|
|
کدخبر: ۱۷۴۳۸۰

یک کارشناس انرژی در واکنش به صحبت های نوبخت:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس انرژی در واکنش به صحبت های روز گذشته سخنگوی دولت گفت دولت ۲۲ میلیارد دلار را به سرمایه گذاری های جدید اختصاص می دهد، باید این تسهیلات در اموری اختصاص یابد که با قیمت های واقعی سوخت دارای توجیه باشد.

محمد حسن قدیری ابیانه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: یکی از معضلات سرمایه گذاری در ایران همواره در نحوه محاسبه مزیت اقتصادی این سرمایه گذاری بوده است.

وی افزود: در انجام این محاسبات در بخش سوخت، ملاک محاسبات را قیمت های یارانه ای سوخت قرار می دهند و این مسئله باعثمی شود سرمایه گذاری ها در اموری انجام بپذیرد که ظاهرا سود آور است اما درواقع برای اقتصاد ملی زیان آور است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه قیمت واقعی نفت سفید، گازوئیل و بنزین تفاوت بسیاری نسبت به ارقام فعلی عرضه آنها در ایران دارد، گفت: در شرایط جدیدِ قیمت های سوخت، نفت سفید لیتری ۱۵۰ تومان، یعنی بشکه ای ۸ دلار عرضه می شود، به عبارتی نفت سفید را با یک بیستم قیمت واقعی عرضه می کنیم.

وی ادامه داد: گازوئیل سهمیه ای لیتری ۲۵۰ تومان یعنی بشکه ای ۱۳ دلار و گازوئیل آزاد بشکه ای ۲۶ دلار عرضه می شود، در حالی که قیمت تمام شده نفت سفید، گازوئیل و بنزین با هزینه حمل و نقل و توزیع ۱۶۰ دلار در بشکه می شود.

قدیری ابیانه تصریح کرد: کارخانجات نسبت به افزایش قیمت سوخت اعتراض داشته و اعلام می کنند با توجه به افزایش قیمت سوخت امکان ادامه تولید ندارند، با وجودی که قیمت های سوخت در ایران هنوز هم بسیار ارزان است لذا دولت باید جلوی هرگونه سرمایه گذاری جدیدی را بگیرد مگر اینکه با قیمت های واقعی سوخت دارای مزیت های اقتصادی باشد.

وی افزود: اگر قرار باشد ظرف ۳ تا ۴ سال آینده قیمت ها واقعی شود، بنابراین باید در سرمایه گذاری قیمت های واقعی را لحاظ کنیم وگرنه سرمایه های کشور در اموری جذب خواهد شد که ظاهرا سودآور و باطنا به زیان ملت است.

این کارشناس انرژی با اشاره به صحبت های روز گذشته سخنگوی دولت، گفت: دولت اعلام کرده ۲۲ میلیارد دلار را با تسهیلات به سرمایه گذاری های جدید اختصاص می دهد، باید این تسهیلات در اموری اختصاص یابد که با قیمت های واقعی سوخت دارای توجیه باشد.

به گزارش تسنیم، روز گذشته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در کرج با بیان اینکه دولت با ۲۲ میلیارد دلار به استقبال سرمایه گذاران می رود، گفت: دولت ۲۲ میلیارد دلار را به صندوق توسعه ملی اختصاص داده است؛ بنابراین سرمایه گذاران برای اجرای طرح های توسعه ای باید آماده شوند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار