|
|
کدخبر: ۱۷۳۹۰۸

چمران در همایش شوراها و مدیریت محلی:

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای عالی استان ها گفت: بسیاری از دستگاه های دولتی شوراها را به خوبی باور نکرده اند و متأسفانه همکاری لازم را در همه موارد از سوی دولت مشاهده نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، مهدی چمران در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی که صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: بعد از فرمان امام(ره) برای تشکیل شوراها که مبنای کار شورای شهر و روستا بود قانون شوراها تدوین شد اما در سال ۶۹ تغییراتی در آن اعمال شد و در سال ۷۵ نیز یک بازنگری اساسی در آن صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هرسال اصلاحات و مواردی از قانون شوراها حذف شد، گفت: در قانون اساسی فصل ۶،۷ و ۸ و همچنین اصل یکصدم تا ۱۰۶ قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد. براساس این قانون انتخابات شوراها برگزار شد و در ۹ اردیبهشت ۷۸ آغاز به کار کرد.

رئیس شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: در سال هایی که شوراها شکل گرفت با اینکه از مجلس و سایر نهادها چندین گام عقب بود و با اختلاف زیادی از تصویب قانون آن کار را آغاز کردند، تأثیرات خوبی در شهرها و روستاها به وجود آوردند. این در حالی است که به عقیده بنده اگر این شرایط به وجود نمی آمد، جهش و پیشرفت شوراها بیشتر از این می شد.

وی خاطرنشان کرد: درسال ۶۱ قانون شوراها خودکفایی شهرداری ها را مطرح شد، در این قانون بندی وجود داشت که به چگونگی کسب درآمد شهرداری ها اشاره داشت ولی به تصویب نرسید و هم اکنون شهرداری ها به سلیقه خودشان کسب درآمد می کنند. عوارضی که شهرداری ها براساس آن برخی نیازهای خود را برطرف می کنند دائما دچار تحولات قانونی شده و منابع پایداری برای درآمد وجود ندارد.

چمران با بیان اینکه با تصویب این قانون بار دولت سبک شد، گفت: تعیین یک هزار و ۸۴ شهردار در کل کشور توسط وزارت کشور کار سنگینی بود اما هم اکنون با سلب این مسئولیت دولت تنها یک نظارت کلی بر شهرداری ها اعمال می کند و تقریبا از مشکلات مدیریت شهری به دور هستند و مسائل مالی آنها را در نظر نمی گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مسائل مالی فراوانی برای شهرداری ها وجود داشت این مسئله همچنان نیز ادامه دارد اما چهره شهرها به خوبی عوض شده هرچند انتظار ما تحقق شرایطی بهتر از این است.

رئیس شورای عالی استان ها به مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: شهرداری ها به مدیریت جهادی نزدیک ترند تا مدیریت اداره کشور. خیلی از شهرها با مدیریت جهادی تلاش می کنند برنامه ریزی مناسبی برای اجرای پروژه هایشان داشته باشند. که با بسیاری از پروژه های کشور قابل قیاس نیست. در شوراها تصمیم گیری براساس خرد جمعی است و برنامه ریزی برعهده یک جمع قرار دارد که شهردار نیز به اجرای آن می پردازد.

وی تصریح کرد: نخستین مشکلی که مدیریت شهری با آن مواجه است کمبود درآمد است که پیش از این به آن اشاره کردند. شهردها به دلیل نداشتند درآمد پایدار به هر وسیله ای سعی می کنند کسب درآمد داشته باشند؛ به عنوان مثال می بینید در برخی نقاط طبقات اضافی داده می شود و در محل هایی که نباید ساخت و ساز انجام شود این امر صورت می گیرد. و گاهی اوقات در کمیسیون ماده ۱۰۰ اجازه تخلف داده می شود تا به درآمد خوبی دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اصل یکصدم قانون اساسی فرمانداران و بخشداران و مسئولانی که از سوی دولت برگزیده می شوند مکلف هستند تصمیمات شوراها را اجرایی کنند اما اکنون عکس این مسئله رخ می دهد و مصوبات شورا در این نهادها تأیید یا رد می شود. درحالی که باید این مسائل قانونی را حل کرد.

چمران با بیان اینکه دستگاه های دولتی شوراها را به خوبی باور نکرده اند گفت: این درحالی است که بسیاری از انجام آنها بعضا دردسرساز نیز بوده است توسط شوراها به خوبی انجام شده ولی متأسفانه همکاری لازم را در همه موارد از سوی دولت مشاهده نکرده ایم.

وی افزود: برخی درگیری های داخلی برای شوراها بوجود می آید که ریشه آن ارائه ندادن امکانات مالی به شوراها است. این درحالی است که بسیاری از شورای روستاها نیز هیچ گونه امکاناتی ندارند و اگر یک بخشدار یا مسئول دولتی بخواهد با آنها دیدار داشته باشد باید در منزل آنها حضور یابد.

چمران با بیان اینکه کار شورایی ها از ائمه جماعات نیز خالصانه تر است گفت: نتیجه وجود چنین شرایطی عدم پیشرفت روستاهاست که در نهایت منجر به مهاجرت افراد ان به شهرها می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار