|
|
کدخبر: ۱۷۲۰۲۰

رئیس جمهور در مراسم تجلیل از معلمان نمونه

خبرگزاری تسنیم: رییس جمهور با تاکید بر پرهیز از تصمیم گیری در اتاق های در بسته گفت: معلمان با توجه به تجارب ارزشمندی که دارند بهترین راهنما در تحولات نظام آموزشی هستند و باید با نشست با اصحاب صنعت، خدمات و کشاورزی از تفکرات آنها استفاده کرد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور که صبح امروز(سه شنبه) و در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشور سخن می گفت، افزود: معلمان و دانش آموزان ایرانی در طی سالهای دفاع مقدس با ایثار و شهادت نشان دادند که برای کشور و ملت فداکاری می کنند و امروز نیز ما نیازمند همان دانش آموزان و معلمان هستیم.

وی با ابراز ناخرسندی از گسترش برخی آسیب های اجتماعی نظیر افزایش طلاق و اعتیاد، اظهار امیدواری کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش باعثشود تا خروجی نهاد مدرسه جوانانی باشند که قابلیت رویارویی با مشکلات و معضلات جامعه را داشته باشند.

رئیس جمهور با تشریح اینکه اساس تفکر اسلامی بر مبنای واکسینه کردن جامعه در برابر تهاجمات است، مقاوم سازی جامعه در برابر تهاجماتی که همه عرصه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است را کاری پیچیده توصیف کرد و گفت: امروز غرب به سرکردگی آمریکا مدعی رهبری فکری و فرهنگی دنیاست اما جمهوری اسلامی ایران که یکی از پایه های انقلابش بر مبنای استقلال بنا شده، برای حفظ هویت فکری و فرهنگی خود در برابر این ادعای نادرست ایستاده است.

روحانی خطاب به معلمان کشور گفت: وظیفه سنگین آموزش و پرورش آماده سازی دانش آموزان برای مواجهه با دنیای پیچیده ای است که در آن کودکان حتی قبل از نوشتن تحت تاثیر انواع وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه و اینترنت قرار دارند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت ایجاد محیطی امن و آزاد برای پرسشگری دانش آموزان، تصریح کرد: دانش آموز باید بتواند بدون ناراحتی، دغدغه و لکنت زبان سوال خود را در عین رعایت نظم و ادب مطرح کند و معلم نیز با نگاه مهربانانه حق او را محترم بشمارد.

روحانی ادامه دارد: دانش آموزان نه تنها حق دارند شیوه اداره کلاس درس را مورد نقد قرار دهند بلکه می توانند انتقاد خود به نحوه اداره کشور را نیز آزادانه مطرح کنند. زیرا هر چه کلاس امن تر باشد و دانش آموزان راحت تر بپرسند، آن کلاس برای تربیت و خلاقیت مفیدتر است.

وی همچنین خواستار آموزش مدارا، سعه صدر و تحمل به دانش آموزان شد و با یادآوری اهمیت این موضوعات در دین مبین اسلام گفت: جامعه اسلامی، جامعه تعاون و یاری است و باید فضایی فراهم کنیم که افراطی گری و خشونت که برخی از شئون زندگی فردی و اجتماعی ما را در بر گرفته است از جامعه رخت بربندد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز آستانه تحمل جامعه پایین آمده است اما باید با در نظر گرفتن منافع ملی دست در دست یکدیگر بدهیم گفت: خوشبختانه ما الگوی بزرگی نظیر معلم شهید مطهری داریم که دنیای صبر و تحمل بود و با وجود هجمه های بسیار متحجرین، افراطی ها و غرب زده ها بر راه اعتدال پافشاری کرد.
روحانی حل مشکلات مادی و معنوی جامعه و بهبود زندگی مردم را در گرو حرکت و تلاش همه آحاد جامعه دانست و ادامه داد: رقابت های حزبی و جناحی و طرح نقد اشکال ندارد، اما باید اهداف بلند کشور واصل فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی را نیز در خاطر داشته باشیم تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم و نگذاریم که امید و نشاط مردم از بین برود و آنها صحنه را ترک کنند.

رییس جمهور تدوین نقشه راه برای اجرای اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش را امری زمان بر اما لازم به منظور دستیابی به اهداف فوق ارزیابی کرد و از وزیر، معلمان و همه دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت خواست تا با تدبر و تدقق اصلاحات ضروری را انجام دهند.

روحانی تغییرات پیاپی در نظام آموزشی کشور در سالهای گذشته را مورد نقد قرار داد و با اشاره به در اختیار داشتن گزارش هایی مبنی بر ضعف برخی کتب درسی گفت: از وزیر آموزش و پرورش می خواهم تا تحقیقات دقیقی در زمینه میزان کاربردی بودن دروس و تاثیر آنها در زندگی جوانان پس از فراغت از تحصیل انجام دهند تا با استناد به آن برنامه ریزی هدفمند و جامعی انجام دهند.

رییس جمهوری ضمن تاکید بر پرهیز از تصمیم گیری در اتاق های در بسته تصریح کرد: معلمان با توجه به تجارب ارزشمندی که دارند بهترین راهنما در تحولات نظام آموزشی می باشند و باید با نشست با اصحاب صنعت، خدمات و کشاورزی از تفکرات آنها نیز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان و استادان در سالی که بنام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گذاری شده وظیفه دوچندانی بر عهده دارند گفت: فکر کنید و بگویید که برای رشد و تعالی فرزندان و نسل آینده کشورمان چگونه کار و عمل کنیم تا موفق شویم کشور را با وجود همه مشکلات در مسیر توسعه مادی و معنوی پیش ببریم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به تلاش دولت برای تحقق و افزایش بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و از اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان پاداش بازنشستگان خبر داد.

روحانی از معلمی به عنوان شغلی دشوار و در عین حال شیرین یاد کرد و با اشاره به احترام این قشر در میان تک تک افراد جامعه گفت: هنگامی که نکته ای آموزش داده می شود آن دانش متولد و زنده می شود و این لذت بخش ترین کار یک معلم است.

رییس جمهوری با اشاره به درخواست خود در آغاز سال تحصیلی برای اختصاص زنگ انشاء در مدارس ادامه داد: برای دوره دبیرستان نیز باید با تمهید فضاهایی چون زنگ گفت وگو، فرهنگ مدارا، تعاون و اعتدال را در جوانان تقویت کرد.

در پایان روحانی از بودجه نهاد ریاست جمهوری به رسم قدردانی به ۴۵ معلم نمونه کشور حواله یک خودرو اهدا کرد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار