|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۱۲

یک حقوق دانان و استاد دانشگاه شهید بهشتی می گوید: بانک ها به صورت غیرقانونی وارد خرید و فروش ملک شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه پایش شب گذشته با حضور سید محمود کاشانی حقوق دانان و استاد دانشگاه شهید بهشتی به بررسی نحوه عملکرد بانک ها در بخش مسکن اختصاص یافت.

سید محمود کاشانی با بیان اینکه بانک نهاد بسیار ارزشمندی در همه کشورها محسوب می شود، گفت: تاسیس اولین بانک حدود سیصد سال پیش درکشور انگلیس صورت گرفت و دویست سال پیش نیز اولین بانک ها دراروپا تاسیس شدند. در کشور ایران نیز حدود صد سال پیش اولین بانک شاهی تاسیس شد اما متاسفانه پس از دوران مشروطیت با توجه به فشار زیادی که ازطرف مجلس بر روی دولت به منظور تاسیس بانک صورت میگرفت به دلیل بی ثبات بودن و ضعف دولت ها این امر به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه سرانجام در سال ۱۳۰۶ تاسیس اولین بانک ملی در کشور به تصویب رسید افزود: به طور کلی رسالت بانک، گردآوری سپرده های کوچک و بزرگ مردم و پرداخت وام در بخش های گوناگون مانند؛ کشاورزی، صنعت و تجارت است که این مسئله یک وجه مشترک بین بانک های ایران و سایر کشور ها محسوب می شود.

کاشانی تصریح کرد: براساس قانون پولی بانکی کشور که در سال ۱۳۵۱ تصویب و تا کنون نیز در حال اجراست، ورود بانک ها به بعضی معاملات مانند بازار کالا، سکه و ارز و یا خرید و فروش کالا به منظور تجارت، خرید سهام و یا مشارکت در سرمایه های یک و یا چند شرکت، انجام معاملات غیر منقول، اعطای اعتبار به اعضا و یا ارکان خود توسط بانک ها غیر قانونی و ممنوع است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: قانون پولی و بانکی نظام اساسی همه بانک ها در سراسر جهان است و در صورتی که یک بانک از نظام و چاچوب اساسی خود خارج شود دیگر بانک نیست و در صورتی که بانک وارد عرصه تجارت شود خطر زیان وجود دارد، زیرا در صورتی که این بانک ورشکسته شود، سپرده گذاران ضرر می کنند.

وی اظهار کرد: بانک یک نهاد ثروتمند است و در صورتی که این نهاد با سرمایه های کلان وارد بازار شود روند عادی مصرف را به زیان مصرف کنندگان بالا می برد و باعثافزایش قیمت در بازار می شود. در حقیقت سپرده های مردم را بانک ها به سمت سپرده گذاری های غیرقانونی سوق می دهند که این یک فاجعه است.

کاشانی گفت: برخی بانک ها پروژه های ساخت و سازی بزرگی در حال اجرا دارد که ابهامات زیادی در مورد آنها وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی در هر زمان که یک اثر میراثفرهنگی تحت تاثیر یک برج قرار بگیرد، اثرش تاریخی خود را از دست می دهد.

کاشانی در پایان گفت: بانک مرکزی تمام شرکت های وابسته به بانک ها را منحل کند و سپرده های مردم را به سمت درست هدایت کند.

در برنامه این هفته پایش به عملکرد بانک ها در بخش مسکن پرداخته شد و در همین راستا سوال نظر سنجی برنامه به شرح زیر بود: ترجیح می دهید بانکها سپرده های شما را در کدام راه صرف کنند:
۱. ساخت مجتمع های تجاری در شهر های بزرگ ۲. پرداخت وام به صنعتگران و کشاورزان در کل کشور

بر اساس این نظر سنجی ۹۰.۷۲ درصد به گزینه پرداخت وام به صنعتگران و کشاورزان در کل کشور رای دادند همچنین ۹.۲۸ درصد نیز گزینه اول یعنی ساخت مجتمع های تجاری در شهر های بزرگ را انتخاب کردند.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار