|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۰۸

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاحیه دستورالعمل وظایف و اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاری های عضو را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هیات مدیره سازمان بورس درجهت اجرای مفاد بند ۶ مادة(۱) و مادة(۳۵) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و به منظور تعیین وظایف و اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاری های عضو خود، دستورالعمل فوق را اصلاح و ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: ظرف هفت روز کاری پس از پایان مهلتی که برای کارگزاران به منظور ارسال آخرین گزارش­های مربوط به هر ماه تعیین شده است، بورس فرم کنترل مدارک ماهانة کارگزاری را برای هر کارگزاری تکمیل می نماید و درصورت مشاهده هرگونه نقص، موضوع را ظرف سه روزکاری کتباً به کارگزاری مربوطه اطلاع دهد. وجود هر گونه نقص در گزارش های مذکور براساس این فرم، به منزلة عدم دریافت گزارش توسط بورس است.

درصورتی که گزارش های ماهانة دریافتی دارای نقص نباشد، بورس حداکثر ظرف ۲۰ روز پس از دریافت این گزارش ها، فرم بررسی ماهانه کارگزاری ها را برای هر کارگزاری، تکمیل و در صورتی که پاسخ به هر یک از سؤالات فرم مذکور نشان دهندۀ نقض مقررات توسط کارگزاری باشد، توضیح کارگزاری را ظرف هفت روز پس از اتمام مهلت تکمیل این فرم، دریافت و در صورت قانع کننده نبودن توضیحات کارگزاری، ظرف سه روزکاری بعد به همراه نظرات خود به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ارسال می نماید. عدم دریافت یا عدم ارائه توضیحات کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مرجع مذکور نخواهد بود.

سازمان بورس قبل از آغاز هر سال، برنامۀ رسیدگی سالانه بورس را تهیه و به آن شرکت­ اطلاع می دهد. بورس می­تواند نظرات اصلاحی خود را در مورد این برنامه به سبا ارائه نماید، تا در صورت تأیید سبا، برنامۀ رسیدگی مطابق آن اصلاح گردد. نظرات اصلاحی قبل از تأیید و ابلاغ سبا، لازم­الاجرا نبوده و بورس باید مطابق برنامۀ رسیدگی که توسط سبا ابلاغ شده است، رسیدگی­ های خود را انجام دهد.

در عین حال، بورس کالا در هر بازدید از دفاتر مرکزی و شعب و نمایندگی های کارگزاری ها که در برنامۀ سالانه رسیدگی پیش بینی شده است، فرم گزارش بازدید از کارگزاری راحداکثر ظرف مهلت دو روز کاری پس از تاریخ بازدید، تکمیل می نماید. درصورتی که پاسخ به هریک از سؤالات مطرح شده در این فرم نشان دهندۀ نقض مقررات توسط کارگزاری باشد، بورس باید توضیحات کارگزاری مربوطه را ظرف یک هفته از تاریخ تکمیل این فرم دریافت و در صورت قانع کننده نبودن این توضیحات به همراه نظرات بورس ظرف مدت یک هفته از اتمام این مهلت به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ارسال نماید. عدم دریافت یا عدم ارائه توضیحات کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مراجع مذکور نخواهد بود.

همچنین بورس کالا حداکثر ۲۰ روز پس از دریافت صورت های مالی کارگزاری که مصوب مجمع عمومی است، فرم بررسی سالانه کارگزاری ها را براساس صورت های مالی حسابرسی شده و سایر گزارش ها و مدارک دریافتی، برای هر کارگزاری تکمیل می نماید و گزارش فعالیت هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی آن کارگزاری را مورد بررسی قرار می دهد.

در صورتی که جواب هر یک از سؤالات مذکور در این فرم نشان دهندۀ نقض مقررات توسط کارگزاری باشد یا کارگزاری براساس گزارش حسابرس و بازرس قانونی از قوانین و مقررات تخلف نموده باشد، بورس ظرف هفت روز پس از پایان این مهلت توضیح کارگزاری را در خصوص هر یک از موارد، دریافت و در صورت قانع کننده نبودن توضیحات، به همراه نظرات خود حداکثر ظرف دو روزکاری بعد به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری ها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ارسال می نماید.

بر اساس این دستورالعمل، به منظور تقویت سیستم نظارتی و کنترل داخلی، کلیۀ بازدیدها باید توسط حداقل دو کارشناس صورت گیرد و کلیۀ فرم­های موضوع این دستورالعمل و سایر گزارش­های مربوط به رسیدگی­ها و بازدیدهای انجام شده توسط بورس، باید توسط یک کارشناس تهیه و توسط کارشناس دیگر بررسی و تأیید شود.

بورس کالا هر ماه گزارشی از وضعیت کارگزاران فعال و غیر فعال، شعبه های آن ها، معامله­ گران ایستگاه های معاملاتی، تعداد مشتریان برخط و الکترونیکی هر کارگزاری به تفکیک و حجم معاملات آنها، مجوزهای فعالیت اخذ شده یا تمدید شده و همچنین تاریخ اعتبار و اتمام کلیۀ مجوزهای فعالیت کارگزاران را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد و همچنین هر سه ماه گزارشی از بررسی­ ها و بازرسی­ های انجام شده از شرکت­های کارگزاری و دفاتر، شعبه و نمایندگی­ های آن ها را تا پایان ماه بعد تهیه و به سازمان بورس ارسال می کند.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار