|
|
کدخبر: ۱۷۳۷۷۵

قالیباف در همایش ملی شوراها:

خبرگزاری تسنیم: شهردار تهران گفت: شوراها و شهرداری ها یک مجموعه هستند و تضعیف هر یک از آنها تضعیف دیگری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف در سومین همایش ملی شوراها و مدیریت محلی که صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: هیچ موضوعی در بحثشوراها نیست که از آن بی اطلاع باشیم اما سوال اینجاست که علیرغم این موضوع چرا اتفاقی رخ نمی دهد!

وی ادامه داد: آنقدر در جلسات و نشست های مختلف به موضوع شوراها پرداخته شده که برخی از آنها تکراری هستند و گاهی موجب ناامیدی شده اند.

شهردار تهران با بیان اینکه اساس نظام اسلامی و نوع گونه حکومت مبتنی بر مردم است در آن شکی نیست، گفت: به صورت متعدد نظرات امام خمینی(ره) را داریم که فرموده اند کاری که مردم می توانند آن را انجام دهند دولت در آن دخالت نداشته باشد. این در حالی است که وقتی عملکرد مردم را در حل مشکلات می بینیم متوجه توانمندی آنها می شویم. نمونه سپردن کارها به مردم را می توان در دوران دفاع مقدس دید که اگر در آن ارتش و سپاه می خواستند جنگ را جمع کنند چنین امری امکان پذیر نبود.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز عملا می بینیم در بخشی از زمینه ها این فرصتها به مردم نمی شود. به عقیده بنده بخشی از این مسئله به اشکالاتی که در نظام اداری و اجرایی وجود دارد و بخشی دیگر به عملکرد شوراها باز می گردد.

وی افزود: درست است اگر تعداد اعضای شوراها و حجم کار آنها را در نظر بگیریم اشکالاتی وجود دارد اما این اشکالات در قیاس با سایر اشکالات مراکز دولتی، تصمیم گیری و قانون گذاری به طور قطع کمتر خواهد بود ولی به دلیل اینکه شوراها در ویترین هستند و تا حدودی نیز تجربه کمی دارند اشکالاتشان بیشتر دیده می شود.

شهردار تهران به یکی از موضوعاتی که همواره دغدغه چمران رئیس شورای عالی استانها بوده است اشاره کرد و گفت: اختلاف شهرداری و شوراها یکی از موضوعاتی است که گاهی ضربات سنگینی به مدیریت شهرها وارد می کند. گاهی اگر نُرم مراکز استانها و حتی کلانشهرها را نگاه کنید می بینیم که از مجموع ۸ کلانشهر ۴ شهر در بلاتکلیفی هستند.

قالیباف افزود: یکی از رسالت هایی که باید به آن توجه کنیم این است که مجموع مدیریت شهری یک مجموعه هستند و تضعیف هر یک از آنها تضعیف دیگری است. بنابراین در چنین شرایطی شهرداری ها و شوراها باید با هم مأنوس تر باشند و با محبت به موضوعات یکدیگر نگاه کنند. در واقع باید از مدیریت شهری یکصدا خارج شود و آن فقط صدای مردم باشد نه صدای شورای شهر یا شهردار.

وی در ادامه گفت:بارها گفته ام دغدغه ما باید مردم باشد. اگر اینطور شد دیگر بحثهای فردی، اختلاف سلیقه ها، گرایش ها، مسائل سیاسی، گروهی و تصمیمات غلط مدیریتی و همچنین لجبازی کردن بر سر موضوعات کاری که جز خسارت چیز دیگری ندارد رخ نمی دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه به عقیده بنده حرف مرد دو تاست! اگر مردی تصمیم گرفت و دید تصمیمش اشتباه است عین مردی آن است که این اشتباه را بپذیرد و تصمیمش را اصلاح کند، گفت: یکی از اقدامات نهاد شوراها که انصافا تبلور عینی حضور مردم در عرصه تصمیم گیری کشور است و از افتخارات نظام اسلامی به شمار می آید این است که شرایطی فراهم کند تا مردم بر سرنوشت خود تأثیرگذار باشند.

قالیباف در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: برخی قوانین و مقررات نظام اداری و اجرایی کشور بسیار متمرکز است. به عنوان مثال گاهی وقتی به یک نانوایی در دورترین استان آرد نمی رسد به موضوع بحثدر دولت مرکزی تبدیل می شود؛ معلوم است وقتی به این مسائل پرداخته شود دیگر فرصت نمی شود ارزش پول ملی را بالا برد. درآمد سرانه را افزایش داد و پیشرفت و توسعه در کشور را پیگیری کرد چرا که صبح تا شب به حل و فصل امورات جاری پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه اگر برخی موضوعات را مطرح کنیم برداشت سیاسی از آن می شود، گفت: چرا خیلی از موضوعات مانند مثال مذکور باید دغدغه دولت باشد. این مسائل باید دغدغه شوراها باشد تا آنها را حل و فصل کند.

شهردار تهران گفت: به خاطر دارم وقتی در بسیج بودم قرار بود به آنها که تعدادشان ۴ میلیون نفر بود لباس دوخته و تحویل داده شود. بنده آن زمان می گفتم چه اصراری وجود دارد که چنین کاری انجام شود این لباسها تا به دست بسیجیان برسد یا تغییر سایز داده اند یا فرد دیگری جایگزین آنها شده است.

قالیباف افزود: بسیاری از تصمیماتمان به همین مسخره گی است که می گوییم آنقدر که امورات تصدی گری در این کشور دخالت می کنیم هرگز به امورات تولی گری و حاکمیتی توجه نمی کنیم. بنابراین تا تقسیم کار ملی و محلی صورت نگیرد و تمرکززدایی انجام نشود بر مشکلات اقتصادی و فرهنگی فائق نخواهیم آمد.

وی ادامه داد: در اوایل سال ۸۰ نفت ۱۰ دلار و پایان سال ۸۰،۱۱۰ دلار بود اما وضع اقتصادی مان در زمان نفت ۱۱۰ دلاری بدتر از زمانی بود که قیمت نفت ۱۰ دلار بود؛ بنده به عنوان کسی که روی این موضوع کار مطالعاتی انجام داده ام می گویم که ریشه اصلی این مسائل تمرکزگرایی و بی توجهی به تفکیک کار ملی و محلی است و همچنین اولویت بندی نکردن کارها است.

شهردار تهران تصریح کرد: امام علی(ع) می فرماید ۴ چیز است که همه مدیریتها را به فروپاشی می کشاند؛ جایی که اراذل بر افاضل سبقت گیرند و جایی که فروع بر اصول ارجحیت یابد.

قالیباف در پایان اظهارات خود به پیش نویس قانون جامع مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این پیش نویس با پیش از ۳۰۰ ماده تنظیم شده و از آن رونمایی می شود. این پیش نویس می تواند از طریق مجلس به عنوان طرح، از طریق دولت یا شورای عالی استانها به عنوان لایحه برای تصویب مطرح شود اما مسیر آن مهم نیست. مهم این است که تصویب آن به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار