|
|
کدخبر: ۱۶۹۵۰۰

معاون وزیر نیرو در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در تمام دنیا آب هم مثل دیگر دارایی ها، حساب و کتاب دارد، در کشور ما نیز اگر حسابداری ملی آب را پیاده نکنیم، هیچ مصرف کننده ای و هیچ حق آبه بری در کشور از امنیت برخوردار نیست.

رحیم میدانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: یک بخش از مشکل ما در بحثآب مدیریت ملی است، به این معنی که در بخش های مختلف کشور و در حوزه های آبریز، مدیریت یکپارچه لحاظ نمی شود.

وی افزود: بالادست یک حوزه آبریز در یک استان قرار دارد، به گونه ای مجوز داده می شود و مدیریت می شود و پایین دست آن در استان دیگری است و این عدم یکپارچگی مدیریت موجب شده، برداشت های غیرمجاز از حوزه های آبریز به طور قابل توجهی به منابع آبی کشور خسارت وارد کند و مصرف کنندگان با مجوز هم بدون هماهنگی های کلان که مدیریت ملی آب الزام می کند، اقدام به برداشت آب کنند.

وی افزود: در مدیریت فعلی استانی آب، در مدیریت آبهای زیرزمینی مشکل داریم، به طوری که در سالهای اخیر ۶ میلیارد مترمکعب اضافه بر ظرفیت سفره های زیرزمینی برداشت داشتیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا با بیان این که یکی از مشکلاتمان در کشور منهای مسئله تغییر اقلیم، بی توجهی مصرف کنندگان به ابعاد ملی مدیریت آب کشور است، گفت: مصرف کنندگان احساس می کنند که مقوله حسابداری ملی آب، مقوله ای بی مورد است یعنی به عنوان مثال، من یک زمینی در کنار رودخانه دارم، فکر می کنم هیچ ایرادی ندارد که من آب رودخانه را بدون هماهنگی با نهادهای مربوطه، به سوی زمین خود پمپاژ کنم.

وی ادامه داد: در تمام دنیا آب هم مثل دیگر دارایی ها، حساب و کتاب دارد، در کشور ما نیز اگر حسابداری ملی آب را پیاده نکنیم، هیچ مصرف کننده ای و هیچ حق آبه بری در کشور از امنیت برخوردار نیست.

میدانی با اشاره به اینکه یکی از حوزه های بحرانی آبریز کشور، حوزه آبریز زاینده رود است، گفت: در گام اول در این حوزه آبریز، با مصوبه شورای عالی آب، شورای هماهنگی مدیریت حوزه آبریز زاینده رود تشکیل شد.

وی افزود: این شورای هماهنگی که به عنوان اولین تجربه ملی در تشکیل شورای هماهنگی یک حوزه آبریز است، ملزم کرده تا تمامی ذینفعان اعم از استانداران، نمایندگان صنف کشاورزان، نمایندگان صنعت و نماینده وزارت نیرو دور هم جمع شوند و با اجماع نظرها، مدیریت یکپارچه در این حوزه آبریز پیاده سازی شود.

میدانی تصریح کرد: یکی از ابعاد این مدیریت این است که بیاییم جلوی برداشت های غیرمجاز این حوزه آبریز را بگیریم.

وی افزود: اگر وزارت نیرو به عنوان متولی امر، حساب و کتاب آب را نگاه ندارد در واقع مثل این است که حساب کار از دست ما خارج شده و این موجب می شود، با مصرف بدون حساب و کتاب آب در اقصی نقاط کشور، در آینده ای نزدیک شاهد بحران های زیادی در دسترسی به آب باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار