|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۴۱

ترکان خبرداد:

مشاور رئیس جمهور از پیگیری دولت برای تاسیس " آف شور " بانک در مناطق آزاد خبرداد و گفت: هدف این است که بتوانیم منابع مالی بین المللی را به کمک مناطق آزاد بیاوریم.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ترکان در نشست رؤسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور گفت: آنچه که در ۸ ماه گذشته رخ داده در ماه های نخست متمرکز بر مهار تورم بود و تورم ۴۴ درصدی با شناسایی عوامل بروز آن که اصلی ترین عامل آن تزریق منابع پرقدرت از سوی بانک مرکزی بود.

وی میزان نقدینگی دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدنش را ۵۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این رقم، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به پایه پولی و ۴۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از تزریق منابع بانک مرکزی بود.

ترکان ادامه داد: در دوره ۶ ماه دوم سال گذشته، دولت به صورت سخت گیرانه، استفاده از منابع بانک مرکزی را مهار کرد و این رفتار سخت گیرانه، دولت را قادر به کنترل و کاهش تورم کرد و متوسط تورم سال گذشته با گزارش بانک مرکزی ۳۴ درصد و با گزارش مرکز آمار ۳۲ درصد بود.

مشاور رئیس جمهور یادآور شد: سیاست هایی که تورم را کاهش می دهد، رکود را عمیق می کند و سیاست هایی که سبب رونق می شود، تورم را افزایش می دهد. بنابراین وقتی دولت در شرایط رکود تورمی قرار دارد شرایط بسیار سخت است و باید دید چگونه باید تصمیماتی گرفت که هم تورم را کنترل کرده و هم اقتصاد را رونق دهد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: اعتماد، سرمایه اجتماعی است و از دست دادن اعتبار هزینه های بسیار سنگینی دارد به همین علت از زمینه بلند کردن واحدهای آسیب دیده بسیار سخت و مشکل است زیرا سرمایه اعتبار و اعتماد را از دست داده اند. البته مشکلات فعلی در صنایع خوشه ای و دیگر موارد راه حل دارد اما باید راه ها را با هم فکری پیدا کرد.

مشاور رئیس جمهور همچنین در خصوص مناطق آزاد و ویژه اقتصاد کشور نیز گفت: متاسفانه هنوز زیرساخت ها متناسب با یک کار بزرگ نیست البته کارهایی انجام شده اما کافی نیست. البته امیدوار هستیم در ابتدا، مشکل فرودگاه در این مناطق حل شود و بتوانند خدمات تجاری ارائه کنند.

ترکان ادامه داد: نسل دوم مناطق آزاد مانند ارس و اروند نیز کار خوبی بوده است، اما اقتصاد شهرهای جنوبی مانند آبادان و خرمشهر بازسازی نشده است و مشکل لایروبی اروند نیز هنوز ادامه دارد و طرف عراقی تاکنون کاری در این خصوص انجام نداده است.

وی عنوان کرد: در سیاست گذاری های مناطق آزاد سعی شده برای هر منطقه یک محور تعریف شود و بر این اساس کیش با نگاه گردشگری چابهار با نگه ترانزیت اروند با نگاه به بازار عراق ماکو با نگاه به کار با ترکیه ارس با نگاه کار با اهواز انزلی با نگاه به دریای خزر و قشم برای صنعت نفت دیده شده اند.

ترکان تصریح کرد: مشکل زمین در مناطق آزاد به تازگی برطرف شده است، هم چنین به دنبال این هستیم که آف شور بانک در مناطق آزاد ایجاد کنیم، اما هنوز موفق نشده ایم؛ اما هدف این است که بتوانیم منابع مالی بین المللی را به کمک مناطق آزاد بیاوریم.

وی عنوان کرد: در مورد گردشگری در منطقه آزاد اروند قصد داریم جزیره مینو را به عنوان یک جزیره با امکانات مدرن تر برای ماندن تبدیل کنیم تا جریان اقتصادی آبادان و خرمشهر نیز تقویت شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: ۶۳ منطقه ویژه در مجلس تصویب شده ۲۳ منطقه دیر شده و ۴۰ منطقه هنوز ایجاد نشده است و می توان این مناطق را به بخش خصوصی واگذار کرد.

ترکان تصریح کرد: توسعه شهرها و مناطق بدون بهره مندی مردم بومی آن ها بی فایده است و تلاش ما امسال رونق کسب و کار محلی بوده است و اکنون دیگر دوران سرمایه گذاری دولت به پایان رسیده است و باید بخش خصوصی کارها را به عهده گیرد.

" آف شور " بانک به واحد بانکی در یک مرکز مالی بین المللی که مالکیت آن متعلق به یک بانک غیر مقیم بوده و با قبول سپرده از بانکهای خارجی و یا سایر واحدهای آف شور به عملیات بانکی می پردازد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار