|
|
کدخبر: ۱۷۴۴۸۸

نشست بررسی ابداعات و نوآوری های قانون جدید آیین دادرسی کیفری / ۱

خبرگزاری تسنیم: معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: بازجویی از زنان و افراد نابالغ نباید توسط ضابطان مرد صورت گیرد و حتی الامکان از ضابطان دوره دیده زن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محمد مصدق معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست بررسی ابعاد و ابداعات قانون جدید آیین دادرسی کیفری با بیان اینکه این قانون پس از ۶ ماه لازم الاجرا می شود، اظهار داشت: در این قانون، از تجربیات سال های گذشته و همچنین نظام های مختلف قضایی در دنیا از جمله فرانسه، عربستان و اردن استفاده شده تا یک قانون جامعه متناسب با نظام قضایی کشور تصویب شود.

وی با تأکید بر اینکه چیزی که معصوم در آن دخالت نداشته باشد خالی از اشکال نیست، ادامه داد: تمام مواردی که در قوانین مربوطه متفرقه وجود داشته به عنوان اصول حاکم در قانون جدید جمع آوری شده است. در قانون جدید طبق ماده ۴ اصل بر برائت است و وقتی متهم به دادگاه می رود این قاضی است که باید به او بگوید به چه دلیل او را به دادگاه آورده اند نه اینکه از متهم بخواهند اتهامش را عنوان کند.

مصدق در پاسخ به این سوال که ضابطان فعلی طبق قانون جدید باید دوباره آموزش ببینند و پس از اخذ کارت مربوطه به اقدام کنند و آیا با اجرایی شدن این قانون، شهروندان می توانند علاوه بر کارت شناسایی مربوط به پلیس، کارت مخصوص ضابط قضایی هم مطالبه کنند گفت: شاخصه های ضابطان دادگستری به صورت شفاف اعلام و نواقص قبلی برطرف شده است. قانون جدید، ضابطان را مأمورانی تعریف می کند که تحت تعلیم دادستانی، برای کشف جرم، حفظ آثار جرم انجام وظیفه می کند.

وی گفت: هرکسی که به عنوان ضابط به خانه مردم مراجعه کرد صرف اینکه مأمور آگاهی یا کلانتری است اجازه جلب افراد را ندارد و باید کارت ضابط را هم نشان دهد. ماده ۳۰ قانون جدید می گوید احراز عنوان ضابط منوط به فراگیری مهارت های لازم با گذراندن دوره های آموزش و تحصیل کارت مربوطه است. عبارت بسیار مهمی در این ماده وجود داد و آن این است که تحقیقات و اقدامات از سوی افراد فاقد کارت ممنوع و فاقد اعتبار است. به عنوان مثال وکیل یک پرونده حتی یک سال پس از اتمام رسیدگی و زمانی که پرونده به دیوانعالی کشور رفته هم می تواند مدعی شود که تحقیقات این پرونده از سوی فرد فاقد کارت ضابط انجام شده و همین امر کافی است تا تمام تحقیقات باطل شود و رسیدگی به پرونده از ابتدا آغاز شود.

معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه ارجاع موضوع برای تحقیق به مأمور فاقد کارت ممنوع است، ادامه داد: دادستان ها مکلف شده اند برای افراد ضابط دوره های خاص برگزار کنند. همچنین توجه جدی داشته که برای برخی گروه های سنی و افراد که ممکن است مظلوم واقع شوند، ضابط ویژه برایشان تدارک دیده شود. به همین منظور باید برای اجرای صحیح قانون، پلیس ویژه اطفال در نیروی انتظامی تشکیل شود. همچنین بازجویی از زنان و افراد نابالغ نباید توسط ضابطان مرد صورت گیرد و حتی الامکان از ضابطان دوره دیده زن استفاده شود.

ادامه دارد…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار