|
|
کدخبر: ۱۷۰۵۸۱

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی از تشکیل دبیرخانه شرکای اجتماعی در این سازمان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، منصور اعتصامی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: نامگذاری سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی با حرکت مبارک احیای معاونت فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی مصادف شد و اگر تعریف مقام معظم رهبری در این مورد که فرهنگ مانند فضایی است که در آن تنفس می کنیم را بپذیریم باید توجه کرد که پیش زمینه حرکات اقتصادی و جهت گیری توسعه برپایه فرهنگ است.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که ایران با کشوری با قدمت ۶ هزار سال تمدن است می توانیم خود را مدعی فرهنگ بدانیم. خوشبختیم که سازمان همسو با جهتگیری کار خود را آغاز کرده و طلیعه آن ارتباط بیشتر با شرکای اجتماعی سازمان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی افزود: بزرگترین اصل ارتباطی در تفکر پیامبر اسلام ایجاد محبت بین ایشان و مردم بود و جلوه اساسی محبت تکریم است. فرایند ما نیز حرکت در حوزه ارزشهای فرهنگی است و همایش تقدیر از کارفرمایان کارآفرین جلوه این تکریم و محبت است؛ خواستگاه تأمین اجتماعی یعنی ارتباط چند جانبه بین فرآیند عمومی، تأمین اجتماعی، کارگران و کارفرمایان است و در یک کلمه می تواند به اقتصاد مقاومتی تبدیل شود. اقتصادی که با اتکای به تولید درونی و نگاه به بیرون با حفظ استانداردها محقق می شود.

وی گفت: همایش تقدیر از کارفرمایان کارآفرین در روز ۲۱ اردیبهشت و در سالن سازمان حج و زیارت برگزار خواهد شد و مقدمات آن در چهار کمیته ارتباطات، محتوایی، پشتیبانی، تبلیغات و هماهنگی انجام شد و کارفرمایانی که قرار است از آنها تقدیر شود براساس سه معیار انتخاب شدند. این معیارها عبارتند از معیار حمایتی ناشی از حفظ حقوق بیمه شدگان کارگر که آیا براساس ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی برای سلامت کارگران انجام شده یا خیر، معیار دیگر فرآیند تولیدی و ارتباط با کارگر و معیار سوم این است که آیا می توان الگوی آن کارگاه را به سطح سایر استان ها تسری داد. ما همچنین در این همایش پانل مشکلات کارفرمایان را بررسی کرده و تلاش می کنیم گره های ارتباطی بین کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی باز شود.

اعتصامی تصریح کرد: ما می خواهیم معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به یک محل گفتگو تبدیل شود و مشکلات شرکای اجتماعی ما به بدنه سازمان منتقل شود. ما اراده و قدرت حل همه مشکلات را نداریم اما در جهت حل آنها حرکت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی ۳۸ میلیون مخاطب فضای بزرگی دارد و یک پنجم کار دولت سازمان تأمین اجتماعی است ما کارفرمایان را براساس معیارهای روشنی انتخاب کردیم و استفاده کارفرما از سیستم مکانیزه رعایت مفاد قانون نود، رشد جذب کارگر عدم محکومیت کارفرما تأمین امنیت جسمی و روحی کارگر در محیط کار، مدنظر بوده و این کارفرمایان به عنوان الگوهای نمادین قدرت تولیدی حامیان کارگر به مردم معرفی می شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص برنامه های این معاونت به ویژه برای سال ۹۳ گفت: ارتقای سطح فرهنگ بیمه و تأمین اجتماعی در جامعه به وسیله فعالیت های تبلیغاتی و محتوایی، الگوسازی مسئله تأمین اجتماعی به عنوان وجه لازم توسعه پایدار، ارتباط بیشتر با شرکای اجتماعی که بسیاری از آنها از اقشار ضعیف جامعه هستند استفاده از امکانات فرهنگی کشور و بهره برداری بهتر و ارتباط با دستگاه های رسانه ای و فرهنگی در ارتقای سطح جامعه نسبت به قشر اثرگذار در تولید، ایجاد نظم روشن در ارتباط دو طرفه بین سازمان و جامعه هدف از مهمترین برنامه های ما در این معاونت است.

وی خاطرنشان کرد: اولین اقدام وارد کردن فرهنگ به ذهن افراد است گفتگو با افراد و ایجاد دبیرخانه شرکای اجتماعی خود یک کالای فرهنگی است. ما سعی داریم امکانات حوزه وزارت ارشاد را در حجم کوچکتر در اختیار یک مستمری بگیر قرار دهیم و اعتباری را که برای آن لازم است حدود ۲۰ میلیارد تومان است امیدواریم تخصیص داده شود. یکی دیگر از مهمترین برنامه های ما تعریف بسته های آموزشی برای کارکنان در حوزه فرهنگی است که البته این کار با درنظر گرفتن مشکلات خود کارکنان انجام می شود.

اعتصامی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه در طول حدود شش ماهی که از تصدی شما براین معاونت می گذرد چه اتفاقاتی افتاده و آیا مهمترین آن برگزاری همین همایشی است که سالهای گذشته نیز برگزار می شده اظهار داشت: احیای مجدد معاونت اجتماعی و فرهنگی خود یک فرآیند است. در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری تجهیزات تا حدود زیادی فراهم شده و اداره ای به نام اداره کل بیمه شدگان قرار است که تشکیل شود. ضمن اینکه ورود در ساختارهای تأمین اجتماعی و ارتباط گسترده با شرکای اجتماعی در طول این چند ماه انجام شده اما فکر نمی کنم که بشود در سه ماه معجزه کرد. یکی از مهمترین اقدامات ما جلسه با اعضای کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی بود ضمن اینکه مقدمات تدوین برنامه پنج ساله آماده شده و باید بدانیم که هویت خود یک فرهنگ می خواهد و ورود مجدد آن خیلی سخت است. انحلال معاونت اجتماعی و فرهنگی به صورت اتفاقی صورت گرفته و شکل گیری آن به صورت تدریجی خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی همچنین از شکل گیری دبیرخانه شرکای اجتماعی برای ارتباط بیشتر با کارفرمایان و کارگران و برگزاری دوره های تخصصی آموزشی برای خبرنگاران در راستای آشنایی با حوزه های مختلف سازمان خبر داد.

وی در پایان گفت: یکی از اهداف ما برقراری ارتباط با دستگاه های فرهنگی و ذی ربط در این مسائل است چرا که معتقدیم خلأ نبود فرهنگ بیمه و تأمین اجتماعی در کتب درسی نیز وجود دارد؛ هر فرآیندی باید دارای پیوست فرهنگی باشد و ما در هر معاونت به عنوان مویرگ های سازمان در این حوزه ورود خواهیم کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار