|
|
کدخبر: ۱۷۴۱۸۹

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ایران به عنوان دومین کشور پناهنده پذیر جهان توانسته است نقش اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد، گفت: سازمان ملل در سطح ایران برای پناهندگان نمی تواند هزینه کند.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد با حضور در این خبرگزاری در تشریح وضعیت پناهندگان کشورمان با اشاره به اینکهایران بعد از پاکستان دومین کشور پناهنده پذیر در دنیا به حساب می آید، اظهار داشت: ایران به نحو خوبی در طول سه دهه گذشته میزبان پناهندگان بوده است.

آمار رسمی ۸۸۰ هزار افاغنه / اسکان ۹۷ درصدی پناهندگان در شهرهای ایران

وی در تشریح تعداد این پناهندگان و ملیت های آنان عنوان کرد: آمار ثبت نام های رسمی این پناهندگان شامل ۸۸۰ هزار پناهنده است که ۸۴۰ هزار نفر از آنها افاغنه هستند، و مابقی ملیت عراقی دارند. ولی نکته مهم در این مقوله آن است که ۹۷ درصد این پناهندگان در شهرهای ایران زندگی می کنند و فقط ۳ درصد آنان در اردوگاه های پناهندگان مستقر هستند و این به معنای آن است که برای سلامت و درآمدزایی این افراد، ایران اقدامات شایانی انجام داده است.

ایران در زمینه پناهندگان، مسؤلیت اجتماعیبزرگی راپذیرفته است

لوئیس ادامه داد: عملکرد خوب ایران در میزبانی این پناهندگان نشان از آن است که ایران مسؤلیت بزرگی را در سطح اجتماعی پذیرفته است. بنابراین اگر بخواهیم این اقدام ایران را با دیگر فعالیت های حکومتی آن مقایسه کنیم می توانیم به مبارزه با مواد مخدر ایران اشاره کرد که به خوبی ایفای نقش ایران در این دو مقوله نمایان است.

سازمان ملل در سطح ایران برای پناهندگان نمی تواند هزینه کند

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه البته سازمان ملل نمی تواند در سطحی که ایران برای کمک به این پناهندگان اقدام کرده است هزینه کند، گفت: البته هر ساله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل(unhcr) رقمی بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه می کند که این مبلغ برای سلامت، آموزش و درآمدزایی پناهندگان هزینه می شود.

کمترین اعزام پناهندگان برای عزیمت به کشور سوم

وی درباره اقدامات سازمان ملل متحد برای پناهندگان گفت: سازمان ملل متحد در مواجهه با این پناهندگان ۳ کار برای آنان انجام می دهد، در گام نخست ادغام این پناهندگان در جامعه محلی است. در مرحله بعد تلاش برای بازگشت آنان به کشورشان صورت می پذیرد و در نهایت به درخواست خود پناهنده اعزام آنان به کشور سوم انجام می شود که البته این مرحله یعنی اعزام پناهندگان به کشوری غیر از کشور متبوع خودشان و کشوری که در آن اقامت دارند به ندرت اتفاق می افتد و بیشترین تمرکز برای بازگشت آنان به کشور متبوع شان است.

بازگشت سالانه ۱۰ هزار افاغنه از ایران به افغانستان

لوئیس در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس سالانه ۱۰ هزار افاغنه از ایران به کشورشان بازگردانده می شوند، ولی علی رغم اینکه افاغنه مایل هستند به کشورشان باز گردند، ولی باید ثبات در کشور افغانستان رخ دهد تا افاغنه بیشتری به صورت داوطلبانه به کشورشان برگردند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار