|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۵۴

یک استاد علوم ارتباطات در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک استاد علوم ارتباطات با اشاره به اینکه فیلترینگ در تمام کشورها وجود دارد، گفت: غربی ها درخصوص فیلترینگ در ایران تبلیغات سیاه می کنند.

اسماعیل قدیمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: سیاست های مدیریتی رسانه ها، به شکل عمومی برای آن ها چارچوب هایی را مشخص می کند و هر رسانه با توجه به نظام حقوقی ایجاد شده منطبق با این چارچوب ها فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این سیاست ها مربوط به وضعیت عادی بوده و در همه نظام های حقوق رسانه ای در سراسر دنیا یکسان است اما هر کشور به طور قطع وضعیت غیرعادی نیز دارد که این اوضاع از جمله زمان جنگ، اغتشاشات و یا نا امنی های داخلی باعثبروز استثنائات و خروج از قاعده همیشگی می شود.

این استاد علوم ارتباطات همچنین گفت: در قانون مطبوعات در سراسر دنیا از آزادی مطبوعات، بیان و عقیده صحبت می شود، اما آن جا نیز متذکر می شوند که در خصوص مواردی مانند بحثهای امنیتی، جنگ، کودکان و افترا و تهمت محدودیت هایی وجود دارد و به ویژه در زمان آشوب و اغتشاشات داخلی سانسور و فیلترینگ توصیه می شود.

وی افزود: به طور مثال تجربه نشان داد که در جنگ ویتنام که آمریکا درگیر آن بود طبق قوانین مطبوعات آن زمان، اجازه فعالیت به رسانه ها و روزنامه ها داده شد و نتیجه آن وقوع شورش های وسیع، بحرانی تر شدن اوضاع و عقب نشینی آمریکا از جنگ بود. لذا در زمان جنگ عراق آمریکا تمام روزنامه ها را سانسور کرد و به تمام خبرنگاران اخطار داد که اگر خلاف مشی نظامی آمریکا در این جنگ اخبار را منعکس کنند، با مجازات روبه رو خواهند شد؛ لذا از آن زمان این رویه به یک جریان عمومی در اکثر کشورها تبدیل شد.

قدیمی در پایان گفت: در خصوص وضعیت فیلترینگ مطبوعات و رسانه های کشورمان نیز دو رویکرد می تواند وجود داشته باشد؛ یک رویکرد واقع گرایانه و دیگری رویکرد تبلیغاتی خصمانه؛ متأسفانه کشورهای غربی به واقعیت های ایران با رویکرد تبلیغات سیاه نگاه می کنند؛ وگرنه هر انسان منصفی با بررسی رسانه های ایران می تواند از آزادی بیان آن مطلع شود اما در صورت نگاه با تبلیغ سیاه نباید از قضاوت ها تعجب کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار