|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۰۰

سردبیر مجله باستان شناسی و تاریخ در گفت وگو با تسنیم تشریح کرد

خبرگزاری تسنیم: سردبیر مجله باستان شناسی و تاریخ فجایع رخ داده در ثبت ملی آثار تاریخی را تشریح کرد و گفت: باید این ۳۱ هزار پرونده ثبتی آثار تاریخی کشور بازنگری جدی و فوری شوند.

کامیار عبدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه باید هیئتی، ۳۱ هزار اثر پرونده ثبتی کشور را بازنگری کند اظهار داشت: اینکه گفته می شود تاکنون ۳۱ هزار اثر تاریخی ملی ثبت شده است اشتباه است چرا که در ثبت این آثار مشکلات زیادی دیده می شود که متأسفانه مسئولان امر بی توجهی نسبت به این موضوع داشته اند.

وی اضافه کرد: مدتی بود که ثبت اثر تاریخی صرفاً با قضاوت خود باستان شناس صورت می گرفت، یعنی محوطه را می دید و می گفت این محوطه باید ثبت ملی شود لذا پرونده تشکیل می داد و بعد وارد پروسه طولانی مدتی می شد و در هیئتی تعیین می شد که آیا قضاوت این باستان شناس صحیح بوده است یا خیر و در نهایت با رای هیئت این اثر ثبت می شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه در سال ۸۰ - ۸۱ برای هر پرونده ثبتی ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفتند تصریح کرد: اگر به منِ باستان شناس این ۳۱ هزار اثر را بدهند نصف آن را دور می ریزم چرا که یک برجستگی روی زمین بود، فوری یک پرونده تشکیل می دادند، عکس می گرفتند، تحویل می دادند و ۱۵۰ هزار تومان را می گرفتند در حالی که هر گردی، گردو نیست و هر اثری را نباید ثبت کرد، لذا در حال حاضر پرونده هایی در بین این ۳۱ هزار اثر می بینیم که اصلاً ارزش ثبت ندارند.

سردبیر مجله باستان شناسی و تاریخ با بیان اینکه این ۳۱ هزار، بادکنکی و پفکی است ادامه داد: کار در سازمان میراثفرهنگی به آنجا رسید که برای ثبت یک محوطه که باید نگاه کنیم از کجا شروع و به کجا ختم می شود و در نهایت همه آن را به عنوان یک اثر تاریخی ثبت کنیم اینگونه عمل شد که اگر یک تپه در شمال یک محوطه و یک تپه در جنوب آن وجود داشت به جای اینکه همه آنها را با هم به عنوان یک محوطه ثبت کنند هر کدام از این تپه ها را به عنوان یک اثر تاریخی ثبت کردند که این اشتباه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان هایی وجود دارد که ۴ دفعه در سال ۸۴ بررسی شده و طی آن بررسی ۱۰ محوطه ثبت کردند، اما جالب است که سال ۸۵ بررسی شده و طی آن ۷۰ محوطه را ثبت کردند و هیچ کس هم نرفته است ببیند که برخی از این ۷۰ محوطه ثبت شده در سال ۸۵، همان محوطه های ثبت شده در سال ۸۴ بوده است.

عبدی یادآور شد: از همه بدتر وضعیت اینگونه بود که هیئتی یک محوطه یک کیلومتری را از سمت راست آن بررسی می کرد و هیئتی دیگر از چپ که نتیجه این شد که سمت چپ محوطه با یک نام و ثبت راست محوطه با یک نام دیگر ثبت شده است و در نهایت ۲ تا ۱۵۰ هزار تومان گرفتند.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر مدتی مسابقه بین روسای استان ها ایجاد شد که استان ما ۲۰۰۰ اثر را ثبت کرده است و استانی دیگر حتی بدون داشتن پرونده می گفت ما ۲۵۰۰ ثبت پرونده کرده ایم.

عبدی با بیان اینکه این پرونده ها باید بازنگری شود خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در دهلران ۲ سال پیش رفتم و مشاهده کرده تپه هایی که من سال ۷۶ ثبت کردم را دوباره ثبت کردند و یک نفر با خودش نگفت که پرونده استان ایلام را جلو بگذاریم و ببینیم آیا تپه علی کش ثبت شده است یا نه، لذا این ۳۱ هزار اثر را نباید جدی گرفت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار