال حاضر اغلب زوج های جوان ترجیح می دهند، بچه دار شدن را تا زمانی که بتوانند از پس مشکلات برآیند، به تعویق بیاندازند، اظهار داشت: توانایی زنان برای باروری به تدریج با بالا رفتن سن کاهش می یابد، و حتی این امر در مردان نیز صدق می کند، اگر چه تا زمانی که از توانایی جنسی برخوردار باشند، امکان باروری هست ولی در فرزندان پدران بالای ۴۵ سال، احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل اوتیسم و اسکیزوفرنی بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه اندکی از این کودکان از بهره هوشی کمتری نیز برخوردار خواهند بود، بنابر این چنین منطقی درست به نظر نمی رسد.

محمدزاده با اشاره به این موضوع که بهتر است، افراد در سن مناسب بچه دار شوند و تعداد فرزندان خود را تکمیل کنند، تصریح کرد: پژوهش ها اثبات کرده است که والدین جوان، احساس نزدیکتری با فرزندان شان دارند و این در تربیت آنها و پایداری خانواده نقش موثری دارد.

وی گفت: عدم تمایز و تفکیک سیاست های کنترل جمعیت از برنامه تنظیم خانواده و عدم جلوگیری از گسترش بی رویه آن، نه تنها اغلب به تناسب خانواده منجر نمی شود بلکه گاهی با تحدید خانواده و قطع موانع ارتباطی و حمایتی آن، سلامت روانی، اجتماعی و معنوی و حتی جسمانی جامعه را به خطر می اندازد.

محمدزاده بیان داشت: بارها گفته شده است که برنامه تنظیم خانواده به دنبال کاهش زاد و ولد نیست و بارداری های ناخواسته و سقط های جنین را کاهش می دهد، ولی آنچه در صحنه عمل از دو دهه، اجرای عام این برنامه مشاهده می شود، بدون تغییر در شاکله فرهنگی این برنامه، همه این اهداف در نهایت و تحلیل آخر، آن طور که باید اتفاق نیفتاده است، بنابر این فقط با تجویز و تشخیص پزشکان، ضرورت های معلوم آن، باید حفظ و معایب آن رفع شود.

سیاست های پنهان جمعیتی کشورهای اروپایی و آمریکایی

وی با ذکر این نکته که آمریکا و غرب به آسیب های برنامه های کنترلی بیش از پیش پی برده و در مواردی با عوارض ناشی از آن روبرو شده اند، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی سالهاست که با اتخاذ سیاست های پنهان و در اکثر موارد علنی به دنبال افزایش زاد و ولد در کشورهای خود هستند، اما برای کشورهای جهان سوم و مسلمان، همچنان نسخه کاهش جمعیت را تجویز می کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه نرخ باروری کل هم اکنون در آمریکا بیش از ایران است و سیاست های باروری این دولت در راستای افزایش جمعیت است، تصریح کرد: رویایی که آمریکایی ها در سر دارند، ازدیاد نسل و تحکیم خانواده است، همان مدلی که در جامعه سنتی ایران برقرار بوده و کم و بیش هست.

آمریکا صد سال آینده با جمعیت ۶۰۰ میلیونی

عضو شورای راهبردی آمار و اطلاعات جمعیتی کشور افزود: اگر چه آنها پس از لغو برنامه های کنترلی در چند دهه اخیر، هم اکنون به جمعیت ۳۱۴ میلیونی رسیده اند، لکن به جمعیت ۶۰۰ میلیونی در ۱۰۰ سال آینده می اندیشند.

محمدزاده با اشاره به بخش مهمی از شعارهای انتخاباتی اوباما گفت: طرح لایحه درمانی او که گسترش بیمه در بین تمام ساکنان آمریکایی را پی گیری می کند، به دنبال اطمینان سازی برای آینده کودکان آمریکایی و در واقع تشویق والدین به فرزندآوری است.

وی گفت: تعجب اینکه این قانون در آنجا هم فقط اعضای سازمان های مذهبی را مجبور می ساخت، برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی از جمله بیمه درمان، از روش های کنترل جمعیت استفاده کنند. که اعتراض کاتولیک ها را که استفاده از این روش ها را ممنوع می دانند، در برداشت و در نتیجه لغو این بخش از قانون توسط دادگاه عالی آمریکا را به دنبال داشت.

آمریکا هیچ قانون کنترل جمعیت ندارد

محمدزاده اظهار داشت: در کشور آمریکا هیچ قانونی برای کنترل جمعیت وجود ندارد و به دلیل آزادی های مطرح در قانون اساسی کسی نیست که به زوج های جوان بگوید شما باید تنظیم خانواده را رعایت کنید یا از یک تعداد بچه بیشتر نداشته باشید. با این حال هر قدر که آمریکایی ها بخواهند، می توانند بچه داشته باشند و در هر سنی، دولت باید از نظر قوانین از آنها حمایت کند؛ اما همین آمریکا و سازمان های جهانی وقتی می خواهند به کشور مسلمان اندونزی کمک غذایی، دارویی و مالی کنند، شرط می گذارند که بایستی در ۷۰ هزار روستا، برنامه های عقیم سازی را به مرحله اجرا درآورند و یا در کشور ما برای جلوگیری از توانمندسازی خانواده ها، به دنبال ترویج فرهنگ غربی و ایجاد خانواده های هسته ای اعم از بی فرزند، تک فرزند و کم فرزند تمایل نشان می دهند.

وی عنوان کرد: در بیشتر فیلم ها و سریال های آمریکایی، قهرمان داستان، خانواده ای مهربان، با ماشینی بزرگ و جادار و بیشتر از ۳ بچه دارد که به رویا و نماد زندگی آمریکایی تبدیل شده است.

محمدزاده با اشاره به اینکه این کشور بیش از ۱۵ درصد جمعیت زیرخط فقر دارد و علیرغم هزینه های فراوانی که می کند، رتبه بندی بهداشتی آن حتی از ایران پایین تر است، بیان داشت: در بسیاری از این فیلم ها و سریال ها، شغل پدر و سرپرست خانواده چندان هم شغل خوبی نیست و ممکن است او را با موانع و اختلالات عدیده روبرو سازد، اما در آخر این مهر و محبت و کانون گرم خانوادگی است که منجر به حل شدن تمام مشکلات می شود.

وی گفت: والدین برای اینکه پناهگاه و پشتیبان فرزندان باشند، به ایجاد کانون خانوادگی آکنده از مهر و محبت نیاز دارند و مدل های مهندسی جمعیت با درون مایه فرهنگی خاص که توام با تدابیر بهداشتی و پیشگیری نیز است، در شکل افراطی آن، در دراز مدت این نما و زمینه را از خانواده می زداید.

قوانین ویژه کشورهای اروپایی برای مقابله با کهنسالی و افزایش زاد و ولد

محمدزاده با یادآوری این مطلب که در کشورهای اروپایی نیز مانند آمریکا، دولت ها برای مقابله با کهنسالی و افزایش زاد و ولد، قوانین ویژه ای برای والدینی که بخواهند بچه دار شوند، وضع کرده اند، گفت: با وجود اوضاع اقتصادی ناپایدار در این قاره، دولت ها در تکاپو هستند با تغییر سبک زندگی فعلی و قوانین، شرایط را بهتر کنند و به والدین اطمینان دهند که آینده خوبی برای فرزندان شان رقم خواهد خورد.

وی گفت: آنها برای این منظور، هم به فرهنگ سازی اهمیت می دهند و هم مشوق های قانونی وضع می کنند که در کشور ما پس از این همه نظرات کارشناسی و علایم هشدار دهنده، اولی به کوشش های فراوان و همه جانبه نیاز دارد و دومی هم، تاکنون مسیر طولانی را طی کرده است، ولی به هر حال، دولت و مجلس آن را مهم تلقی کرده است و در جریان طرح و بررسی دارند.

برخی فرهنگ سازی برای فرزندآوری را با تبلیغ کالا اشتباه می گیرند

محمدزاده با ذکر این مطلب که برخی فرهنگ سازی برای فرزندآوری را با تبلیغ و آن هم تبلیغ برای کالا اشتباه می گیرند، گفت: فرزندآوری با تبلیغات اینطوری نمی شود، باید موضوع تبیین شود، تهدیدها فهمانده شود و آینده رصد شود و در کل باید گره های ذهنی، فکری و نیز اقتصادی گشوده شود.

وی با تاکید بر این نکته که ما در اولویت اول باید از به وجود آمدن چنین وضعی که گریبانگیر کشورهای اروپایی شده است، پیشگیری کنیم، افزود: البته در کشور ما فرهنگ سازی و تحول در نگرش های فرهنگی، بیشتر و بهتر پاسخ می دهد، البته قانون گذاری و فراهم سازی تسهیلات ایمنی و رفاهی و عدالت محوری، هم اثرات خاص خود را در جهت دهی و رویکرد فرهنگی دارد، که نباید مورد مسامحه قرار گیرد ولی مسلماً اثرات بالایی ندارد.

ناآگاهی ها و ابهامات سیاست های جمعیتی در ذهن، فکر و باور مردم و مسئولان

محمدزاده ضرورت تبیین پیامدهای سوء الگوی کنونی باروری را یادآور شد و گفت: هنوز ناآگاهی ها، ابهامات و اشکالات زیادی در ذهن، فکر و باور مردم و مسئولان در این زمینه وجود دارد، که بدون بحثو مناظره و حضور متخصصان علوم مختلف به منظور آگاهی بخشی و شبهه زدایی و شکافتن ابعاد و زوایای مختلف موضوع، نمی توان در این مسیر گام های موثری برداشت.

این دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی با اشاره به این نکته که باید به زوج های جوان و خانواده ها در امر فرزندآوری و فرزندپروری کمک شود، اظهار داشت: دولت های شمال اروپا مثل نروژ و سوئد سیاست هایی برای کمک به زوج های جوان طراحی کرده اند که هدف آن ایجاد هماهنگی بین کار و زندگی است.

محمدزاده با ذکر این مطلب که هنوز اجرای مرخصی ۹ ماهه زایمان مادران و مرخصی دو هفته ای پدران در کشور ما به درستی اجرا نمی شود، گفت: در سوئد هر کدام از والدین ۱۸ ماه مرخصی برای زایمان دارند و مراقبت های روزانه و معمول از کودکان با یارانه هایی همراه است و برنامه های کاری برای زنان شاغل نیز بسیار منعطف است. با این حال میزان حضور و مشارکت زنان در مشاغل اداری بسیار بالاست.

مرخصی زایمان در نروژ اجباری است

وی با اشاره به این موضوع که در راستای سیاست های افزایش باروری، ما به این نوع هماهنگی ها بین کار و زندگی خانم ها نیاز مبرم و اساسی داریم، به برنامه نروژ در این خصوص پرداخت و اعلام داشت: در نروژ مادران باید ۱۲ ماه مرخصی گرفته و پدرها هم می توانند به جای مادران تمام این مدت را مرخصی بگیرند و این به والدین بستگی دارد که کدام شان ترجیح می دهند در خانه بمانند. این مدت برای هر دو والدین اجباری است که باید حتماً در کنار فرزندان شان باشند.

محمدزاده فرزندآوری را مسئولیتی مهم و فرزندپروری را مسئولیتی بس مهم تر خواند و گفت: در کشور ما برای هر دو مهم، خانواده ها و سازمان ها و کارفرمایان باید با مادرها و پدرها، همکاری افتخارآمیزی داشته باشند.

وی رویه دولت های مختلف در اجرای سیاست های تشویقی و سبک رفتاری مردم در این کشورها را متفاوت خواند و گفت: هزینه نگهداری از کودکان در ایرلند بالاست و امکانات و یارانه های دولتی نیز در این باره پرداخت نمی شود، اما با نرخ نزدیک به ۲ فرزند، بالاترین میزان زاد و ولد در کل اروپا را داراست. مادرها در این کشور ۲۶ هفته مرخصی با حقوق می گیرند و پدرها هم ۱۴ هفته مرخصی می گیرند.

۶ ماه مرخصی زایمان با حقوق در انگلیس

محمدزاده انعطاف در ساعات کاری خانم های شاغل و اجرای طرح دورکاری و اعطای تسهیلات آموزشی، مهارتی و غذایی به کودکان در سنین رشد و تکامل ذهنی را در این رابطه اثربخش خواند و توضیح داد: در انگلیس علاوه بر اینکه زنانی که برای نخستین بار مادر می شوند، ۶ ماه مرخصی با حقوق می گیرند و پدران نیز می توانند از ۶ ماه مرخصی با حقوق و بیشتر از آن بدون حقوق استفاده کنند، آموزش های ابتدایی برای کودکان، دولتی و رایگان است. والدین کودکان زیر ۶ سال نیز این حق را دارند که از کارفرمایان خود بخواهند ساعات کاری کمتری برای شان در نظر بگیرند.

۳۰ درصد زنان آلمانی فرزندی ندارند

عضو شورای راهبردی آمار و اطلاعات جمعیتی کشور به وضعیت کشور آلمان نیز در این مورد اشاره کرد و گفت: این کشور پایین ترین میزان نرخ زاد و ولد را در کل اتحادیه اروپا دارد و حدود ۳۰ درصد از زنان آلمانی هیچ بچه ای ندارند.

علی محمدزاده افزود: پیش بینی می شود مشکل آلمان از این نیز بدتر شود چرا که مدت هاست خانواده ها، این هشدار ها را جدی نمی گیرند. دولت ۱۴ هفته مرخصی مادرانه به زنان داده است که می توانند تا ۳۶ هفته نیز ادامه داشته باشد اما میزان حقوق دریافتی زنان در این مدت براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود.

مشکلات مهد کودک ها در سازمان ها و دانشگاه های کشور

وی با اشاره به ضرورت وجود مهد کودک ها در سازمان ها و دانشگاه ها و سایر مراکز مورد نیاز که متاسفانه در ۱۵ سال اخیر، اکثراً برچیده شده اند، گفت: در آلمان یکی از بزرگ ترین مشکلات در این زمینه کمبود مکان های نگهداری از کودکان است. در این کشور فقط یک بچه از هر ۵ بچه موجود در این کشور می تواند در مکان مناسبی به عنوان مهد تحت مراقبت قرار گیرد.

محمدزاده معافیت های مالیاتی در زمینه های مختلف را در تشویق به فرزندآوری موثر خواند و افزود: دولت آلمان با اجرای سیاست های خاص و با دستور سیاسی توانسته است نرخ زاد و ولد را کمی بالا ببرد. به همین ترتیب در سال ۲۰۱۰ لایحه ای برای معافیت مالیاتی خانواده ها به تصویب رساند و این ایده را مطرح کرد که مالیات مهدکودک ها را حذف کند تا با پایین آمدن هزینه های مهدکودک، انگیزه والدین شاغل برای فرزند آوری بیشتر شود.

برخورد دستوری در مسئله فرزندآوری بی نتیجه است

وی برخورد دستوری در مسئله فرزندآوری را بی نتیجه دانست و فرزندآوری را امری آزادانه، مسئولانه و داوطلبانه خواند و اظهار داشت: دولت ها در این رابطه، سیاست گذاری، برنامه ریزی، فرهنگ سازی و ایجاد آمادگی می کنند و متخصصان امر در حوزه و دانشگاه و تشکل های مردم نهاد مثلاً رابطان بهداشتی، جامعه را به چالش ها و تهدید های پیش رو آگاه و متوجه می سازند و در نهایت این زوجین هستند که در این خصوص باید تصمیم گیری می کنند.

محمدزاده افزود: همه شعار را درست می گویند؛ " فرزندآوری دستوری نمی شود "، ولی در مقام اجرا باید به فرهنگ سازی و توجیه دست اندرکاران برنامه و خانواده ها و رفع نیازهای مادی و معنوی آنان، اهتمام کافی صورت پذیرد. در گذشته ما برای فرهنگ موجود، قوانینی تدوین کرده ایم و حالا باید، با عبرت از درس ها و تجارب این دوران و به منظور پیشگیری از بحران ها، در دوره جدید فرهنگ مناسبی زمینه سازی شود، که البته این امر زمان بر است.

گسترده ترین حمایت ها در امر فرزندآوری در فرانسه

وی با بیان این نکته که در فرانسه گسترده ترین حمایت ها در امر فرزندآوری و فرزندپروری صورت می پذیرد، گفت: فرانسه سیاست های مختلفی را برای ایجاد هماهنگی بین کار زنان شاغل و بچه دار شدن آنان و نیز بهترین مراقبت ها را برای کودکان فراهم کرده است. بنابراین دستاوردهای این نوع نگاه، می تواند در شرایط کشور ما بومی سازی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه که به تدریس و پژوهش در زمینه های اقتصاد سلامت، مدیریت استراتژیک و سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران اشتغال دارد، گفت: مرخصی مادران در کشور فرانسه در تولد فرزند اول ۱۶ هفته و در تولد فرزند سوم ۲۶ هفته و پدران نیز در کل، مرخصی ای طولانی مدتی در این حدود دارند.

هنوز مجازات فرزند چهارم در ایران برداشته نشده است

محمدزاده با انتقاد از اینکه هنوز مجازات فرزند چهارم در ایران به علت سیاست های کنترلی از بیمه و حق اولاد، به طور کامل برطرف نشده است، گفت: سه سال پیش دولت فرانسه اعطای پول بیشتری به عنوان سیاست تشویقی برای کسانی که سومین فرزند خود را به دنیا بیاورند، تصویب کرد.

وی فرزندپروری را نیازمند برنامه، بودجه و مراقبت های بهداشتی و تربیتی خواند و اظهار داشت: در فرانسه امکانات مراقبت از کودک نیز با یارانه های دولتی همراه است. کودکان کوچک تر در هر خانواده می توانند از مراقبت های روزانه در مهدها برخوردار شوند و برای کودکان بین ۲ تا ۳ سال، برنامه های پیش دبستانی در نظر گرفته شده است که خانواده ها می توانند به صورت قسطی پول آن را پرداخت کنند.

محمدزاده سیاست های باروری در ایتالیا را هم افزایشی خواند و تصریح کرد: ایتالیا هم برای مدت های زیادی با مساله پایین بودن نرخ زاد و ولد مشکل داشت. مشکل اصلی جوانان ایتالیایی تعصب بیش از حد به کارشان، نبود خانه ارزان قیمت برای تشکیل خانواده و همچنین هزینه بسیار بالای مهدهای کودک بود. به همین دلیل دولت ایتالیا تصمیم گرفت به هر زوجی که فرزند دوم خود را به دنیا بیاورند، کمک هزینه دهد.

وی در جمع بندی از این تجارب و الگوها، مطالعه تطبیقی مسائل و چالش های مشابه در سایر کشورها و بکارگیری آنها، متناسب با شرایط و توان کشورمان را حائز اهمیت خواند و گفت: این اشارات به محورهای سیاست گذاری در کشورهای مختلف نه به منظور ایجاد توقع و انتظار بی جا در بین مردم، و نه به دلیل قبول اثرات قابل توجه این نوع اقدامات، بلکه از این رو صورت گرفت که طبیعت این نوع تغییرات، رفتارها و اقدامات و ضرورت اعتنا به جوانب مختلف امر در بین مسئولان و مردم یادآوری شود و معلوم گردد که اگر این وضعیت را اصلاح نکنیم، فراوان باید هزینه شود و آیا در پی آن نتیجه مطلوب هم حاصل خواهد شد و یا نه؟!

محمدزاده تصریح کرد: در اغلب این کشورها، دولت ها دسترسی به اطلاعات، دستورالعمل ها و خدمات پیشگیری از بارداری را به صورت غیرمستقیم برای عموم و برای گروه های خاص و آسیب پذیر به طور مستقیم پشتیبانی می کنند، که مبیین سیاست های افزایشی این کشورها در رشد جمعیت است.

وی با اظهار این مطلب که سیاست های باروری در همه کشورها، تابع آمار و شرایط و با حفظ و ارتقای شاخص های سلامتی و مدیریت کیفی جمعیت بوده و پویا است، " طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده " مجلس را پس از لغو سیاست های تحدید نسل، در افزایش نرخ باروری کشور راهگشا خواند و گفت: در هر دو مسئله " قانونگذاری " و " فرهنگ سازی "، شورای عالی انقلاب فرهنگی و در پی آن مجلس شورای اسلامی، گام های خوب و لکن قابل بحثو نیاز به اقدامات تکمیلی را برداشته اند.

ضرورت بیمه زنان خانه دار و اهدای مقرری ماهانه و یارانه آموزشی و تغذیه ای

عضو شورای راهبردی آمار و اطلاعات جمعیتی گفت: در طرح ۵۴ ماده ای مجلس، که به زودی به صحن علنی مجلس می آید، بسیاری از این تجارب و بلکه بیشتر از این موارد دیده شده و پیشنهاد می شود، دولت بیمه همه زنان خانه دار را جدی بگیرد و به خانواده های دارای سه فرزند، در مراحل بعدی مقرری ماهانه و نیز یارانه های آموزشی و تغذیه ای در نظر بگیرد.

محمدزاده عنوان کرد: از آنجا که تحصیل دخترها و سربازی و شغل پسرها، از عوامل تاخیر ازدواج ها و فرزندآوری ها است، لازم است در این خصوص در قوانین و برنامه های مراکز متولی این حوزه ها، بازنگری های لازم صورت پذیرد، تا این امور تسهیل شود.

پدر و مادرهایی که سه و یا چهار فرزند موفق تحویل جامعه می دهند، مدال قهرمانی و رشادت بگیرند

وی با ذکر این نکته که رهبر معظم انقلاب، سیاست کلی مهم، درست و بلندمدتی را در رابطه با جمعیت مطرح کرده اند که توفیق در آن نیازمند کار فرهنگی و مدیریتی عمیق در لایه ها و ابعاد و دستگاه های مختلف است، گفت: باید از یک سو چنان فرهنگی در کشور حاکم شود که پدر و مادرهایی که سه و یا چهار فرزند موفق تحویل جامعه می دهند، مدال قهرمانی و رشادت بر سینه داشته باشند و مورد تجلیل قرار گیرند و در مراحل مختلف این اقدام کمک شوند و از سوی دیگر مدیریت جامعه، باید با رفع مشکلات اقتصادی روزمره، ارتقای کیفیت روزهای زندگی و نوید آینده ای دلپذیرتر برای فرزندان، مردم را به این امر مشتاق کند.

محمدزاده فعالیت عناصر دانشگاهی در خصوص تبیین علمی و منطقی رهنمودهای ولایت در زمینه جمعیت در طی یک سال اخیر و گفتمان سازی موثر در این باره را، تجربه ای ارزنده خواند و گفت: به حمدالله دست اندرکاران اجرایی در طی ماه های اخیر، کم کم تحرکاتی را از خود نشان می دهند که ان شاءالله در مراحل دیگر منجر به تغییر، اصلاح و تعدیل فرآیندها در مسیرهای پیش روی آینده شود.

عضو شورای راهبردی آمار و اطلاعات جمعیتی افزود: راه اندازی بحثهای کارشناسی در مجامع و رسانه ها، به دور از هرگونه تعصب نابجا، در سایر زمینه ها می تواند راهگشا و منشاء خیر و برکت باشد.

محمدزاده بخش مهمی از تحقق شعار سال در این عرصه را، مدیریت جمعیت و کیفیت بخشیدن به آن در طی سال های آتی ذکر کرد و خواستار آن شد که مسئولان امر با تاسی به سیاست های کلی نظام در این رابطه برنامه های اقتصادی و فرهنگی هدفمند، امیدبخش و قابل اجرایی را تدوین کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار