|
|
کدخبر: ۱۷۴۰۷۳

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیش از ۵۲۶ هزار نفر مردان در ایران به نام و القاب امام جواد الائمه(ع) نام گذاری شده اند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، مهدی تدین با بیان اینکه بیش از ۵۲۶ هزار نفر از مردان در ایران اسلامی از نام و القاب امام جواد الائمه(ع) استفاده می کنند، افزود: نام متبرک محمدتقی با تعداد ۹۰.۲۹۴ مورد، نام خجسته تقی ۶۵.۱۱۷ مورد و نام مبارک جواد با ۳۷۱.۶۴۰ مورد فراوانی از فراوانترین نامها، کنیه ها و القاب امام جواد الائمه است که در ایران آقایان را با آن اسامی خطاب می کنند.

تقی، در لغت به معنای پرهیزگار و پرهیزکردن و جمع آن اتقیاست. در قرآن کریم آمده است «تلک الجنه اللتی نورثمن عبادنا من کان تقیا، بهشت را بندگانی که پرهیزگار و متقی باشند به ارثمی برند. رسول اکرم(ص) نیز فرمود: «ان الله یحب الاتقیاء الاخفیا» خداوند منان پرهیزگارانی راکه به نشان هستند دوست می دارد تقی، لقب مام محمد بن علی نهمین امام شیعیان است و القاب دیگر او «جواد» به معنی بسیار بخشنده است، چراکه آن بزرگوار هر چه داشت در راه خدای را گذشت اخلاقی و عفو از روی صبر و شکیبائی دانست به طوری که فرمود: «وبالتقوی فازالصابرون» هر کس نام او «تقی» باشد و از روی تقوا و پرهیزگاری بذل و بخشش کند و منتی بر دیگران نگذارد و نیت او طهارت باطن و تقرب به حق باشد و در این راه به نام و یاد امام جواد(علیه السلام) توسل جوید، به زودی آثار وبرکات آنرا در زندگی خود احساس خواهد کرد و در دنیا و آخرت از دعای خیر آن بزرگوار بهره مند خواهد بود.

امام جواد(علیه السلام) با وجود سن کم در مناظره های علمی بزرگ توسط مأمون عباسی دعوت می شد بر غم نیت پلید آنان آنچنان در مباحثعلمی و حکمی می درخشید که همه علمای مجلس در حیرتی عجیب فرو می رفتند و این در واقع درخشش حکمت و سرّ امامت بود که در لسان مبارک آن حضرت جاری می شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار