|
|
کدخبر: ۱۷۵۱۸۸

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: پاکستان خواهان ادامه احداثخط لوله صادرات گاز ایران به این کشور است اما از ایران می خواهد بدون دریافت جریمه، با به تأخیر انداختن زمان آغاز تجارت گازی دو کشور موافقت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، صادرات گاز ایران به پاکستان از بیش از یک دهه پیش مطرح بود. طرح این موضوع در پاکستان به عنوان پروژه حیاتی تأنمین انرژی این کشور در دهه آینده و در ایران به عنوان یک روژه اقتصادی با ابعاد سیاسی دیده شد.

۵ سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدودا ۸۰۰ کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

ایران با دید خود زودتر از زمان مقرر شده ساخت خط لوله از عسلویه تا مرز پاکستان را تکمیل کرد اما در این مدت احداثخط لوله در خاک پاکستان حتی یک متر هم اجرایی نشد.

بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان باید تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ شروع شود و تاخیر در اجرایی شدن این خط لوله در تاریخ تعیین شده موجب جریمه طرف کوتاهی کننده خواهد شد.

این موضوع موجب شده در یک سال گذشته در ملاقات های رسمی دو کشور، مسئولان پاکستانی از ابراز تمایل اسلام آباد برای تکمیل این پروژه و توافق جدیدی بر روی به تعویق افتادن زمان آغاز این تجارت گازی سخن به میان آوردند.

در آخرین دیدار رسمی بین مقامات دو کشور، دو روز پیش، نخست وزیر پاکستان با رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در خصوص مذاکرات گازی این دیدار اینگونه نوشته است:

روحانی با بیان این " جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری عظیمی در خط لوله گاز میان دو کشور کرده و تمام تعهدات خود را به خوبی انجام داده است " گفت: ایران علاقمند است تا با اجرای تعهدات متقابل سطح روابط با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقا دهد.

نواز شریف نیز با بیان " دولت من مصمم است موانع موجود برای اجرای پروژه خط لوله گاز میان دو کشور را برطرف کرده و این پروژه را مجدداً احیا کند " ابراز امیدواری کرد سطح مبادلات تجاری دو کشور در آینده ای نزدیک بیش از پیش افزایش یابد.

اما بازتاب این دیدار در رسانه های خارجی منطقه از توافق دو طرح بر سر ادامه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان حکایت داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان نوشت: نواز شریف که به همراه هیئتی متشکل از اسحاق در، وزیر دارایی، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان و مقامهای وزارت کشور پاکستان به ایران سفر کرده است به روحانی وعده داد که همه موانع پیش روی این طرح را برطرف می کند.

همچنین پایگاه اینترنتی نیش نوشت: نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران توافق کردند که پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را ادامه دهند.

پایگاه اینترنتی تریبیون نیز همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان به ایران اعلام کرد: دولت پاکستان به عنوان اقدامی احتیاطی جهت ممانعت از محکوم شدن به پرداخت جریمه، یک اعلامیه بروز وضعیت فورس ماژور را در رابطه با خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان منتشر کرده و اعلام کرده است که این پروژه به دلیل خودداری آمریکا از معاف کردن این خط لوله مذکور از تحریم ها، نمی تواند تکمیل شود.

این موارد در کنار رایزنی های قبلی مقامات پاکستانی با مقامات ایران در جهت راضی کردن ایران برای تأخیر در زمان اجرای قرارداد، نشان می دهد پاکستان خواهان ادامه احداثخط لوله صادرات گاز ایران به این کشور است اما می داند در زمان مشخص شده در قرارداد نمی تواند این کار را اجرایی کند و از ایران می خواهد بدون دریافت جریمه، با به تأخیر انداختن زمان آغاز تجارت گازی دو کشور موافقت کند.

تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مقامات ایرانی انجام نشده که نشان دهد ایران در مذاکرات روزهای اخیر با این درخواست پاکستان موافقت کرده است یا خیر.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار