|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۸۶

پزشکی قانونی اعلام کرد

خبرگزاری تسنیم: رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به بررسی های انجام شده در گروه آمار این سازمان گفت: در سال ۹۲،۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر در حوادثرانندگی کشته شده اند، این تعداد نسبت به سال گذشته قبل از آن ۵.۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، احمد شجاعی در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها افزود: بیشترین کاهش در سال گذشته مربوط به تیر(۱۹.۲درصد) و خرداد(۱۲.۵ درصد) و بیشترین افزایش مربوط به شهریور(۶.۶ درصد) بوده است.

بیشترین کشته های حوادثرانندگی در شهریور
وی خاطرنشان کرد: بیش ترین کشته های حوادثرانندگی مربوط به شهریور ماه با دو هزار و ۲۰۵ نفر و پس از آن مهرماه با یکهزار و ۷۳۷ نفر و کمترین آن مربوط به دی ماه یا یکهزار و ۱۶۵ نفر بوده است.

تیرماه؛ بیشترین کاهش
به گفته دکتر شجاعی بیشترین کاهش تلفات حوادثرانندگی در سال گذشته مربوط به تیر(۱۹.۲درصد) و خرداد(۱۲.۵ درصد) و بیشترین افزایش مربوط به شهریور(۶.۶ درصد) نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش بوده است.

بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به این که بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، اظهار داشت: ۶۴.۳ درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری، ۲۸.۱ درصد در راه های درون شهری، ۷.۲ درصد در جاده های خاکی و روستایی و محل تصادف ۰.۴ درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۶۶ نفر در محورهای برون شهری(۲.۱ درصد کاهش نسبت به سال ۹۱)، پنج هزار و ۶۳ نفر در مسیرهای درون شهری(۶.۳ درصد کاهش نسبت به سال ۹۱)، یک هزار و ۲۹۶ نفر در مسیرهای خاکی روستایی(۲۶.۵ درصد کاهش نسبت به سال ۹۱) و ۹۶ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته اند.

بیشترین تلفات در استان فارس
وی در ادامه با اشاره به استان هایی که بیشترین تلفات را در سال گذشته داشته اند، گفت: بر اساس این گزارش در سال گذشته استان های فارس با یکهزار و ۵۳۹ نفر، تهران با یکهزار و ۴۳۶ نفر و خراسان رضوی با یکهزار و ۳۷۳ نفر بیشترین و استان های ایلام با ۱۲۵نفر، کهکیلویه و بویراحمد با ۱۵۳ و اردبیل با ۲۱۲ نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادثرانندگی را داشته اند.


بیشترین افزایش در خراسان جنوبی
شجاعی اظهار داشت: بیشترین افزایش در مرگ های ناشی از حوادثرانندگی در سال۹۲ نسبت به سال قبل از آن در استان های خراسان جنوبی(۳۴ درصد) و هرمزگان(۱۲.۵ درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان های قزوین(۲۰.۷ درصد) و خراسان شمالی(۱۹.۱ درصد) بوده است.


بیش از ۷۰ درصد کشته شده ها مرد هستند
وی خاطرنشان کرد: این بررسی نشان می دهد که ۷۷.۳ درصد از کشته های ناشی از حوادثرانندگی در سال گذشته مرد(۱۳۹۰۵) و۲۲.۷ درصد زن(۴۰۸۹) بوده اند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا: ۷۳.۶ درصد متأهل و ۲۴.۹ درصدد مجرد هستند و ۱.۵ درصد نامشخص هستند.

رانندگان و عابران؛ بیشترین قربانی ها
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در زمان وقوع تصادف ۳۹.۳ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۳.۲ درصد عابر پیاده و ۳۵.۸ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
از مجموع تلفات رانندگی سال ۱۳۹۲(۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر)، ۲۳.۲ درصد یعنی ۴ هزار و ۱۶۸ نفر عابر پیاده و ۲۱.۵ درصد یعنی ۳ هزار و ۸۶۳ نفر موتورسیکلت سوار و ۴ هزار و ۱۶۸ نفر سرنشین سواری بودند.


۳۰ تا ۴۹ ساله ها بیشترین تلفات
وی با اشاره به تفکیک سنی متوفیات گفت: از لحاظ سنی ۹ درصد افراد فوت شده در حوادثرانندگی سال گذشته ۱۰ سال و کمتر، ۵.۲ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۷.۴ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۹.۲ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۲۹.۱ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته اند.

سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۰ درصد متوفیان
دکتر شجاعی ادامه داد: نحوه وقوع تصادف ۴۵.۳ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۳.۲ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۲.۶ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۳۹.۶ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۱.۵ درصد موتورسیکلت، ۸.۳ درصد وانت بار، ۳.۵ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۸ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

همچنین بر اساس این آمار چهار هزار و ۱۶۸ نفر از متوفیان تصادفات(۲۳.۲ درصد) عابر پیاده و سه هزار و ۸۶۳ نفر(۲۱.۵ درصد) موتورسیکلت سوار بودند.

به گفته وی بر اساس این آمار همچنین خودرو درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در ۳۲.۳ درصد موارد خودرو سواری، ۱۷.۶ درصد کامیون، کامیونت و تریلی، ۹.۸ درصد وانت بار، ۴.۵ درصد موتورسیکلت و ۲.۹ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

ضربه به سر علت اصلی مرگ
وی با بیان اینکه ضربه به سر مهم ترین علت مرگ در تصادفات است، افزود: علت اصلی مرگ ۵۱.۳ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۳.۸ درصد شکستگی های متعدد، ۸.۳ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰.۸ درصد به دلیل علل اشتراکی(موارد دارای بیش از یک علت)، ۱.۶ درصد سوختگی، سه دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۳.۸ درصد سایر موارد بوده است.

۵۰ درصد متوفیات حوادثرانندگی در محل حادثه کشته می شوند
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همچنین محل فوت ۵۱.۳ درصد از افراد در محل حادثه، ۷.۸ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۹.۱ درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

فایل پاورپوینت مطلب ارائه شده در کمیسیون ایمنی راه ها

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار