|
|
کدخبر: ۱۷۳۹۲۵

نوبخت خبر داد

خبرگزاری تسنیم: نوبخت از تلاش برای استخدام ۱۰ هزار مهندس کشاورزی خبر داد و گفت: با تغییرات قیمت ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی، در سال ۹۳ معادل پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته که بخش عمده آن به وزارت جهادکشاورزی تعلق می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه در مراسم رونمایی از چهار رقم زراعی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان مدیران این وزارتخانه، افزود: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی هم اکنون در حال تدوین و تنظیم پیش نویس برنامه ششم است لذا مسایل و مشکلات بخش کشاورزی را مدنظر قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: به طور حتم با همکاری وزارت جهادکشاورزی و محققان این بخش اقدامات لازم را جهت حل مشکلات بخش کشاورزی بعمل خواهیم آورد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تحقیقات عمدتا در بخش دولتی متمرکز است که باید با حمایت های مالی این بخش نیز به بخش خصوصی واگذار شود.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: براساس گزارش های موجود در سال ۹۰ به ۱۵ میلیون تن گندم متناسب با رشد جمعیت نیاز داشته ایم که این رقم در افق سال ۱۴۰۴ به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید. هم اکنون به جهت محدودیت تولیدات داخل ناگزیر به واردات محصولات استراتژیک و نوعی وابستگی به محصولات کشورهای دیگر هستیم.
وی ادامه داد: بنابراین فعالیت محققان بخش کشاورزی در خور تقدیر است چرا که برای برون رفت از مشکلات فعلی و مستغنی شدن از واردات به تلاش این محققان نیازمندیم.
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: باید دو روش افزایش سطح و راندمان در واحد سطح را برای بالا بردن میزان محصول و کاهش واردات مدنظر قرار دهیم و این در حالی است که بیش از ۲۰ درصد نمی توانیم روی افزایش سطح متمرکز شویم، بنابراین باید به سمت افزایش راندمان حرکت کنیم که این مهم نیز بدون تحقیقات امکان پذیر نخواهد بود.
نوبخت اضافه کرد: با وجود ضرورت تحقیقات و تلاش های محققان بخش کشاورزی بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان برای تحقیقات سال ۱۳۹۳ در نظر گرفته شده که اگر این میزان صرف پرداخت حقوق نیروی انسانی، دستمزد و هزینه های پرسنلی شود باز ۵۰ میلیارد تومان کم می آوریم که اگر این رقم را نیز تامین و به این بخش اختصاص دهیم، باز این بودجه صرف امور پرسنلی می شود که باید برای رفع این معضل تدابیر لازم از سوی دولت و مسئولان اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش عمده ای از اشتغال نیروی انسانی را در اختیار دارد، گفت: متاسفانه برخی تصمیمات نادرست سبب این شد که نیروی انسانی موجود در بخش کشاورزی افزایش یابد.
وی اظهار امیدواری کرد که ۱۰ هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی در بخش برنج و گندم که مورد تصویب مجلس قرار گرفته، استخدام شوند.
به گفته وی طبق بند(ج) قانون ماده ۳۴ قانون مدیریت خدمات کشوری شرط ورود هر نیرو نیازمند خروج ۳ نیرو است.
نوبخت گفت: در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از کشاورزان ما دارای تحصیلات آکادمیک هستند که برای افزایش تولید و کاهش واردات نیاز به بکارگیری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در این بخش داریم.
وی اضافه کرد: علاوه بر تامین ردیف بودجه مستقیم برای ذخایر ژنتیکی معاونت تحقیقات ترویج کشاورزی اصلاح ساختار این بخش نیز مورد توجه دولت قرار دارد و دولت خود را موظف می داند برای رفع این مشکلات در حد مقدورات بودجه ای به این بخش تزریق کند.

نوبخت همچنین افزود: در حال حاضر هیچ مبلغی برای افزایش نرخ حامل های انرژی در بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده و قیمت ها طبق روال گذشته خواهد بود.

وی اظهار داشت: با تغییرات قیمت ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در سال ۹۳ معادل پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته که بخش عمده آن به وزارت جهادکشاورزی تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون با مسوولان وزارت صنعت، معدن و جهادکشاورزی در حال مذاکره هستیم تا به تناسب طرح هایی که ارایه می دهند، سهم خود را از منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها دریافت کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع این مبلغ به تناسب ماموریت، طرح های ارایه شده و امکان جذب به وزارتخانه های مذکور متفاوت خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخصوص بازپس گیری ساختمان شیشه ای وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: این ساختمان که در بلوار کشاورز قرار دارد در حال حاضر در اختیار دستگاه دیگری است که آن بخش نیز نیاز به توجه و حمایت دارد اما بالاخره باید ساختمان شیشه وزارت جهاد کشاورزی با تهاتر ساختمان دیگر به این وزارتخانه بازگردانده شود.

وی تاکید کرد: دولت در تلاش است علاوه بر مشکل رفع منابع مالی بخش تحقیقات، جذب نیروی انسانی و بازپس گیری ساختمان شیشه ای جهاد کشاورزی را نیز برطرف کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با منابع موجود دولت بتواند محل ساختمان شیشه ای وزارت جهاد کشاورزی واقع در بلوار کشاورزی که محل فعالیت وزارت جهادکشاورزی بوده را به این وزارتخانه بازگرداند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار