|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۱۲

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برنامه تدوین طرح قراردادها و پیمان های دوجانبه و چندجانبه پولی با دیگر کشورها برای حذف دلار و یورو از مبادلات پولی ایران با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس خبر داد.

موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یکشنبه هفته جاری طرح اولیه حذف دلار و یورو در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد، گفت: قرار شد با همکاری مرکز پژوهش های مجلس طرحی با عنوان قراردادهای پولی بین دولت ها آماده شود.
وی گفت: در حال حاضر ۴۷ کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمان های دو جانبه و چند جانبه براساس واحد پول ملی مبادله می کنند. این طرح برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری کشور با دیگر کشورهاست که در حال تهیه است.

به گزارش تسنیم، در سال ۲۰۰۰ میلادی وزرای اقتصاد کشورهای آسه آن + ۳(کشورهای آسه آن به علاوه چین، ژاپن و کره جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال ۲۰۰۰ تاکنون در این کشورها به اجرا در آمده است.

یکی از مهمترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمانهای پولی دوجانبه» برای استفاده از پولهای محلی در تجارت بین کشورهای آسه آن + ۳ بود تا اثرات پولهای پرقدرت جهانی مانند دلار و یورو در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.
در واقع مقاوم سازی سیستم تبادلات مالی خارجی این کشورها در اولویت قرار گرفت و روزبه روز توسعه یافت؛ به گونه ای که هم اکنون ادعا می شود که در جنوب شرقی آسیا ارز غالب وجود ندارد و از همه ارزها در تجارت استفاده می شود. این پیمانهای پولی دوجانبه به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یافت.
تاکنون نزدیک به ۴۸ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضاء شده است؛ تلاش کشورها بر این بوده است تا نقش و جایگاه پول خود را در سطح بین المللی تقویت کنند و اقتصاد آنها کمتر تحت تاثیر سیاستهای اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گیرد.

یکی از نقاط اصلی آسیب پذیری کشور بعد از اعمال تحریمهای امریکا، سیستم تعاملات بانکی خارجی کشور بوده است. چرا که اثر تبادلات مالی خارجی کشور بر پایه دلار و یورو انجام می شد.
بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، انتظار می رود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همراستا با دیگر کشورها برای کاهش وابستگی سیستم تعاملات بانکی خارجی کشور به دلار و یورو قدم بردارد و توسعه پیمانهای پولی دوجانبه را در در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار