|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۹۷

خبرگزاری تسنیم: بدون جمعیت جوان، کشور با مشکلات مختلفی روبه ‏رو خواهد شد که یکی از این مشکلات، مسأله سالمندی عمومی است. سالمندی عمومی علاوه بر کاهش نشاط و نوآوری در جامعه باعثافزایش فشار بر قشر کارآمد جامعه و کاهش بهره‏ مندی عمومی جامعه خواهد شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، جمعیت یک عامل و عنصر اساسی در جایگاه کشورها در عرصه قدرت ملی و… است. این عامل به ‏گونه ‏ای نیست که به ‏سادگی افزایش یا کاهش جدی یابد و از این‏ رو در تنظیم جمعیت نقش فرهنگ و فعالیت‏های فرهنگی که بتواند نخبگان و عموم جامعه را قانع و همراه سازد، بسیار اساسی است. بدون جمعیت جوان، کشور با مشکلات مختلفی روبه ‏رو خواهد شد که یکی از این مشکلات، مسأله سالمندی عمومی است. سالمندی عمومی علاوه بر کاهش نشاط و نوآوری در جامعه باعثافزایش فشار بر قشر کارآمد جامعه و کاهش بهره‏ مندی عمومی جامعه خواهد شد. کشور ما اکنون با چنین مشکلی مواجه نیست اما اگر نتوانیم ضعف‏های موجود کنونی را برطرف سازیم و با تغییر به‏ موقع سیاست‏ها، وضعیت جمعیت کشور را به وضع مطلوب آن بازگردانیم، خطر سالمندی عمومی در آینده در کمین کشور ما نیز هست. علی‏ رغم کارهای صورت‏ گرفته در این زمینه، متأسفانه شاهد آن هستیم که بخش‏های مختلفی که از این سیاست متأثر هستند، اقدامات لازم در جهت چنین سیاستی را به ‏خوبی در پیش نگرفته ‏اند و هنوز مسأله اصلاح جمعیت کشور به‏ صورت جدی در دستور کار نهادهای فرهنگی و سیاست‏گذاری قرار نگرفته است. از این‏ رو شایسته است که دولت محترم در کنار سیاست‏های بخش سلامت و اقدامات خوبی که در این زمینه شروع کرده ‏اند، به این مسأله نیز توجه نمایند.

دیدار تعدادی از مسؤولین جمعیت مامایی کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیاناتی که از این دیدار منتشر شد، یکبار دیگر تأکید معظم له بر مسأله جمعیت و لزوم اصلاح سیاست‏های کشور در این باره را نشان داد. متن حاضر با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، به تبیین خطر سالمندی عمومی به ‏عنوان مشکلی که در پیش روی کشور قرار خواهد گرفت می‏ پردازد.

نقش جمعیت در قدرت ملی‏
جمعیت یکی از عوامل دخیل در قدرت ملی است. مشخص است که علاوه بر این‏که کیفیت جمعیت و نوع فرهنگی و میزان آموزش و… در مسأله جمعیت مهم هستند، کمیت جمعیت و جوان و شاداب‏ بودن جمعیت و چنین عواملی نیز در مسأله جمعیت اثری اساسی و مهم دارند. بدون یک جمعیت جوان و شاداب که با جوانانی از همین سنخ جایگزین بشوند، کشورها به‏ سوی مسأله سالمندی عمومی پیش خواهند رفت.
بر همین اساس حضرت آیت الله خامنه‏ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تعدادی از مسؤولین جمعیت مامایی ایران، همزمان با روز جهانی ماما، نقش این قشر در تأمین سلامت جامعه و هم‏چنین در بقای نسل بشر را بسیار مهم و ارزشمند دانستند و با تأکید بر اهمیت فرهنگ‏سازی در اقبال عمومی به استفاده از خدمات مامایی به ‏منظور اجرایی ‏شدن سیاست اساسی افزایش جمعیت کشور، خاطرنشان کردند: مسأله تکثیر نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور، یک مسأله حیاتی است و باید به‏ طور جدی دنبال شود.

سالمندی عمومی چیست؟
منظور از سالمندی عمومی، افزایش قابل توجه میزان و درصد سالمندان در یک جامعه و یا افزایش جدی نسبت سالمندان جامعه به قشر جوان و فعال و کارآمد آن است. البته باید سالمندی را به ‏عنوان دوران تجربه و دورانی که باید افراد را در آن محترم شمرد دانست، اما نباید از این نکته غافل بود که کاهش شدید درصد جوانان جامعه نسبت به سالمندان آن، باعثخواهد شد که امکان رسیدگی به سالمندان و نیز حفظ توانایی‏ ها و کارآیی ‏های جامعه نیز با خطر مواجه می‏ شود.
سالمندی عمومی حاصل کاهش ناگهانی و یا شدید فرزندآوری در نسل‏های بعدی است که منجر به بالارفتن میانگین سنی جامعه و افزایش افراد سالمند نسبت به جوانان خواهد شد. رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت فراوان تولید و افزایش نسل و نقش برجسته ‏ی زایمان طبیعی و خدمات مامایی در این فرآیند، خاطرنشان کردند: کثرت جمعیت جوان یکی از امتیازات کشور است و در صورت استمرار سیاستها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سالهای آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی به‏ نام «سالمندی عمومی» خواهیم شد.

خطرات سالمندی عمومی‏
سالمندی عمومی خطرات فراوانی را به ‏دنبال دارد. کاهش توان تولید جامعه، کاهش کارآیی و کارآمدی جامعه، کاهش قدرت ملی، کاهش میزان بهره‏ مندی عمومی از امکانات جامعه، کاهش توان خدمات اجتماعی به ‏واسطه کاهش میزان تولید و افزایش میزان نیازمندان به خدمات عمومی، کاهش سطح بهداشت و امکانات درمانی به‏ واسطه افزایش سن، کاهش ابتکار و تحرک و نوآوری و پیشرفت و هیجان و…
این‏ها فقط مواردی از خطرات جدی سالمندی عمومی است. بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با ذکر خطرات سالمندی عمومی، خاطرنشان ساختند: کشورِ بدون جمعیت جوان، یعنی کشورِ بدون ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق، بنابراین، برنامه حیاتی تکثیر نسل باید به‏ طور جدی دنبال و پیگیری شود.
توصیه‏ هایی به جمعیت مامایی به ‏عنوان یکی از عوامل دخیل در باروری‏
جمعیت مامایی و متخصصان این زمینه یکی از عوامل دخیل از افزایش امکان باروری بهتر و حفظ سلامت مادر و کودک در جامعه هستند. از این ‏رو رهبر معظم انقلاب در این دیدار به توصیه ‏هایی برای حل مشکلات این جمعیت نیز توجه داشتند و با قدردانی از خدمات و زحمات دلسوزانه جمعیت مامایی کشور که با صبر، دانش و تجربه، وظیفه ‏شناسی و احساس مسؤولیت حرفه‏ ای، مهم‏ترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می ‏کنند، افزودند: بر همین اساس، تمام مردان و زنان مرهون منت ماماها هستند و این قشر نیز همواره از احترام و تکریم ویژه‏ ای در میان مردم برخوردار بوده است.
ایشان، فرهنگ‏سازی را مسأله مهم و اصلی در ترغیب جامعه ‏ی زنان به استفاده از خدمات مامایی و زایمان طبیعی برشمردند و گفتند: متخصصین باید زیانهای ناشی از وضع‏ حملهای غیرطبیعی و هم‏چنین فواید و آثار مثبت زایمان طبیعی در حفظ سلامت مادر و کودک را مکرراً در مجامع عمومی و رسانه ‏ها تبیین کنند.
حضرت آیت الله خامنه ‏ای هم‏چنین با تأکید بر ضرورت حل مشکلات جمعیت مامایی کشور، گفتند: مسؤولان دستگاههای دولتی باید در صدد جبران کمبودها و نقائص در این بخش باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار