|
|
کدخبر: ۱۷۵۱۱۹

آباد با حضور در ارم:

خبرگزاری تسنیم: رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از محل حادثه شهر بازی ارم بر لزوم بازنگری در شاخصه های استاندارد تاکید کرد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت شورا که در بازدید از مجموعه ارم، در جریان جزییات حادثه پیش آمده برای سه دختر جوان قرار گرفت و افزود: اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که متاسفانه بیش از ۴۰ سال از عمر شهر بازی ارم می گذرد و ما تنها ۳ سال است که شاخصه های استاندارد و ایمنی را در این مجموعه احصا می کنیم. سال ها بدون اینکه شاخص ایمنی و استانداردی برای چنین مجموعه هایی تعریف کنیم شهروندان می آمدند از آنها استفاده می کردند.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که مجموعه های تفریحی که احتمال خطر پذیری آنها بسیار بالا است باید به مرتب مورد بازبینی به همراه ارتقای شاخصه های ایمنی قرار گیرند. در بررسی ها و با توجه به اسناد مدیر عامل مجموعه ارم دستگاه(کریزی موس) سر جمع دو ماه بیشتر کار نکرده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در تشریح بیشتر این مورد تصریح کرد: بر طبق شواهد و اسناد ارایه شده این دستگاه اوایل مهر سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده که با آغاز تعطیلات فصلی تا اواخر اسفند استفاده ای از آن نشده است. در اسفند ماه این دستگاه مورد بازبینی قرار می گیرد و از فروردین ماه شروع به کار می کند.

آباد با اشاره به جزییات حادثه اضافه کرد: در هنگام وقوع حادثه بروز نقص فنی در شفت اصلی که کابین را به محور متصل می کند موجبات این حادثه را رقم می زند و این در حالی است که این قطعه قابلیت کنترل روزانه را نداشته و باید سالانه کنترل شود.

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در این جا دو فرضیه مطرح است یا این دستگاه به واسطه عدم استفاده از مواد اولیه مناسب استاندارد نبوده که سازنده باید پاسخگو باشد و یا اینکه شاخصه های استاندارد را رعایت کرده که در این صورت باید گفت شاخصه های استاندارد ما احصا کننده ی ایمنی نیستند. در حال حاضر آزمایش ها بر روی کابین مورد نظر در حال انجام است.

معصومه آباد همچنین ابراز کرد: با همه ی این تفاسیر باید بر این نکته صحه گذاشت که شاخصه های استاندارد ما نیاز به بازنگری دارند، استاندارد در همه جای دنیا ایمنی محصول را ضمانت می کند که با سختگیرانه ترین معیار ها سنجیده می شود در حالی که حوادثچند ماه اخیر در کشور نشان می دهد که اغلب دستگاه ها که حادثه افرین بودند از استاندارد برخوردار بوده اند و این می تواند خطر آفرین باشد چرا که در حین استاندارد بودن چنین حوادثی رخ داده است.

وی در پایان گفت: محرومیت مردم از داشتن شهر بازی های استاندارد خود یکی دیگر از معضلات است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حادثه مذکور با وجود اینکه این حادثه اتفاق افتاده بود اما همچنان مردم با استقبال و شور و هیجان خواستار استفاده از دستگاه های شهر بازی شده بودند.

جزییات بیشتر از زبان مدیر عامل ارم

ایرج جهانگیر نیز در این بازدید با اشاره به بازدید های ادواری این دستگاه ها گفت: در گام اول باید بگویم ما بدون مجوز سازمان استاندارد مجاز به استفاده از دستگاه ها نیستیم. سازمان استاندارد خود بازدید های ادواری از دستگاه ها دارد که برای برخی قطعات ۳ ماه یکبار است و برخی که قطعات داخلی هستند به طور سالانه این کار انجام می شود. علاوه بر آن دستگاه ها ۳ مرتبه در روز توسط اپراتور، کارشناس فنی و مسئول ذیربط در داخل مجموعه مورد بازبینی قرار می گیرند البته قطعاتی که قابلیت کنترل چشمی را دارند.

وی ادامه داد: در حادثه فوق کمربند ایمنی سرنشینان باز نشده که نشان می دهد بازبنی دستگاه از سوی ما به درستی انجام شده است.

جهانگیر تصریح کرد: اما در خصوص قطعه آسیب دیده، باید گفت کابین این دستگاه از دو بخش تشکیل شده که یک محور در راستای حرکت طولی آن است و یک بخش در راستای حرکت چرخشی، یک شفت فولادی به قطر ۸۵ میلیمتر نیز وظیفه اتصال این دو محور را دارد. باید توجه داشت ضریب ایمنی این شفت فولادی ۵.۸ بوده که در استاندارد های جهانی برای این دستگاه ها حداقل ۲.۵ است، این بدان معنا است که این شفت قادر به تحمل ۵.۸ وزن کابین را می تواند تحمل کند.

جهانگیر افزود: این دستگاه از آغاز شروع به کار یعنی در ابتدای مهر ماه توسط سازمان استاندارد بازبینی شد و اجازه فعالیت گرفت بعد از تعطیلات در اواخر اسفند نیز مورد بازبینی قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر نمی توان قضاوت کرد ولی باید گفت که مجموعه با در نظر گرفتن استاندارد ها از دستگاه استفاده کرده است.

لازم به ذکر است که مسئول استاندارد استان تهران نیز اعلام کرده بوده تست های(یو تی) و(پی تی) این دستگاه در سال ۹۲ انجام شده بود. گفتنی است که(جمعه شب نوزدهم اردیبهشت) بروز نقص فنی در یکی از وسایل بازی پارک ارم منجر به مصدومیت شدید سه دختر جوان شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار