|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۷۱

یادداشت روز / حمایت

خبرگزاری تسنیم: رزونامه حمایت در ستون یادداشت روز خود به بحثقیمت گذاری خودرو پرداخته و گفته «خودرو ارزان نشود بهتر است!».

خدا پدر موسسان و برگزار کننده های جام جهانی و هفت جدشان را بیامرزد. باور کنید جا دارد این «جام جهانی کُره القدم» هر سال برگزار شود تا مردم چهار سال در انتظار نباشند. هر چند مزایای زیادی بر جام جهانی فوتبال مترتب است ولی به قول یک از آشنایان حُسن خوبش این است که امسال مدارس ۱۳ خرداد تعطیل می شوند و ما دقیقاً ۱۰۰ روز کامل از شَر اباطیل و لاطائلات عمو سیفی(سرایدار محل تدریسمان) درامان هستیم!

دیروز صبح که به مدرسه رفتیم، طبق معمول جناب مستطاب عمو سیفی(سرایدار مفخم مدرسه) را دیدیم که عین لاله های واژگون، کله مبارکش را در تبلت ۳۸ سانتی متری اش فرو کرده و در حال تاسف خوردن است. وقتی علت تاسف خوردن ایشان را جویا شدم، تبلت را روبروی صورتم گرفت و خبری مربوط به دلایل گرانی بنزین را نمایش داد. ظاهرا چندی قبل یکی از مسئولین که اتفاقا کت و شلوار نیلی(!) به تن داشت در رسانه ملی فرموده است: «دولت بر این نکته آگاه است که با افزایش قیمت بنزین رکود تورمی، تشدید می شود اما برای کاهش آلودگی هوا باید بهای سوخت را افزایش داد!»

هنوز خبر را به طور کامل نخوانده بودیم که سیف الله دوباره روی فاز تجزیه و تحلیل و ارائه نظرات کارشناسی آن هم روی دور تند افتاد. «ایشان معتقد است بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، باید قیمت حامل های انرژی و در راس آن بنزین به قیمت فوب خلیج فارس یعنی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان برسد. دولت علت این امر را نیز ارزانی بنزین در ایران به نسبت کشور های جهان به ویژه کشور های دور و برخودمان اعلام کرده اند. اما کسی اشاره نمی کند مثلا در همین ترکیه که بغل گوشمان است، در آمد سرانه افراد بیش از ۱۱ هزار دلار است و در حالی که در آمد سالانه هر ایرانی ۴۰۰۰ دلار برآورد شده است. در ثانی برای برقراری نظام نوین قیمت گذاری در بحثحامل های انرژی، تنها توجه صِرف به قیمت بنزین و مقایسه آن با سایر کشور های جهان منطقی نیست و باید به شاخص های دیگری نظیر کیفیت خودروها، میزان مصرف سوخت آن ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، در آمد سرانه ملت، نظام مالیات و غیره توجه کرد. در ضمن در کشور های دنیا قبل از هر چیزی استاندارد های سوختی خودرو های تولیدی و قیمت آن ها را بالانس می کنند، بعد اقدام به گرانی سوخت می کنند.

نه مثل اینجا که خودرویی راکه با ارز فعلی زیر ۱۰ میلیون هزینه دارد، به خلق الله ۲۳ میلیون می فروشند! در همین موقع مدیر که ظاهرا عین امیر کبیر خدا بیامرز از پشت در در حال گوش کردن به سخنان تیتانیوم بار عمو سیفی بود، وارد دفتر شد و گفت: «سیف الله من که طبق معمول از صغری و کبری چیدن های تو چیزی سر در نیاوردم. فقط این را می دانم اگر خودرو ارزان شود، اول از همه همین خود تو یک ماشین صفر می خری و اگر نرخ بنزین به قیمت فوب خلیج فارس که سهل است، با قیمت فوب اقیانوس هند و آرام و جزایر قناری هم محاسبه شود، شب و روز در خیابان ها دور دور می کنی و دود راهی حلق خلق می کنی. برادر من در موازات استاندارد سازی سوخت، ارزانی خودرو، هدفمندی یارانه، باید فرهنگ سازی هم کرد، در اروپا پزشک متخصص هم با اتوبوس و دوچرخه سرکار می رود، آن وقت اینجا توی همین مدرسه به جز آقای سعیدی همه دوچرخه سواری را کسرشان می دانند. بلند شو برو سمار رو آب کن.»

منبع: حمایت

انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار